Behöver vägledning och peppning...:-(

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
ellab1

Behöver vägledning och peppning...:-(

Inlägg av ellab1 »

Hej alla kurare!

Har massa frågor...

1. Hur lång tid tog det för er innan era barn började sova hela nätterna? Och innan de lugnt tog ramsan hela nätterna....

2. Kan återfall vara fler än 1 dag???

3. Olivers 3 första nätter gick hur bra som helst. 3:e natten var vi inte inne ngn gång alls...ramsan tog direkt samt ibland när man hörde att han gnällde till på natten fixade han helt själv att somna om. MEN 4, 5 och 6:e natten har han vaknat såhär....
4:e natten - efter 6 timmar samt sen 1 tim tidigare än han ska på morgonen oxå
5:e natten efter 3 timmar samt 2 tim tidigare på morgonen (somnade dock om då tills precis 1 min innan vi skulle in å väcka honom)
6:e natten (inatt) - efter 4 ½ timme (tog 2 timmar att somna om) samt ½ timme tidigare än vi skulle väcka...

Dessa ggr har vi inte lyckats lugna honom med ramsa...trots att vi gjort enligt konstens alla regler!!! Och inte darrat på rösten en sekund när vi levererat ramsan till honom. Tillslut har vi fått lov att gå in och buffa lugn ett par tag (vilket inte hjälper på morgonen ens) och då har han lyckats somna om av medföljande ramsa.

Ni som kurat---------HAR NI OXÅ HAFT DET SÅHÄR I BÖRJAN???? Hur lång tid tog det för er att vända på det och vad gjorde ni?

4. Idag känner jag mig jätteledsen eftersom Oliver på det här sättet förlorar de 2-3 timmars sömn han går miste om iochmed dessa nattliga uppvaknanden....:-( Han har återigen mörka ringar under ögonen och jag skriver här nu för att få nya krafter inför kvällen!!!!!

5. Hur länge har ni avvaktat innan ni gått in och lagt tillrätta under uppföljningsveckan?????

VÄNLIGA HÄLSNINGAR!!! Hoppas på många svar/ Från en ledsen men kämpandes Gabriella & Joel samt våran lilla ÄLSKLING Oliver.
OLIVER MITT ?LSKADE HJ?RTA!!!!! F?DD 20050724
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Se mitt andra svar.

:D Och vi behöver lilla Olivers ålder under dina inlägg :wink:

:!: Det duger inte att vara ledsen och osäker (även om jag förstår dig/er) när man kurar, och ni är inte ens igenom halva uppföljningsveckan. Ni har gått i den ack så vanliga fällan att låta er överfallas av orosvargar så fort inte alltind löper vidare på räls, men Sova hela natten-kuren kan mycket väl vara - och är nästan alltid :!: - fem steg fram, två tillbaka.

Så åter till ordningen :!: Nu iakttar ni hans beteende i stället för ert eget. Och tror att kuren liksom ska fortsätta av sig själv, eller att han ska överta det hela. Men ni är inte framme, och när ni nu har ramlat tillbaks i den gamla vanlga osäkerheten, gör han det också som ett brev på posten. Byter ni inte detta är ni mycket snart tillbaka där ni började, dvs han vaknar oftare och oftare och tidigare och tidigare och längre och längre... därför att han inte får (för honom) nöjaktiga svar på sina frågor.

1. Avgörs helt av de ömma. Barnen gör som vi lär dem.

2. Detta var inget återfall. Det är för tidigt att tala om det. Ni har inte genomfört kuren än.

3. Visst har han vaknat. Sådant händer. Men vad gjorde ni då :?: Man får inte ha så bråttom, man får inte ge sig för minsta lilla motstånd :!: Ramsan tar inte av sig själv - ni måste se till att den gör det. Hammaren slår inte in spiken av sig själv. Någon måste hålla i den. Läs på!

Så ack - ni gör inte "enligt konstens alla regler" när ni kliver av spåret och bär er åt som om det vore första kurnatten :cry:

Åter till ordningen, alltså, och dra tillbaks ledningen till dit den hör hemma - hos er :wink: :!: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
ellab1

Tack för svaret anna....

Inlägg av ellab1 »

sitter här mitt i natten och bör känna mig glad för Oliver har precis somnat om (UTAN buffning men med vägledning från mig) MEN jag känner mig elak och som att han somnade av utmattning...(????)

såhär såg scenariet ut:

Eftersom jag fått lite bannor att inskränka trafiken har jag stålsatt mig hela dagen genom att läsa och läsa både här på nätet å i boken. Så jag kände mig peppad.

