Valkomna alla vänner, gamla som nya, om allt och ingent

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Kit

Inlägg av Kit »

Engla? Så vackert!
:heart: Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.

:heart: Matte till minilejon som ramsas i spinn.

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Instämmer :lol:

Bumblebee - såg först nu din "signatur" - 1 av 9 syskon :!: :!: :!: Du måste vara snäll och berätta :!: Står ni varandra nära :?: Åldrar :?: Samma föräldrar :?:

Gud, så spännande :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Bumblebee

Inlägg av Bumblebee »

annawahlgren skrev::lol: :lol: :lol:

Så vackert, Aron... Det hette min lille son, som tyvärr inte fick leva så länge. Men han blev kallad Aron Paron Päppelpaj :lol: (gissa varför :?: ).

De av barnen som har tvåstaviga namn "slapp" smek- respektive öknamn. Men alla med trestaviga namn har blivit kallade någonting tvåstavigt. Det är nog det öde samtliga enstaviga och trestaviga namn möter :!: ...
Visst är det vackert, Aron. Det finns inget annat namn som hade passat på den här vilda grabben!

Eh... nej, jag kan inte gissa hur Din Aron fick sina söta smeknamn!
Min association till Aron Paron Päppelpaj får väl bli de här skolböckerna som heter/hette "Äppel, Päppel, Piron, Paron osv..." (har jobbat ett par år i skolan, är nog färgad av det kanske :wink: )

Efter att Aron föddes och fått sitt namn kom jag på varifrån jag hört namnet först - och det var ju ifrån din familj :!:

Gick i samma klass som och lekte med din yngsta dotter i lekis/lågstadiet. Minns att det kändes sååå roligt när vi till sist hade lika många syskon :lol: (Du kanske minns prästfamiljen med 9-barnsskaran i Hällesjö...)

Lillan och Pytte kommer jag ihåg att Isadora och Eleonora kallades, men jag kommer aldrig ihåg vad Aurora hade för smeknamn :?: :-k :wink:

Engla är för övrigt väldigt vackert oxå. Även stavat som Ängla :) !
;-) 1 av 9 syskon ;-) mamma till ♥Aron♥ (f?dd 050303) och ♥Elmer♥ (f?dd 060418)
Bumblebee

Inlägg av Bumblebee »

annawahlgren skrev::D Instämmer :lol:

Bumblebee - såg först nu din "signatur" - 1 av 9 syskon :!: :!: :!: Du måste vara snäll och berätta :!: Står ni varandra nära :?: Åldrar :?: Samma föräldrar :?:

Gud, så spännande :lol:
Såg nu, precis efter att jag skickat förra svaret, att du frågade lite...

Vi är 9 syskon på 12 år. 8 systrar och 1 bror. Samma mamma, två pappor - alltså två kullar kan man säga, vi tre äldsta har en pappa, de övriga sex en annan.
Vi är födda år -76, -79 (jag!), -81 (brodern), -83, -84, -85, tvillingar -87 och så sista -88.

Vi har alltid bott tillsammans alla syskon. Kan nog säga att vi står varandra nära. Nu när alla blivit "vuxna" (yngsta systern är blir 18 år i år) och bor lite varstans, så håller man ju inte daglig kontakt med alla, men när vi träffas är det precis som förr :D :) :lol:

Tja, det var väl vi det :wink: Mamma har varit ensamstående i många år med alla oss. (Skiljde sig för andra gången när yngsta systern var 4 år.)

