Ny här, behöver lite hjälp

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Binis

Ny här, behöver lite hjälp

Inlägg av Binis »

Hej!

Har läst lite här inne om kuren och tycker att mycket verkar bra, har en liten fråga dock :wink:

När man ska göra shemat på dagen hur gör man då när någonting kommer ivägen. Ida född 21/7- 04 brukar sova mellan ca 7.30-6.30 med ett flertal avbrott men det är en annan sak, det är ju därför jag funderar på kuren :lol:

Saken är den att hon brukar bli trött med en 2-2,5 h mellanrum, nästa lördag ska vi börja på babysim klockan 16.10, idiotisk tid jag vet men det var den tiden som fanns. Hur kan hennes shema då se ut. har tänkt och tänkt på det men kan inte komma fram till något, någon som kan hjälpa mig? Är i desperat behov av hjälp för situationen som den ser ut nu är ohållbar :cry: Vill ju inte att babysimmet ska förstöra allt ju, Babysimmet håller på i en halvtimme och man ska vara där ca en halvtimme innan start om de behöver mat mm.

Någon som kan hjälpa mig... Hon helammas fortfarande förresten.

Tack för all hjälp jag får
Ida f?dd 21/7-04
J och Å

Inlägg av J och Å »

Hej och välkommen!!!

När Karl var 5-6mån sov han
19-07,
8.30-9.15,
11.30-13.00, och
15.30-16.15

Förstår att det verkar svårt att få till det. Jag kan bara tala för hur jag skulle gjort och du kommer säkert få fler svar. Jag skulle skippa babysimmet. Om det är så struligt att få till det skulle varken jag eller plutten njuta av det. Jag skulle bli stressad och det skulle han självklart märka av.

Vi har anpassat vårt schema efter HONOM och HANS rutiner, naturliga sovrytm osv. Om något infaller på hans sovpass så skippar vi det. Men oftast blir det aldrig så därför vi vet ju när han ska sova och kan planera därefter. Ex. så besöker vi alltid folk på hans vakentid osv. Nu är han äldre 9½ mån och sover två pass så nu är det lite längre vakentid emellan, vilket gör det enklare. När han var yngre och sov mer värderade vi hans sömn högre än aktiviteter, det gör vi än i dag. Det är sån kort tid det handlar om så det känns absolut inte som någon uppoffring.

Åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Binis

Inlägg av Binis »

Tack för svaret! Ja, tanken har slagit mig att skippa det men samtidigt vill jag inte det eftersom jag vet att hon kommer att få jättekul. Jag menar dte måste ju gå att lösa på något sätt ju...eller???
Ida f?dd 21/7-04
J och Å

Inlägg av J och Å »

Hur har du funderat, hur ser ditt schema ut?

Vi hade vid samma ålder som Ida,
07 Ammas
8.30-9.15 sova 45 min
10 Äta gröt
Promenad med hunden
11.30-13 sova 1½ tim
13.15 Ammas + mat
Socialdelaktighet(det som behövdes för dagen)
15.30-16.15 sova 45 min
16.30 Gröt
Socialdelaktighet
18 Bada, leka,
18.30 Nattslurk, ammas
19 Natti natti sov så gott

Tyckte jag hade fullt upp med att hinna med allt "vardagligt" att det var svårt med aktiviteter utöver. Det roligaste på dagen för Karl var nog dammsugningen(fortfarande superkul). Idag klarar han att stänga av den, dra in sladden, tack vare den socialadelaktigheten.

Klura lite på schemat, hoppas detta var till någon hjälp.

Åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Klippte ut Åsas inlägg här som jag tycker är så bra :thumbsup: och som jag håller med till 100%!

"Förstår att det verkar svårt att få till det. Jag kan bara tala för hur jag skulle gjort och du kommer säkert få fler svar. Jag skulle skippa babysimmet. Om det är så struligt att få till det skulle varken jag eller plutten njuta av det. Jag skulle bli stressad och det skulle han självklart märka av.

Vi har anpassat vårt schema efter HONOM och HANS rutiner, naturliga sovrytm osv. Om något infaller på hans sovpass så skippar vi det. Men oftast blir det aldrig så därför vi vet ju när han ska sova och kan planera därefter. Ex. så besöker vi alltid folk på hans vakentid osv. Nu är han äldre 9½ mån och sover två pass så nu är det lite längre vakentid emellan, vilket gör det enklare. När han var yngre och sov mer värderade vi hans sömn högre än aktiviteter, det gör vi än i dag. Det är sån kort tid det handlar om så det känns absolut inte som någon uppoffring."

