Tänder? Lillkillen blir arg vid läggdags

Skriv svar
Zanna

Tänder? Lillkillen blir arg vid läggdags

Inlägg av Zanna »

Hej!
Vi kurade vår son när han var 8 månader, nu är han 14 mån. Allt har gått kanonbra tills nu. Nu vägrar han att somna vid dagslurarna, han har 6 tänder som långsamt kommer fram o min man misstänker att det är tänderna som spökar. Igår var det helt galet vid läggdags på kvällen också. Han bara skrek o skrek o skrek o ramsan tog inte alls.

Jag funderar nu på om det förutom tänderna också kan vara att det är dags för sonen att gå över från 2 till 1 sovpass per dag. Hur gör vi i så fall detta enklast? Nu är sovtiderna 9:00-9:45 o 14:45-15:30, sen sover han natt klockan 19:00. Lunch äter han 12:30, ska han i så fall sova innan eller efter lunchen?

Hjääälp... :(

Zanna
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D :D En Säker Sovare besväras inte av tandsprickning, så den hypotesen får ni nog skrota till förmån för en översyn av ert eget hanterande av situationen. Han ställer frågor - ni ger svaren. Och de ska vara för honom nöjaktiga. Det var de uppenbarligen inte igår, när det var "helt galet vid läggdags på kvällen också. Han bara skrek o skrek o skrek o ramsan tog inte alls."

Åter till ordningen och ta ledningen, lugnt och betryggande :!: Här pågår en smygande ansvarsglidning. Ni passiviserar er och lägger över saker och ting på honom, utanför er själva, medan det i själva verket är ni ömma, som helt och hållet avgör hur kvällarna och nätterna ska se ut.

Han får tänder, alltså är det därför, vill ni tro. (Det är det INTE.) Det "blev" helt galet. (Så hur kom det sig, och vad gjorde ni åt det :?: ) Ramsan "tog inte alls". Men vem är det som ska se till att den tar :?:

Det är ni själva. Det är inte ramsan i sig, lika lite som en hammare av sig själv slår in spiken. Någon måste hålla i den :idea: :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
inger
Kontakt:

Mina barn

Inlägg av inger »

Mina barn har haft ett långt sovpass efter lunch från ca 12-15 månaders ålder.
De sov två timmar efter lunch plus tolv timmars natt vilket ger fjorton timmars sömn på ett dygn.
Fungerade utmärkt. :P
inger
Kontakt:

Glömde säga

Inlägg av inger »

Utevistelsen är viktig.
Jag håller med Barnaboken i det mesta. Men jag tycker att utevistelsen är skrivet ur ett 08-perspektiv.
Barn ska vara ute minst tre timmar per dag.
Mycket bra om man har trädgård skog etc att jobba i.
Sömnen blir så god och bra av riktigt mycket utevistelse. :sleep:
Zanna

Inlägg av Zanna »

Tack alla för era svar! Idag har det gått mycket bättre! Han sov en längre lur efter lunchen, nästan två timmar, o nu gick allt fint under kvällsläggningen. Jag är verkligen evigt tacksam för shn-kuren.

:heart:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra, bra :D Pris och beröm :lol:

Fortsätt nu lugnt ta ledningen, i en attityd av självklarhet :D

:D Inger - det jag pläderar för i Barnaboken är MINST en och en halv timmes utevistelse varje dag, i ur och skur, alla väder och då inte för att shoppa etc. Lyckig den unge som kan vara ute mycket mer än så :!: Men det är alltså MINIMUM, vad som än händer.

Så beskyll mig inte för något 08-perspektiv :shock: men däremot kanske för ett sexbarnsperspektiv... :wink: Och utan trädgård.
inger
Kontakt:

Okej

Inlägg av inger »

Men jag har för mig att du bodde i Stockholm och inte hade trädgård eller skog att jobba i.
:) Det blir ju annorlunda än att bo i Småland tillexempel där det mesta arbetet görs i skogen.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Jag bodde i Stockholm i fyra år (på tre olika adresser). Så någon nollåtta är jag väl inte precis. Innan jag kom till Gastsjön och Jämtland 1985 hade jag bott på 40 olika ställen. Jag är född i Skåne.

Naturligtvis är alla barn avundsvärda barn, som har tillgång till skog och obegränsad rörelsefrihet ute.
inger
Kontakt:

Okej

Inlägg av inger »

Då är du ju ingen nollåtta.
Jag vet inte var jag fick det i från.
Tror att jag såg dig när du var med i Barnjournalen. Då bodde hela din familj i en lägenhet i Stockholm.
Där ser man hur starkt medium teve är och hur det påverkar oss i synen på andra. :D
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Precis. Det är egentligen ganska skrämmande :evil: :!:

Barnjournalen gjorde ett reportage i samband med att Barnaboken kom ut första gången. Tonåringen Maja instruerades att komma hem (vinkandes från gatan) och slänga sin skolväska och sin jacka på golvet i hallen. Det skulle se "naturligt" ut och göra sig bra i inslaget, hette det. Men jag blev sur. Varför skulle hon slänga väska och kläder på golvet, när hon aldrig gjorde så annars :?: :!:

I den lägenheten bodde vi i 2,5 år, vilket är det längsta jag har bott någonstans, innan jag kom hit till Gastsjön i Jämtland, där jag nu bott i 21 år. Men jag kan fortfarande sakna Skåne, där jag föddes och dit jag sedan flyttade som vuxen och bodde i Malmö bl a, på fem olika adresser i lika många år.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"