Inte alls så man får lite prestationsångest nu när man själv skaffat barn... Hur 17 klarar man 9 st. på egen hand???
Renee

Inlägg av Renee »

Jag kacklar väl vidare då Bumblebee:
När ni valt namn till era barn, har ni försökt välja namn som inte skulle ge barnet ett smeknamn? Inte bara såna som rimmar eller inbjuder till öknamn, utan smeknamn i allmänhet?
Från början var vi väldigt noga med att hitta ett namn som inte skulle inbjuda till smeknamn/öknamn. Men ännu viktigare var nog att det var ett hyfsat ovanligt namn så att barnet inte riskerar att bli en av flera Nils (just Nils kanske inte är så troligt just nu, men Nils är ju som alla vet "standardnamnet" i AW-kretsar :lol: ). Ovanligt, alltså, men ändå inget konstigt, udda namn så att barnet måste förklara sig, bokstavera sitt namn osv för alla som inte förstår. Ett annat kriterium var att det inte skulle vara alltför långt och helst funka internationellt. :shock: Ja, ni fattar att vi har haft lite svårt att hitta namn som passar våra hårda krav. Dessutom ska man ju gilla namnet ovanpå alltsammans :lol:

Vi lyckades rätt bra med barn nr 1 tycker jag och där ska maken ha all ära, det var han som röstade på Otto. Perfekt!

Med gosse nr 2 blev det svårare... Vi har våndats och svettats (mest jag eftersom maken denna gång generöst tyckte det var min tur att fälla slutliga avgörandet - tack!!! Jag som har sån beslutsvånda!) och nu äntligen efter snart 3 månader har det blivit: Frans! Han ÄR ju en Frans helt enkelt, så det kunde inte bli mycket annat, men hur bra gick det med undvika-smeknamns-kriteriet :roll: :lol:
Skåning, mamma till underbara Otto (030122) och Frans (060114)
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Men kära nån, Bumblebee - är det DU :?: :!: Och du har en liten Aron efter vår/min "idé" :!: Tala om att bli häpen...

Jag minns er ju. Var ju på besök en gång. Milde herre, vad världen är liten :!:

Aurora skulle försöka säga sitt namn, när hon höll på att lära sig prata. Och det var då inte lätt. INte för att jag fattar varför och hur :shock: men hon kallade sig ADA - LULLE. Det var "Aurora".

Så då blev det ju Lulle - och är än idag...

Och Eleonora blev Pytte, för att jag kallade henne "mammas lilla Pytte" för att hon verkade så himla pytteliten jämfört med stoooora Lulle, som var ett och ett halvt år och hade varit mammas lilla bebis lika länge :oops: Och så kom det en ny, pytteliten :!:

Och sisten ut var ju Lillan - givet smeknamn där...

Så himla roligt att du berättade :!: :lol: Får jag fråga - var det inte så att prästen i Hällesjö gick ner sig i isen :?: :!: Stor katastrof :?: Men det var inte dina syskons pappa :?: :?:

Ni är så mycket yngre än mina - du fick alltså fler syskon "under" dig. Lillan var ju sist för mig och hon är född 1979.

Så märkligt och underbart med alla dessa barn... och ångestskapande!! Förstår jag :!: Jag hade ju aldrig nio sammanlagt hemma (de föddes inom 18 år); de båda äldsta bodde från 12 respektive 11 år hos sin gamla pappa, i huset bredvid, sedan han gått i pension. Men jag hade sex. Och när min dotter - en av dem - fått sitt fjärde barn, ringde hon mig och sa: "HUR klarade du av sex barn på en gång :?: :!: Det är ju för f-n omöjligt :!: :!: "

Tyckte hon. Med fyra :shock:

Men så var hon också den som flitigast vagnade lilla Pytte, ofta på balkongen, och i takt med vagnandet hörde man henne skandera: "Jag ska aldrig... aldrig... ALDRIG ha barn :!: :!: :!: "

Fyra blev det. Hittills :lol:

Aron älskade mammas äppelpaj. Och älskade är verkligen rätt ord i sammanhanget. Men visst, det var ju också det där med Piron, Paron... :lol:

:D Renee - Otto är verkligen fint och Frans också. Jag har en Frans i mitt livs enda barnbok, "Burken" (utgiven 1968). En mycket viktig person :D

Han lär ju bli kallad Frasse i skolan, men skolan pågår ju trots allt inte hela livet :wink:
Bumblebee

Inlägg av Bumblebee »