Han somnade lätt som en plätt (buffade inte ens innan jag gick ut med ramsan)...
MEN vaknade redan 22.37. Då ramsade jag nästan direkt plus bekräftelseramsa eftersom han lugnade sig LITE....men han skrek snart upp sig igen.
Kl. 22. 50 ramsade jag igen efter att gått runt i huset och gjort diverse ljud , men utan att Oliver lugnade sig det minsta...blev snarare värre och värre.
Kl. 23.00 ramsade jag igen eftersom han började låta väldigt ledsen...Tog ett tag men han började snabbt skrika igen.
Kl 23.14 - bekräftelseramsa efter att han lugnat sig lite... Tyst efter det....
Börjar dock skrika igen efter ngn minut ....
kl 23.23 ramsa igen
23.33 bekräftelseramsa (tyst några sekunder - sedan skrik igen)
23.55 ramsa plus bekräftelse.
00.10 ramsa...Oliver JÄTTEARG både innan och efter.
00.27 bekräftelse.
00.51 ramsa plus bekräftelse. (tyst ett pyttelitet tag sedan skrik igen)
00.55 MKT bestämd ramsa plus bekräftelse...
01.04 somnade...

Detta var det längsta jag väntat någonsin mellan gångerna jag ramsade...men han bara gallskriker oavsett om jag väntar, gör ljud el ej.....(kan tystna för några sekunder för att sedan arbeta sig upp igen)....jag stålsatte mig 100 ggr från att gå in ...

jag känner mig jättedålig......gör jag rätt el fel??? Det tog ju 2 ½ timme...ska de få hållas så länge utan att man går in och hjälper honom?

Tack för all hjälp!!!!!
ellab1

uppdaterar föregående meddelande om hur natten fo

Inlägg av ellab1 »

jag avslutade ju med att han somnadre 01.04 efter 2 ½ timmes vägledning från mig... :roll:

för att sedan vakna igen kl 03.24. då ramsade jag en omgång plus bekräftelse i den och han somnade efter det och lite smågnäll på 5 min.

5.18 vaknar han igen. jag gör samma procedur som ovan och han somnar på 2 min.

06.16 vaknar han återigen. första ramsan tar ej... så jag avvaktar (Oliver försöker skrika men har blivit väldigt hes :oops: :( av de 2 ½ timmarnas VRÅLSKRIKANDE). jag ramsar igen 06.23 plus bekr. Han tystnar efter 2 min. Och somnar sedan.

07.16 vaknar han igen och jag ramsar plus bekr i ett igen. Han snackar och smågråter lite men somnar vid 07.27.

07.45 (använde marginalkvarten) väcker vi honom.

GÖR JAG FEL??? Eller varför vaknar han så mkt? jag har skippat bekräftelsen när jag redan kört den ihop med ramsan och han bara småpratat/gnällt efter....är det OK??? Känns som jag mer stör honom annars...

kram på er alla!
Gäst

Re: uppdaterar föregående meddelande om hur natte

Inlägg av Gäst »

ellab1 skrev:jag avslutade ju med att han somnadre 01.04 efter 2 ½ timmes vägledning från mig... :roll:
:D Vägledning är ordet! Se på resultatet det gav senare under natten - skolboksexempel :thumbsup: !

:idea: Vad det handlar om är verkligen övertyga och bekräfta att han kan sova lugnt i sängen. Men ramsa, ljud i huset och attityd av självklarhet bekräftar man det. Han lär sig att somna om tryggt och vet att det finns någon där för honom - om än strax utanför dörren. Ramsan blir dock till en bekräftelse som når ända in i själen - faktiskt :D ! Ramsan är ett verktyg fyllt av trygghet och självklarhet. Även om man behöver nöta in det först - så som du gjorde i natt. Men om man tänker efter så har många innan nött in tryggheten i famnen påsamma sätt. Jag tänker då på när man burit runt på en skrikande bebis när den är nyfödd. Då lärde man bebisen att famnen är grejen för trygghet och även det kunde ta ett par timmar av gnällande perioder innan det funkade. Men det har man liksom glömt! Nu är det egentligen samma sak - att byta en vana mot en annan!

:D Det du nu har gjort är att befästa tryggheten med ramsan, förälderns säkerhet och barnets förmåga och vilja att sova! Du lägger grunden för en pigg, vaken och glädjefylld tillvaro för er alla. Du kommer att få se fina resultat i natt om du kör på i samma stil! Bra gjort för lilleman och dig - snart är ni på banan och kan njuta av sömnen, varandra och familjen :D !
ellab1

Natt 8 och 9...fortsättning på frågor...:-(

Inlägg av ellab1 »

Ovan är rapport från natt 7 och svaret från Mammut Maria...

