sömn, sömn, sömn!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
JH

sömn, sömn, sömn!

Inlägg av JH »

Ok!

Nu har vi kört kuren i 1,5 månad och jämfört med hur det var innan är det ju rena drööömmen! :D

Vi fortsätter dock kämpa med vargtimmen :roll: Elsa somnar alltid som hon ska kl 19, men sen vaknar hon nån gång efter 05 - ligger och grejar och är nöjd fram till 05.45 och sen är det protester å det högljuddaste som gäller :evil: Morgon är 06.30, men den sista veckan har jag utnyttjat marginalkvarten nästan varje dag :oops: Orkar inte höra hennes skrik och gnäll mer än 30 minuter. Under vargtimmen går det inte heller lika mycket upp och ner som det gjorde under natten när vi började kuren utan det är ett konstant protesterande.

Före jul sov hon HELA natten 3 nätte, men sedan dess har hon inte gjort det igen....varför, kan man ju undra? :-k

Lurarna på dagen strular också. Hon hade två långa pass (1,5timme) men nu vaknar hon oftast efter 45 minuter på den lur hon sover inomhus.

Vi funderar nu på att ändra lite i schemat. 1tim + 1,5tim + 45min +11,5tim. Det blir ju inte riktigt 15 timmar, tror ni att det funkar ändå?

Jag är också lite orolig eftersom Elsa aldrig verkligen SOVER 11,5 timmar på natten - (ÄN! :D men hon SKA så klart göra det SNART!) och att det då blir jättelite sömn per dygn då. Vad säger ni?

Som det är nu så håller vi på att strula fram och tillbaks och utnyttjar marginalkvartar hit och dit in absurdum för att försöka få henne att sova så mycket som möjligt - pust! :?

Tacksam för hjälp och råd! :)
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
kokos

Inlägg av kokos »

Ni har exakt identiskt problem med oss. Vi har också haft några perioder då han verkligen sovit hela natten men nu efter magsjukan har vi vargen runt benen igen. Han vaknar gärna 5. :shock: Idag vaknade han 5.45 så det var i alla fall lite bättre (en halvtimmes babbel och gnäll är väl ungefär vad jag står ut med).

Fick nyss ett tips från Father of a son om att vara konsekvent. Vi har testat alla möjliga knep under vargtimmen men inte bestämt oss för EN linje. Idag ska vi bestämma oss för ett sätt som vi kör stenhårt på tills vargen är utsparkad :evil: .

Tror förresten att det schemat du gav förslag på är helt ok, då kan du bara ge en kvart nån gång under dagen så har du rätt sovtid.

Jag följer denna tråd och hoppas att du får fler tips.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
JH

Inlägg av JH »

Tack för stöd kokos! :D

Vi har varit ganska konsekventa (tycker jag...) Ramsat EN gång med besked och sedan låtit henne vara. Om hon blivit för arg har jag gått upp och diskat, gått på vårt superknarriga golv, läst tidningen högljutt mm.

Skulle också vilja tillägga att de senaste två dagarna har Elsa också börjat somna till vid bröstet efter att bara ha varit vaken 1,5 timme. Det var vääääldigt länge sedan hon gjorde det - vad kan det bero på??! Att hon får för lite sömn? :?
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
kokos

Inlägg av kokos »

Vad duktiga ni är :oops: Vi har varit allt annat än konsekventa känns det som.

Hmmm... Adrian somnar också vid bröstet ibland men det är oftast på morgonen om han har varit uppe och babblat sedan 5. Då brukar jag backa lite med bröstet (ungefär som att jag är på väg att avbryta honom) och då vaknar han minsann :lol: Sen brukar jag klämma honom lite försiktigt på foten om inte det fungerar, alltså nypa lite försiktigt. Tjoa och prata. Sitt på ett ljust ställe.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
JH

Inlägg av JH »

