Dagsömnen är ett helvete!!
Dagsömnen är ett helvete!!
Jag har precis försökt få min son (8 månader) att sova. Buffade lite och sen ramsade jag. Allt medan han skriker och vrålar!
Det blir bara värre och värre och jag känner inget slut på hans skrikande. Nu har han skrikit i 40 minuter och ska snart upp enligt schema. Han har inte sovit en blund. Läggningen igår tog 41 minuter.
Vad ska jag göra? Han fick knappt någon dagsömn igår heller för han gallskriker hela tiden. Tårarna rinner och han låter astmatisk..
Vad göra?
Det blir bara värre och värre och jag känner inget slut på hans skrikande. Nu har han skrikit i 40 minuter och ska snart upp enligt schema. Han har inte sovit en blund. Läggningen igår tog 41 minuter.
Vad ska jag göra? Han fick knappt någon dagsömn igår heller för han gallskriker hela tiden. Tårarna rinner och han låter astmatisk..
Vad göra?
-
elin sofia
I vanliga fall brukar jag vagga honom i min famn och nynna lite. Då somnar han på fem minuter. Nu buffade jag honom och han blev helt vansinnig och skrek värre och värre.
Jag vet inte varför det inte funkar ordentligt. Det är samma på kvällen, men han somnar till sist av utmattning tror jag...
Ska han hålla sig vaken nu till lunchtid?
Jag vet inte varför det inte funkar ordentligt. Det är samma på kvällen, men han somnar till sist av utmattning tror jag...
Ska han hålla sig vaken nu till lunchtid?
-
elin sofia
september,
läste precis dina tidigare inlägg, så nu har jag lite mer koll på läget.
För det första, du ska buffa honom till han blir lugn - han ska vara lugn när du går ut ur rummet. När han väl är lugn så går du ut med ramsan. Sedan får du förmodligen fortsätta ramsa utanför rummet.
Har du läst Anna Wahlgrens tips och råd här på forumet, - verktygslådan? Klistrar in ett inlägg därifrån:
läste precis dina tidigare inlägg, så nu har jag lite mer koll på läget.
För det första, du ska buffa honom till han blir lugn - han ska vara lugn när du går ut ur rummet. När han väl är lugn så går du ut med ramsan. Sedan får du förmodligen fortsätta ramsa utanför rummet.
Har du läst Anna Wahlgrens tips och råd här på forumet, - verktygslådan? Klistrar in ett inlägg därifrån:
Du kan alltså inte räkna med att lilla barnet ska förstå direkt, det är din uppgift att lugna honom och förklara att detta är normalt.Ett barn med sömnproblem som aldrig buffats förr kommer att ställa ”miljoner” frågor första gången, och du får räkna med att det tar antingen 20 eller 45 minuter innan den lilla låter sig lugnas, medan du oförtrutet framhärdar. Så lång tid tar det aldrig mer![]()
Nu har jag tagit upp honom igen, han är störttrött nu. Men han blev buffad och så fort man slutar så skriker han.
Jag tror jag missförstår hela tiden om buffningsgrejen. Häromdagen trodde jag man skulle buffa länge tills ron inföll, men så fick jag svar att det bara skulle vara i 1-2 minuter för så effektivt var det att buffa. Jag har aldrig fått honom lugn på så kort tid. Dessutom får jag kanonont i ryggen av att buffa länge, för han har så låg spjällsäng eftersom han lärt sig krypa och kan komma över kanten om vi har den på högsta sängläget.
Jag nästan gråter nu, för han är så trött och har skrikit så mycket och låter lite hes. Nu måste jag alltså hålla honom uppe till 13 för då är det dags att sova lunch. Det blir väl samma som igår, att han skriker från första sekunden till sista.. jag orkar inte höra på honom skrika så länge.. jag får ont i hjärtat för min sons gallskrik. Han är lycklig när vi tar upp honom då hans "sömn" är klar. Jag är svag.. känner mig ensam.. Alla andra verkar lyckas med sina barns sömn på dagen.
Som jag skrivit tidigare så har jag vaggat min son i famnen tills han somnat. Han har alltid fört mycket väsen när han ska somna, men det är hans sätt att "sjunga" sig till sömns. Han "AAAAAAAaaaaaaaAAAAAAAAaaaaaaaaaa"-ar sig till sömns.
