Hej!
Klippte ut Åsas inlägg här som jag tycker är så bra

och som jag håller med till 100%!
"Förstår att det verkar svårt att få till det. Jag kan bara tala för hur jag skulle gjort och du kommer säkert få fler svar. Jag skulle skippa babysimmet. Om det är så struligt att få till det skulle varken jag eller plutten njuta av det. Jag skulle bli stressad och det skulle han självklart märka av.
Vi har anpassat vårt schema efter HONOM och HANS rutiner, naturliga sovrytm osv. Om något infaller på hans sovpass så skippar vi det. Men oftast blir det aldrig så därför vi vet ju när han ska sova och kan planera därefter. Ex. så besöker vi alltid folk på hans vakentid osv. Nu är han äldre 9½ mån och sover två pass så nu är det lite längre vakentid emellan, vilket gör det enklare. När han var yngre och sov mer värderade vi hans sömn högre än aktiviteter, det gör vi än i dag. Det är sån kort tid det handlar om så det känns absolut inte som någon uppoffring."
Min kommentar:
Å andra sidan kan jag förstå din frustration. Jag VAR en STOR MOTSTÅNDARE till att lägga schema när jag började vara med i detta forum

, men så småning om ändrade jag min ståndpunkt. Jag förstod att förutsättningen för att vår son skulle sova gott om natten (HELA nätter dessutom) så var det viktigt att han inte fick varken för mycket eller för lite sömn om dagen (inte för nära nattningen t ex) samt tillräckligt med mat. Utan ett schema skulle detta enl mig inte vara möjligt.
Jag kan dock FORTAFARANDE tycka att det är jobbigt ibland med att hinna med vissa aktiviteter just pga av schemat. Ibland blir det stressigt och det gillar jag inte. Längtar till sonen blir lite äldre och är vaken längre stunder så att jag/vi kan göra mer.
Innan jag gjorde ett schema för plutten analyserade jag först hans vanor under en hel vecka därefter spikade jag fasta tider. Jag har alltså gjort schemat efter HONOM. Min uppgift sedan är att hålla schemat så att hans dag blir balanserad. Det fungerar JÄTTEBRA!
Om din tjej inte är hungrig eller trött då babysimmet är så blir aktiviteten jättebra, men om det är tvärtom så blir det ju därefter....
Lycka till!
Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06