Jättebra tips! :D Och jag låter henne inte somna utan vi gör lite sådär också. Nu i helgen har pappa kommit och "stört" och då blir hon glad och vaknar :D Undrar dock varför detta plötsligt börjat igen... Men det är väl som du säger. I natt vaknade hon ju 05.15 och sen ville hon bara sova 45 min på sitt första 1,5 timmars pass, så det är ju klart att lilla livet är trött :(

Hur ska jag bryta detta??
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej JH. Envisas envisas envisas, så tror jag du ska bryta detta!
Våra barn är i princip jämngamla, lille E dock 2 v tidig. Vi harvar en del på morgnarna också men inte lika mycket som ni. Vår lille E sover 19.45-07 men börjar gnöla vid 05.50 (exakt samma tid varje dag, skumt) och sen lever det om mer eller mindre framöver och vi tar oftast upp honom 06.45 med marginalkvarten. Det har hänt att han somnat om och då försover vi oss oftast :oops: .
Jag tror att våra stökiga morgnar är vårt eget fel då vi inte varit tillräckligt envisa med att inte ta upp för tidigt och även alltså missat tiden när vi haft möjlighet att spika den. Inte så proffsigt skött av oss alltså, särskilt inte nu i jul då vi var hos svärmor och han väckte både henne och gammelmorbror på morgnarna (ofarligt men enerverande, lätt att fuska då) och vi slirade marginalkvarten till en halvtimme vid några tillfällen. Sista veckan nu har det ballat ur ännu mer då han varit förkyld.

:arrow: Jag skulle föreslå att ni sätter av en vecka som "ny-kur" och ger er den på att hon SKA sova hela natten och hela dagslurarna och därför backa backa backa ännu mer. Går det backa för mycket när de väl vet vad som gäller egentligen?????
Det är främst oss själva vi kurar tror jag, det handlar om att stå ut med att låta dem fixa det hela själva. Lille E är i pirncip aldrig ledsen, han gråter inte med några tårar alls utan är oftast arg eller bara pratig och då svarar han inte heller på ramsandet, så det bästa är att låta honom vara. Jag använder beskedramsa direkt han drar igång och bekräftelseramsar när han till slut blir tyst, bara så att han ska veta att jag är i närheten. Men visst blir det en del gnöl man måste stå ut med, det ska inte förtigas. Jag tror dock att det lönar sig i längden och att om man kan hålla tiderna så ställer deras biologiska klocka in sig med tiden. 8)
Vi har precis lagt om vårt schema också, ser ut som följer:
07.00 morgon
09,00 sova 1,5 tim
12.30 sova 1,5 tim
16.30 sova 45 min
19.45 natt
Detta blir sömn i minsta laget (15 tim) så jag lägger in marginalkvartar på båda daglurarna när det passar, nu under snuvan i båda ändar då han är så trött. Funkar bra att höfta lite tycker jag och snart sjunker nog sömnbehovet lite till.
Puh, blev långt det här :roll:
Hoppas det kommer fler tankar och råd då vi delar samma problem allihop tydligen.
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
JH

Inlägg av JH »

Nästan exakt så såg ju vårt schema ut tidgare, fast vi har tidigare morgon och tidigar kväll (19-06.30 - hon är kvällstrött!) Elsa är ju 5 1/2 månad och vi funderade alltså på att dra ner lite, som jag skrev i första inlägget på tråden, just för att hon vaknar under första luren.

Tycker att det är så svårt att veta vad som kanske är minskat sömnbehov och vad som är frågor och protester.... Jag vill ju inte hålla på att ändra i schemat stup i kvarten. Då är jag ju inte den säkra mamma med självklar attityd som jag behöver vara :D

Du har nog rätt i att vi bör köra en minikur, men då måsta jag ju först komma på ett nytt schema som jag tror kommer att funka.

Tyvärr så gråter Elsa ibland i vargtimmen ochdet är därför jag tar upp henne 15 min tidigare..... Om hon "bara" gnölar och pratar har jag inga problem att vara konsekvent 8) Men när hon börjar gråta så är det såååå jobbigt. Hon gråter inte med tårar, men med hulkanden. :cry:
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"