Om jag ska hålla på att buffa i 20-45 minuter så är ju hans sovtider slut på de korta lurarna. Han lugnar sig inte. Det tar nästan 30-40 minuter innan han slutar skrika på kvällen också. Jag ramsar lite, men det är inte därför han somnar, han somnar för att jag låtit honom skrika sig trött och när jag då buffar för att lugna honom så somnar han efter 3 sekunder, men då har det också gått 40 minuter ... det är väl inte så tanken ska vara.
kram från mig
Jag tror jag missförstår hela tiden om buffningsgrejen. Häromdagen trodde jag man skulle buffa länge tills ron inföll, men så fick jag svar att det bara skulle vara i 1-2 minuter för så effektivt var det att buffa. Jag har aldrig fått honom lugn på så kort tid. Dessutom får jag kanonont i ryggen av att buffa länge, för han har så låg spjällsäng eftersom han lärt sig krypa och kan komma över kanten om vi har den på högsta sängläget.
Jag nästan gråter nu, för han är så trött och har skrikit så mycket och låter lite hes. Nu måste jag alltså hålla honom uppe till 13 för då är det dags att sova lunch. Det blir väl samma som igår, att han skriker från första sekunden till sista.. jag orkar inte höra på honom skrika så länge.. jag får ont i hjärtat för min sons gallskrik. Han är lycklig när vi tar upp honom då hans "sömn" är klar. Jag är svag.. känner mig ensam.. Alla andra verkar lyckas med sina barns sömn på dagen.
Som jag skrivit tidigare så har jag vaggat min son i famnen tills han somnat. Han har alltid fört mycket väsen när han ska somna, men det är hans sätt att "sjunga" sig till sömns. Han "AAAAAAAaaaaaaaAAAAAAAAaaaaaaaaaa"-ar sig till sömns.
Om jag ska hålla på att buffa i 20-45 minuter så är ju hans sovtider slut på de korta lurarna. Han lugnar sig inte. Det tar nästan 30-40 minuter innan han slutar skrika på kvällen också. Jag ramsar lite, men det är inte därför han somnar, han somnar för att jag låtit honom skrika sig trött och när jag då buffar för att lugna honom så somnar han efter 3 sekunder, men då har det också gått 40 minuter ... det är väl inte så tanken ska vara.
kram från mig
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Du får inte misshandla Sova hela natten-kuren på det här viset, och du får definitivt inte misshandla lilla barnet
För det är vad du gör, och du misshandlar därmed dig själv också.
Sluta med det. Jag drar tillbaka kuren från dig
Din uppgift som betryggande mamma och vårdare av ditt lilla barn är att kunna lugna honom och hjälpa honom i ro, när han behöver det. Det är en lika viktig och självklar uppgift som den att ge mat.
Sättet måste vara ditt eget. Mitt får du inte, om du gör så här
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
åh, förlåt
Det var inte meningen att göra såna fel. Jag är så ledsen och ville inte komma på kant med någon.
Tack än en gång för den hjälp jag fått
Med vänlig hälsning
september
Tack än en gång för den hjälp jag fått
Med vänlig hälsning
september
Hej September
Jag måste fråga om du lästa barnaboken/shn-boken
Påbörja ingen kur, eller en massa metoder, innan du vet EXAKT vad du vill ha ut av det, och du med trygghet och säkerhet kan genomföra det
Det är klart du kan det, du är ditt barns bästa mamma, du måste bara vara förberedd, det är klart han ställer frågor till en början
Så - kavla upp ärmarna, läs på, och bestäm dig
Lycka till,
Kram Mia
Jag måste fråga om du lästa barnaboken/shn-boken
Det är klart du kan det, du är ditt barns bästa mamma, du måste bara vara förberedd, det är klart han ställer frågor till en början
Så - kavla upp ärmarna, läs på, och bestäm dig
Lycka till,
Kram Mia
-
Antonias mamma
September! Jag tror inte att du läst på tillräckligt om metoden. Det behöver du inte skämmas för - man måste läsa samma sak många, många gånger för att förstå - och sedan kolla upp igen och igen. Men TILLS du gjort detta ska du kanske heslt låta bli att använda metoden, och istället lugna honom och få honom att sova på DITT sätt, som fungerat förr.
(Har inte läst några av dina tidigare inlägg, men i detta skrev du att han somnat på 5 min. i din famn förr)
Tappa inte modet!
(Har inte läst några av dina tidigare inlägg, men i detta skrev du att han somnat på 5 min. i din famn förr)
Tappa inte modet!
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia
, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus
, född 17.8.08, kurad 1/09
www.sandsdrommar.com
Antonia
Amadeus
www.sandsdrommar.com