Hej!
Jag undrar om någon har erfarenhet av att resa med bebis och hur det fungerar med sömnen?
Vid 4 mån hade vi problem med att få vår lille son att somna på kvällarna. Han vaknade ofta under natten då jag ammade honom. Han somnade mycket lättare om vi gav honom ersättning alt. utpumpad bröstmjölk i flaska, så vi fortsatte med det. Sov då 4 tim i sträck utan mat, vilket var ett framsteg.
Vi åkte till USA i slutet på feb för att stanna i 6 veckor. Han var väldigt olycklig i två veckor, vilket jag tror beror på sömnbrist. Ethan är en mycket social liten kille och vill inte missa någonting. Jag började kura (vilket jag inte hade tänkt göra förrän vi var tillbaka i Sverige) genom att införa schema, vagna och ramsa. Ska jag vara ärlig blev det halvseriöst eftersom vi bodde hos svärföräldrarna, men det fungerade. Ethan började somna lätt på kvällen och sov bra. Inte 12 h utan att vakna, men han somnade om lätt utan mat.
I söndags kom vi hem till Sverige igen och det har varit värre än någonsin. Han somnar bra på kvällen, men sover bara 3 tim. Efter det går det inte att få honom att somna om. Han har alltid somnat lätt i vagnen, men nu ligger han bara och gråter (klagosång låter det som).
Efter att ha vagnat/ramsat i 5 tim gav jag upp och han fick sova i sängen med mig. Sov i en timme och sedan började det hela om igen. Ingenting tycks fungera. Inte ens om jag bär runt honom, vyssar och sjunger. Jag vet att detta är helt fel, men jag vet inte hur jag ska bära mig åt. Han är nog fortfarande 9 tim efter svensk tid, då han sover bra under dagslurarna, vilket han tidigare haft svårt för (allt kul händer ju på dagen). Ganska svår att väcka under dagen numera.
Jag tänkte vänta en vecka innan jag börjar kura om, men är rädd att jag sabbat allt tidigare jobb genom att ta upp honom under natten.
Tacksam för alla goda råd som går att få. Vi kommer att vara en resande familj då pappa jobbar mycket i Asien. Vill så gärna att det skall vara så smärtfritt som möjligt för Ethan...
Sömnproblem hos 5 1/2 mån efter USA-resa
Sömnproblem hos 5 1/2 mån efter USA-resa
Mamma till Ethan f 21 okt-05 och Anna f 11 jun-08
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Du får ha lite tålamod. Vill du att han ska sova, är ju inte bästa sättet att sätta i scen en massa aktiviteter ("Ingenting tycks fungera. Inte ens om jag bär runt honom, vyssar och sjunger")
Öva upp vagningstekniken, så att du kan få honom att slappna av och somna om. Läs på i Verktygslådan
Börja med dagarna, följ ditt schema och väck honom efter utsatt tid, även om det tar emot för er båda. Bara så kan du vända på steken.
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tusen tack för ditt svar!
Hade inte en tanke på att jag kunde förbereda tidsomställningen redan innan resan. Ska planera in det inför nästa resa!
I natt gick det dock mycket bättre. Ethan var "bara" vaken mellan kl.23 och 01.30, jämfört med kl.23 och 05 de tidigare nätterna. Somnade efter mycket vagnande och ramsande...
Vaknade nästa gång vid 05.30, då han somnade om mycket lättare. Sov sedan till väckningen kl. 7.
Så glad att denna webbsida finns. Kommer bli ett bra stöd då vi bosätter oss i Singapore!

Hade inte en tanke på att jag kunde förbereda tidsomställningen redan innan resan. Ska planera in det inför nästa resa!
I natt gick det dock mycket bättre. Ethan var "bara" vaken mellan kl.23 och 01.30, jämfört med kl.23 och 05 de tidigare nätterna. Somnade efter mycket vagnande och ramsande...
Vaknade nästa gång vid 05.30, då han somnade om mycket lättare. Sov sedan till väckningen kl. 7.
Så glad att denna webbsida finns. Kommer bli ett bra stöd då vi bosätter oss i Singapore!
Mamma till Ethan f 21 okt-05 och Anna f 11 jun-08
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022