Min kommentar:

Å andra sidan kan jag förstå din frustration. Jag VAR en STOR MOTSTÅNDARE till att lägga schema när jag började vara med i detta forum :wink: , men så småning om ändrade jag min ståndpunkt. Jag förstod att förutsättningen för att vår son skulle sova gott om natten (HELA nätter dessutom) så var det viktigt att han inte fick varken för mycket eller för lite sömn om dagen (inte för nära nattningen t ex) samt tillräckligt med mat. Utan ett schema skulle detta enl mig inte vara möjligt.

Jag kan dock FORTAFARANDE tycka att det är jobbigt ibland med att hinna med vissa aktiviteter just pga av schemat. Ibland blir det stressigt och det gillar jag inte. Längtar till sonen blir lite äldre och är vaken längre stunder så att jag/vi kan göra mer.

Innan jag gjorde ett schema för plutten analyserade jag först hans vanor under en hel vecka därefter spikade jag fasta tider. Jag har alltså gjort schemat efter HONOM. Min uppgift sedan är att hålla schemat så att hans dag blir balanserad. Det fungerar JÄTTEBRA!

Om din tjej inte är hungrig eller trött då babysimmet är så blir aktiviteten jättebra, men om det är tvärtom så blir det ju därefter....

Lycka till!

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

Glömde skriva hur vår sons schema ser ut. Han är 5 månader.

07 Godmorgon & mål 1
08.45-09.15 (cirka, han har 45 min till förfogande), sover inne.
10 mål 2
11.30-14 middagslur ute i vagnen.
14 mål 3
16-16.30 (cirka, han har 45 min till förfogande), sover inne.
17 mål 4
18.30 nattslurk
19 natti natti

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Binis

Inlägg av Binis »

Tack för svaret, Jag vill inte skippa babysimmet för jag tror att hon skulle tycka det var jättekul, lite dum tid på det bara...

Som det är nu, har inte börjat med kuren än, så sover hon ca 1,5 h efter att hon vaknat på morgonen, ca 8- 9.30/9.45, sedan vill hon sova efter ca 2-2,5 h efter igen i ca 2 h. . Detta innebär att hon brukar vara trött vid 5 tiden och det går ju inte för då kan hon inte sova vi 7/7.30 då hon brukar vara trött.

Ja, det blir fel helt enkelt
Ida f?dd 21/7-04
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej "Binis",

tittade lite på er dotters sovvanor;

i nuläget får hon 11 h nattsömn. Eftersom det totala sömnbehovet för 5-6 månaders bebisar per dygn är 15 h skall du fördela 4 h under dagen.

Ett förslag på sovschema:
God morgon 06.30
Sova fm-lur 08.00-09.30
Sova långa middagsluren 11.30-13.30
Sova em-lur från 15.30-16.15

Svårt det här med schemaläggning :roll: ..... Jag tillhör ju dem som inte håller benhårt på det här med totala sömnbehovet per dygn... :oops: I dagsläget får vår son 15,5 h per dygn - ibland blir det lite mindre ibland lite mer (omständigheter som gör detta). Grabben mår BRA :D så jag hetsar inte upp mig.

Hur ser det ut med maten då? När äts den?

Ett förslag :) :
06.30 mål 1
09.30 mål 2
13.30 mål 3
16.30 mål 4
18.00 Nattslurk

Med mitt förslag passar ju tyvärr inte babysimmet in :oops: . Å andra sidan säger du ju själv att hon är trött efter ca 2 h vakenhet så det är inget jag har hittat på själv...

Återkom gärna med feenback!

Nu skall jag titta på film.

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
mammamy

Inlägg av mammamy »

Om hon är trött vid femtiden kan du alltid lägga in en femminutare eller en 20-minuterslur, håll tiden exakt bara.
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Louise

Inlägg av Louise »

Jag kan ju delge min erfarenhet av babysim med pluppen. Började vid 3,5 månader på en tidpunkt på dagen som var perfekt utifrån hans schema dvs på förmiddagen mitt i hans vakenpass på två timmar. Men det kändes bara för meckigt och stressat för mig så jag slutade efter några gånger för det var mer jobbigt än roligt för mig. Och kan tilläggas att många barn tycker det är toppen i vattnet, men dusch och påklädning är ofta inte lika kul och att vänta på att mamma ska göra detsamma är ännu mindre kul.
Kan tillägga att med storasyster, där vi inte hade någon som helst ordning på rutiner och sömn, tyckte jag att babysim var superkul! En grej per vecka som funkade! Och hon simmade 10 meter som treåring. Nu simmar hon både crawl och rygg.
Louise
Pojke juli 2004. SHN september 2004.
Flicka f?dd oktober 2000.
Binis

Inlägg av Binis »

Tack så jättemycket för svar! Ni är så snälla :roll:

Man kankse skulle förlja hennes sovmönster då och lägga in en 20- minutare vid femtiden. Hade ju passat bra med babysimmet då och så hade jag fölljt hennes rytm ganska bra då.

