trötthet

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
T.P

trötthet

Inlägg av T.P »

Är i v 29..och har slarvat med järntabletterna fram tills för ca en vecka sen..så har tagit dom varje dag nu och känner mig mkt tröttare än jag var innan..??
Tar dom till ett glas jos..på kvällen!
brukar det vara så ..att det tar en stund innan det "vänder"
Mitt järnvärde låg på 118 sist jag tog det och då kände jag mig ganska pigg faktiskt? :shock:
barn födda 04/06/08
elin sofia

Inlägg av elin sofia »

För mig vände det på en gång, men jag var iofs nere i 109 i blodvärde och blev satt på dunderkur med två tabletter om dagen. Innan dess var jag jättetrött, men det gick över på bara en dag. Kanske behöver du också mer än en tablett för att få det att vända?
Mamma till Adam och Ida, juni -04 och juli -06
Bild:
Adam g?r pannkakor
Ida 1 timme gammal
T.P

Inlägg av T.P »

hej..tack för svar..ja jag kanske skulle behöva dubbel dos jag med?!
Men konstigt är det..får väl ta och ringa mvc...
barn födda 04/06/08
nilam

Inlägg av nilam »

Hej

En liten undran vilka järntabletter äter du???

Har för mig att jag åt Nefirix som innehåller 100mg (är det mg??) Hemofer innehåller inte lika mycket järn, så äter du dom kanske du ska dubbla eller
byta när du ätit upp!

//N
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
T.P

Inlägg av T.P »

Hej och tack..kollade järntabletterna..samma som dej niferex 100 mg!

i övrigt äter jag/sover bra så mer kan man inte göra... :lol:
får se till nästa besök på mvc..om man kan dubbla dosen

MVH t.p
barn födda 04/06/08
Lena

Inlägg av Lena »

Hej!

Jag är ingen expert på järntabletter, men har för mig att jag läst nånstans att det tar lite tid att bygga upp förrådet igen från det att du börjar käka tabletterna. Tänk på att inte käka/dricka kalciumrik mat/dryck inom 1-2 timmar före eller efter järntabletten eftersom det hämmar järnupptaget.

Vid min första graviditet var mitt järnvärde nere i 105 vid inskrivning i v 14. Då var jag inte alls så trött som den här gången fastän järnvärdet denna gång var 116 eller nåt däromkring. Verkar ju på ett sätt ologiskt, men trötthet under graviditet kan väl bero på flera olika saker antar jag. I vintras orkade jag inte vara uppe till längre än kl 21, men nu känns 22.30 helt lugnt :)
Mamma till två ljuvliga tjejer: Tuva (född 26 juli -04) och Myra (född 10 juli -06)
(standardmodellade från tre veckors ålder resp från start) :heart:
T.P

Inlägg av T.P »

tack lena!

Prata med en vän häromdagen..hon var oxå nere i ca 105 och tyckte inte mitt värde var så lågt...(låg på 118).Hon prata oxå om det där med att bygga upp ett förråd..att det kan vara svårt

det vänder nog tar bara extra lång tid för mig antar jag :wink:
barn födda 04/06/08
lillan

Inlägg av lillan »

hej!!
Känner igen det där med lågt blodvärde, har under mina tre graviditeter legat mellan 80-96 i blodvärde, har dock jobbat hela tiden och varit oförskämt pigg.
Vet bara att just så där i v 29-35 var jag väldigt trött, sen blev jag pigg och orkade till och med förutom jobb och familj, ta itu med tapetsering och målning...*ler*

Intressant i det hela är, att vid varje graviditet så har mitt blodvärde ökat från 80-129 precis 2 veckor före förlossning, stämde faktiskt sist åxå...
DET skulle jag vilja ha en förklaring på.. :D

Efter förlossning osv...har allt varit helt normalt...
SÅ jag tror inte du behöver vara orolig så länge de andra värdena är bra :D
Stolt trebarnsmamma till flicka f?dd -95, pojk f?dd -97 och hemma med lillan f?dd 05-05-05
lillan

Inlägg av lillan »

ps: ska bara tillägga att jag var en "dålig" patient, vägrade äta tabletter m. järn för jag blev åxå mycket sämre, försökte äta bättre kost i stället...Ds

lillan
Stolt trebarnsmamma till flicka f?dd -95, pojk f?dd -97 och hemma med lillan f?dd 05-05-05
T.P

Inlägg av T.P »

till "lillan"

ja vi får se om någon har ngt svar på det :lol: kanske barnet var nöjd med järnet vid den tidpunkten :wink:

idag glömde jag äta tablett och var händer..känner mej pigg hela dagen
:shock: :lol:
barn födda 04/06/08
Linnan

Inlägg av Linnan »

Hej!
Inte för att jag gillar att göra reklam, men har du prövat bluetsaft som man köper i hälsokosten?
För mig har det hjälpt mycket bättre än alla andra "piller" det är flytande, vilket gör det lättare för kroppen att ta upp järnet. Dessutom värkar det fort. Jag kännde skillnad efter bara några dar.

Kram och lycka till. Se till att få i dig mycket c-vitamin, det är det som tar upp järnet i blodet.
T.P

Inlägg av T.P »

å det ska jag genast köpa TACK..ja c vitamin äter/dricker jag mängder :D
barn födda 04/06/08
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"