Jag har några fler frågor därav kriver jag nattrapporterna från natt 8 och 9 oxå innan jag ställer dem...:
-------------------------------------------------
Natt 8:

* 19.33 - Lägger tillrätta (buffar inte ens) går ut med ramsan och Oliver sover 19.38.

* 23.23 - Oliver vaknar. Då jag hör att han stegrar sig ramsar jag ggr 4 plus bekräftelse i ett. --- Han ligger då och småsnackar för sig själv till och från. 23.40 helt tyst.

* 00.20 vaknar - men reder ut det själv....småvaknar härefter ett par ggr som han reder ut själv.

* 02.00 Vaknar - hör att han stegrar sig så jag ramsar ggr 4 plus bekräftelse. (Tystnar inte) ramsar igen 02 16. tystnar inte och börjar stegra sig småningom varav jag ramsar 02.40 igen. Tyst 02.53.

* 06.07 - Vaknar och ligger och snackar ett tag, tyst igen 06.12.
---------------------------------------------

NATT 9

* 19.34 - läggning utan buff, endast tillrättaläggnig och ramsa på väg ut plus bekr i ett. JÄTTEFÖRBANNAD. 19.43 ramsar igen. och bekräftelsen 19.46 när han lugnar sig lite. Lika FÖRBANNAD då. 19.54 ny bekräftelse när han lugnat sig nästan helt - somnar.

* 21.16 - vaknar, somnar om själv.

* 22.30 - vaknar - somnar om själv.

* 02.05 - vaknar, kollar om han somnar om själv men han stegrar sig och jag ramsar 02.09. Varav Oliver snackar och är arg om vartannat. 02.24 lugnar han ner sig lite och jag gör bekräftelseramsan. 02.27 tror jag han sover men så börjar han igen. Ramsar då bestämt 02.31. 02.44 bekräftelseramsan då han lugnar sig lite mitt i allt gallskrik. men då börjar han skrika ännu värre (om det är möjligt) än innan. 02.56 ny ramsa plus bekr i ett. 03.20 ramsa. 03.50 ramsa ggr 6 plus bekr. 04.06 bekr ramsa och Oliver sover. (2 timmar alltså)

* 05.48 vaknar men reder ut själv.

* 06.42 vanar - behöver ramsa ggr 4 plus bekr. Smågnäller men är tyst 06.50.

Väcker 07.45.

-----------------------------------
MINA FRÅGOR

1. Är det vanligt att det är såhär upp och ned och att det tar 2-2½ tim mitt i natten plus såhär många uppvaknaden även dessa nätter (7-8-9)

2. Bör vi gå in när vi märker att ramsorna inte tar efter ngn timme????? El tidigare. (eller ska vi fortsätta som vi gör i dessa 2- 2½ timmar???)

3. Ska vi säga bekräftelseramsa fastän han bara smågnäller efter den sista vi sagt ihop med "vanliga ramsan"???????? (det gör vi inte nu - endast om, vi inte dragit ihop ramsa plus bekräftelse)

4. Oliver är alltid JÄTTEHUNGRIG ca 1 timme innan sin lunchtid kl 11 (har vaknat kl 10 då efter första 45 min luren) samt vid ca 17.00 innan sin kvällsmat kl 18.00 ( har vaknat kl 16.30 efter 20 min lur).....Kan man ha fruktpaus emellan då så att det stillar hungern lite tills han ska äta sina huvudmål???? Som det är nu får vi gå runt och bära på honom.

MVH Gabriella
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Natt 8 och 9...fortsättning på frågor..

Inlägg av annawahlgren »

ellab1 skrev:Kan man ha fruktpaus emellan då så att det stillar hungern lite tills han ska äta sina huvudmål???? Som det är nu får vi gå runt och bära på honom.
:D Jaså, det får ni :?: :!: Gräl på dig :!:

Varför i fridens dar skulle "hungern stillas" innan han ska äta :?:

Och varför "får" ni gå runt och bära på honom :?: Finns ingen anledning alls :!:

Du ska vara glad att han är VRÅLFÖRBANNAD och inte ledsen. Men du bör också försöka tolka hans vrålande. Och förstå att han försöker säga någonting - t ex: "Ja, jag VET, jag SKA sova och jag VILL sova men jag KAN inte just nu på momangen, men kan ni ge mig en chans att FÖRSÖKA, tack :?: :!: " Ungefär.

Stäng dörren, är ett bra tips. GÅ :!:

Sluta tjata med bekräftelsen. Han vet redan mycket väl vad som gäller. Han behöver vara i fred :!: :!: :!: Kör lite trevlig musik, gör andra ljud i huset, skrota överkoncentrationen :wink: Du har ju trots allt sjutton andra bebisar sin vrålar som galningar i rummet bredvid, eller hur :?: När tänker du ta hand om dem :?: :!:

1. Nej. Backa. För att lilla barnet ska kunna (fortsätta) göra framsteg, krävs att du/ni först, och kontinuerligt, gör "baksteg".