Renee skrev: Från början var vi väldigt noga med att hitta ett namn som inte skulle inbjuda till smeknamn/öknamn. Men ännu viktigare var nog att det var ett hyfsat ovanligt namn så att barnet inte riskerar att bli en av flera Nils (just Nils kanske inte är så troligt just nu, men Nils är ju som alla vet "standardnamnet" i AW-kretsar :lol: ). Ovanligt, alltså, men ändå inget konstigt, udda namn så att barnet måste förklara sig, bokstavera sitt namn osv för alla som inte förstår. Ett annat kriterium var att det inte skulle vara alltför långt och helst funka internationellt. :shock: Ja, ni fattar att vi har haft lite svårt att hitta namn som passar våra hårda krav. Dessutom ska man ju gilla namnet ovanpå alltsammans :lol:
Åh! Vad kul det var att läsa om dina/era namnfunderingar! Jag som trodde att jag hade mest kriterier som fyllas (eller för den delen, absolut inte fick finnas med...) när det gällde namnval... Men vi ligger nog rätt lika i vågskålen, tror jag :wink:
Och namn hittade ni ju till slut - trots allt som skulle klaffa! Kanske ska konsultera dig när det nu är dags för min 2:a :!: :?: Otto och Frans passar så bra ihop oxå. (Måste berätta att jag stött på ett par vilda småkissar som hade de namnen. Sykonen hette, i en kull på 4 st, Ivan och Svea!, så där har ni upplägg till eventuella småsyskon!)

Har funderat på namn sen jag var barn själv. Kan säga att namnlistorna såg väldigt annorlunda ut då... Då var *fina* flicknamn funna bland amerikanska såpaskådisnamn :? och *fina* killnamn sådana som man kunde associera till nån snygg kille :) :D :lol:

Bara för skojs skull --{--@
Några exempel från en gammal namnlista: Cassandra, Joan, Cassidy, Alexina och Melissa :lol: :roll: :oops: Och så pojknamnen då: Jonathan, Tommy (kan ha att göra med Carola-låten, Tommy tycker om mig...) Joakim, Benjamin, Sebastian och Derek :shock: :lol:
Tycker på intet sätt att dessa namn är *ofina*, men skulle ju alltid påminna mig om mina Barbie-lekar tillsammans med min storasyster (där användes ju dessa snygga namnen flitigt!)
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Har besök nu av mitt barnbarn Lucas - arton år - med 22 kompisar. Två för mig nya flickor heter Nadine och Maxine... :lol:
Bumblebee

Inlägg av Bumblebee »

Hoppas att det inte blir helt OT nu, men jag måste ju svara lite igen...
annawahlgren skrev::D Men kära nån, Bumblebee - är det DU :?: :!: Och du har en liten Aron efter vår/min "idé" :!: Tala om att bli häpen...
Ja, men då har du placerat mig nu då :wink:
Och jag börjar på en gång och talar om att NEJ, det var inte min f.d. styvpappa ( #-o oj, vad komplicerat det kan bli när man ska benämna människor med annat än namn... :-k ) som körde genom isen, tack å lov! 8-[ Vi hade lämnat Jämtland vid den tiden, det var prällen som kom efter oss. Inte så kul det heller förstås, måste finnas trevligare ställen, än botten på en sjö, att sluta sina dagar :!:

:) Hittade förresten Aurora ( :P vi kallade henne aldrig för Lulle, men jag kommer ju ihåg namnet nu! :P ) på ett annat forum i höstas, så jag har fått se hennes lilla dotter på bild, :heart: gullunge! (som för övrigt är ganska precis jämngammal med :heart: Aron). Det var ju iofs mest min storasyster (Annika) som umgicks med henne när vi var små, men det var så roligt att få kontakt igen!