Shemat hade kanske kunnat se ut så här:

God morgon 06.30
Mål1: 6.30
Sova fm-lur 08.00-09.40
Mål2: 10.00
Sova långa middagsluren 11.30-13.30
Mål3: 13.30
Sova em-lur från 17.00-17.20
Mål4: 17.30
Nattslurk: 19.00

Ska de äta 4 mål per dag+ nattslurk eller, som det är nu så ger jag Ida bröstet när hon är hungrig, har ingen koll på klockan. Är det ok att ge henne en lite slurk vid strax innan fyra om hon är hungrig då, känner att det blir så lång tid mellan målen annars.
När vi är på babysimmet kan man då ändra 17.00-17.20 sömnen till antingen en försenad sömnlur eller en senarelagd femminutare eller hur kan man lösa det. Vi kör bil dit, tar max tio minuter. Hon kommer nog att vara jättetrött efteråt...

Tips?
Ida f?dd 21/7-04
Binis

Inlägg av Binis »

Lite ändringar

God morgon 06.30
Mål1: 6.30
Sova fm-lur 08.00-09.40
Mål2: 10.00 (kan man ge en slurk till vid 11.30? blir så långt till nästa annars)
Sova långa middagsluren 12.15-14.15
Mål3: 14.30
Sova em-lur från 17.00-17.20
Mål4: 17.30
Nattslurk: 19.00
Ida f?dd 21/7-04
mammamy

Inlägg av mammamy »

Tänk att jag tycker att schemat ger mig en sån frihet! Men så gör jag ju frekventa avsteg från detsamma också. Jag anser att vanor är bra för man kan bryta dem vid behov och man vet exakt vad man ska "verktyga" sig tillbaka till igen efteråt. Se schemat som ett rättesnöre ni följer men som ni kan rucka lite på när det känns önskvärt. Så länge man är medveten om att det är man själv som ställt till det när det inte funkar några dar så är det ju ingen större fara, så resonerar jag iallafall och dundrar på i en akt av självklarhet och lille E följer oftast glatt efter. Vi har nu i flera dagar fuskat flitigt med schemat eftersom han är snuvig och därmed inte får i sig lika mycket mat och inte orkar vara vaken helöa sina vakenpass. Jag har då helt frankt förkortat och förlängt lite hä roch där, tagit upp för tidigt på morgonen och matat fler gånger än vanligt men det har känts bra i mitt mammahjärta och jag är säker på att vi snabbt är back on track när snuvan är över och vi återgår till det spikade schemat.
När jag ruckat schemat några dar i rad (försöker undvika det men det gär ju inte alltid) så är jag sedan extra noga med att hålla tiderna en tid så att schemat befästs igen.
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Kristin

Inlägg av Kristin »

Oups, såg att jag skrev fel i mitt schemaförslag - nattslurken skall vara 30 min innan natti natti och inget annat!

Tillbaka till filmen.

//Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
JH

Inlägg av JH »

Hej Binis! :D

Tänkte bara "lägga mig i" och säga att schemaförslagen du har fått utgår ju från att du använder standardmodellen vid matning. Alltå du ska inte bara amma henne en gång vid det klockslag som angetts i schemaförslagen, utan få ner så mycket mat som möjligt under 1 timme från det att målet börjar. Du erbjuder ena bröstet, rapar barnetoch trugar igen från samma bröst så mycket det går. Sen gör ni nåt annat ett tag, byter blöja leker etc. Sen (inom 1 timme) erbjuder du andra bröstet och gör likadant där. Då är det lite svårare att få i barnet lika mycket, men försök! Elsa står sig lätt i 4 timmar när jag matar henne så här, men oftast får hon mat igen inom 3 timmar.

Du kanske redan gör så här, men det lät inte riktigt så i ditt svar... :wink: Då behöver du inte oroa dig för att det blir långt mellan matpassen!
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"