2. Nej. Ni kan gå in när han sovit i tio minuter (inte tjugo) och kolla att allt är som det ska. Öva pangramsa, understödd och serverad i en Aittyd av Självklarhet, och håll er sedan undan.

3. Nej. Låt honom vara i fred.

4. Använd marginalkvarten. Ge mat en liten aning tidigare. Han dör inte av att vara hungrig, och det är inte farligt eller fel att vara hungrig. Tvärtom gör aptiten ätandet sedan till en uppskattad njutning :!:

Att ni har för er att han är jättehungrig och därför tror att ni ska gå omkring och bära på honom, har inte mycket till samband, om du ursäktar :oops: :shock: Tänk till nu lite - läs på om social delaktighet, passiv och/eller aktiv, och om magläget och golvunderhållning :wink: :lol:

Ramla inte i fällan att tro att det är synd om honom :!: Det är det verkligen inte.

Han visste vad han gjorde i valet av föräldrar. Lev nu upp till det :lol: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
ellab1

Hej igen

Inlägg av ellab1 »

Hej och tack för svaret!

Jag förstår....vi ska nu inskränka trafiken till ett minimum :o . Rött ljus för både ramsan samt buff med andra ord... 8)

En fråga till bara... :oops: :roll: ...

Både Joels och min familj vill besöka oss nu under påsken...men vi känner att det kanske inte är läge för det...vad tror du? Hur länge ska det ha "vart bra" om nätterna innan man kan ha besök samt åka iväg? (åka iväg ska vi dock inte göra än på iaf 3 veckor så det är iförsej lugnt men besök).....???????
:?

Nu ska vi ladda inför en lång underbar natt med massor av sova sova!! :lol: :wink: :D

Kram och TACK för de snabba svaren!!!!!! Det är till STOOOOOR hjälp för oss! :D :heart:
ellab1

Rapport natt 10...

Inlägg av ellab1 »

Oliver blev såklart STÖRTFÖRKYLD under dag 9 (typiskt)!! :shock:

Natten har sett ut som så att vi endast behövt ramsa 3 ggr.....en vid läggning (som vanligt - inga konstigheter) en, efter ca 1 timme när han vaknade och började skrika upp sig samt en på morgonkvisten.....
MEN han har vaknat 10 000 ggr......(kan det bero på förkylning tro???) fast somnat om helt själv....(igårkväll lät vi honom böka runt och vara arg utan att ramsa och han somnade till slut)....
Han vaknade som sagt ca varje timme el tom. 2 ggr i timmen hela natten dock...
morgonen för honom börjar egentligen 7.30 men han vaknade 6.38....och efter glada pangramsan va han först arg etc sen blev han jätteledsen....vi sa då en ramsa till och han lugnade sig lite efter det...men blev jätteledsen igen efter ett tag...vi väntade tills tiden var inne att ta upp honom och då var det stora pölar i sängen av gråt... :cry:
HUR SKULLE VI AGERAT NÄR HAN ÄR SÅ LEDSEN????

Tycker du denna natt är framsteg el ej? Enligt oss är det framsteg att hans omnat om själv hela natten men samtidigt känns det lite jobbigt att han vaknat så ofta.... :roll:

tack och kram ala kurare
ellab1

rapport natt 11!

Inlägg av ellab1 »

KATASTROF!!!

Läggningen började med att han var lite förbannad men sonade på 20 min iaf (tyst först efter 3 min, men kom på att så lätt kan jag ju inte somna)...

hela natten härefter var det uppvaknanden av sina nysningar och hostningar ca var 30:e minut.... :cry: Han klarade dock ut dessa uppvaknanden själv och somnade efter lite snack...

Kl 04.38 klarade han inte ut själv så vi ramsade glatt en pangramsa....Oliver blev flyförbannad och efter ett tag så ramsade vi bestämt som det står i tips och inspiration.....Han blev nu JÄTTELEDSEN och hulkade och grät grät grät... :cry: ......fick massa slem i halsen av allt gråt...vi gick in efter att vi förstått att han inte lugnade ned sig och la tillrätta och gick ut med ramsan....den tog i några sekunder men sen var det JÄTTELEDSET igen.... :cry: .....Hade känts ok om han var förbannad men så var inte fallet nu.....

tillsist tog vi upp honom en halvtimme för tidigt och han stog då och hulkade och var helt rödgråten... :cry:

va i hela fridens namn ska vi göra???
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"