Och JA, :thumbsup: du kan ta "credit" för sonens namn, för hade jag inte hört det hos er, vet man aldrig om vi kommit på det när han skulle få sitt namn. Tusen tack så mycket! =D>
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Å, då var det inte han - men illa nog ändå förstås. Denne som drunknade hade också en massa barn. Och var på väg till konfirmationsundervisning. Kanske hade han inte bott här länge nog för att få den respekten för vädrets makter man får till slut, ofta dyrköpt nog :cry:

Har du sett bild på lilla Sally?! Hon fyllde ett år den 18 mars. Och det är hon som är på förstasidan - i famnen på Lillan :!: Som inte har några barn - men lilla Sally är ju "allas" förstås. Det skulle annonseras om praktiska fina Snutten, gratisannons förstås (jag vill ju inte ha annonser annars här) och det fanns en massa bilder till förslag men den det blev insisterade jag på. Har du någonsin sett något sötare :?: :!: :lol: Och nu går samma lilla Sally omkring, med en halv meter mellan benen, stadigt och säkert och gärna med armarna utsträckta, som beredd till en evig kram... eller ett famnande av precis hela världen. Just som en liten ettåring ska :lol:

Hälsa din lille Aron från oss. Mig och min päppelpaj :cry: :lol:
Ebbab

Inlägg av Ebbab »

Eftersom Aron är ett bibliskt namn kanske man kan tänka sig Mirjam om det är en flicka. Eller kortformen Mirja, som är väldigt fint tycker jag. Jag råkar också veta att Mirjor sällan får smeknamn, möjligtvis tror alla att hon kommer från Finland, men det är väl inte så illa :?: :D
Annat vackert namn är Ester och jag håller med att Rut och Ruben är otroligt fina.
Stora Skrattungen 021126
Lilla Skrattungen 050731
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Mitt äldsta lilla stora barnbarn, 20 år, heter Disa. Hon har ständigt blivit tagen för Lisa. Så hon brukar säga "Disa. Med D." Visst är det ett fint namn :D
K-ina

Inlägg av K-ina »

Disa är ett av mina favortnamn!

Började på Den Stora Romanen en gång i tonåren. Där hette huvudpersonen Disa och hon var enormt vacker och modig... Sen bidde det inget mer....... Då...... :lol: :lol: :lol:
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Bumblebee

Inlägg av Bumblebee »

Ja, (som jag redan talat om för AW) så är Disa ett väldigt fint namn. Och passar himla bra tillsammans med Aron oxå :D ...

Men som sagt, jag kan ju inte plocka alla namn i från det Wahlgrenska släktträdet :o Vad skulle min och sambons släkt säga då :-k :lol:

Ebbab:
Mirjam heter min svärmor, (som dessutom delar namnsdag med sin sonson :wink: ) så jag tror inte att sambon skulle hjula av lycka om jag kom med det förslaget. =; Tycker annars om namnet. Likaså Miranda!

Ester heter bekantskapskretsen näst färskaste bebis, så där får vi säga "pass" :)
Renee

Inlägg av Renee »

Anna:
Jag har en Frans i mitt livs enda barnbok, "Burken" (utgiven 1968). En mycket viktig person
Ååå! En barnbok?! Det hade jag missat! Och med en viktigt liten Frans i dessutom - vad trevligt :D

Bumblebee:
Vad gulligt att du känner små kissar med så vackra namn :D Ivan och Svea? Ja, jag hade Ivar och Selma på min namnlista, så det var ju inte så långt ifrån :lol:

Oj, vad jag kände igen mig i barndomens drömnamn, fast eftersom jag är lite äldre än du *hrmm* var inte amerikanska såpanamn aktuella, men det skulle vara lååååånga och romantiska prinsessnamn typ. Minns att jag var så avundsjuk på en flicka i lekskolan som hette Magdalena (åååå så långt och vackert flickigt namn på hela fyra stavelser!!! Och så hade mina grymma föräldrar mage att döpa mig till obegripliga Renée :evil: ) som dessutom hade världens längstaste och finaste hår :roll:

Nuförtiden är jag jätteglad över att heta Renée som nästan ingen annan heter och långt hår kan man väl skaffa själv, så det så! Ha! :wink:
Skåning, mamma till underbara Otto (030122) och Frans (060114)
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"