Angående att kunna sova var som helst.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Nattis

Angående att kunna sova var som helst.

Inlägg av Nattis »

Nu är vi inne på dag 7, har således genomfört natt 7. Allt går jättebra (pepparpeppar). Pappa nattade igår, det tog 10 minuter längre än de vanliga 7 minuterna. Han har också skött första morgonluren och hon somnade på 5 minuter. NU BÖRJAR JAG KÄNNA MIG FRI!!!

Barnen ska ju kunna finna ro var som helst har jag förstått. Kan man träna hemma? Lägga barnet på dubbelsängen, ge beskedet ramsa och gå ut. Självklart ska vi ju se till att hon inte ramlar ner, man kanske kan göra en bädd på golvet. Innan man kör i skarpt läge borta hon någon skulle jag vilja se om hon klarar det. Jag tänkte att man kunde prova på den långa dagsluren. Nu sover hon alla dagslurerna i spjälsängen och en har givits i bilen. Jag har inte velat gå någonstans, bara vara hemma och sköta schemat (rätt eller fel?)

Hur har det gått för er andra?

Tack Anna Wahlgren för att du finns. /natalie
Morsan

Inlägg av Morsan »

Grattis till sovandet! Bra jobbat!

När vi har åkt bort har vi en resesäng med oss och tar med lakan och täcke som luktar hemma. Vi har också ett gosedjur och en väggbonad som följer med. Det har alltid gått finfint. Ett annat trick är ju att låta barnet sova i vagnen när ni är borta en kortis.
Jag tror inte att du ska exprementera i onödan, lita på att det går bra och börja med en kortare resa då ni bara är borta över natten.

När vi besöker mormor & morfar har de fixat skivor för fönstren av gamla IKEA-kartonger! Det täcker fönstren perfekt och är billigt... för den som spar gammalt skrot.

Lycka till! Morsan
Leoparden ?r f?dd 3/9-2004
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, morsan :D :wink:

:D Härligt :lol: Bra jobbat :lol: Pris och beröm :lol:

Och tack för dina varma ord :oops: :lol:

:D Nu ska de 7 minuterna ner till 2 :idea: Högst :wink: Inte "fastna" därinne :!:

Och NEJ - ge dig för guds och lilla barnets skull inte på någon sorts träning här, vad gäller att somna/sova var som helst. Då har du missförstått det hela :!: Du skulle få fullkomlig förvirring till resultat :cry:

Ni är inte igenom uppföljningsveckan ännu. Fortsätt jobbet precis som det står - med minimala yttre förändringar, helst inga alls. Därefter får du räkna med ytterligare två veckor innan allting sitter som berget, men det betyder INTE att barnet inte är flyttbart då. Bara att man inte får vara otålig här, när man lägger grunden till ett helt livs goda sovvanor :!: :!:

Det som händer under kuren och uppföljningsveckan (och lite till) är att tiderna sätter sig efter det noga genomtänkta schema man gjort upp och följer till punkt och pricka. Barnet blir till slut sin egen lilla klocka. Och det går fort. Föreutsättningen är förstås att man inte själv utmanar ödet och börjar "flexa" utan verkligen har både schema och klocka klistrade på näsan :lol:

Det är detta, tiderna som sitter som berget, som sedan gör att barnet kommer att kunna sova precis var som helst - dvs borta. Och läggas av vem som helst - borta, ELLER hemma (i den egna sängen). Och matas av vem som helst, var som helst - bara tiderna är desamma.

Så färdig kur först, stora Friheten sedan :!: :lol:

Den får du gratis av lilla barnet, i sinom tid. Därför att barnet VILL sova, tycker om att sova, brukar sova och betraktar det som alldeles underbart självklart att på natten sover man. Den rörelsefrihet du och hela lilla familjen därmed får, kan inte och ska inte forceras eller "tränas" fram :evil: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Nattis

ang nattning

Inlägg av Nattis »

Nej, det är klart!
Jag har nog tänkt lite fel. Jag har nog tänkt att hon får en vana, det att sova hemma i sin säng och ibland i sin vagn och att skulle jag i framtiden lägga henne någon annan stans skulle det gå åt pipan. Jag tänkte nog på det viset att; sova varsomhelst också skulle kuras in.

Det känns lite skönt att jag, pappa och bebis bara kan träna/nöta på det här. Jag kände mig lite feg som mest varit hemma och passat tider.

Det är så skönt att ha fått sova "ikapp". Jag känner mig fortfarande trött men på ett skönt sätt. Tack för svaren/nattis
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Låt det ta lite tid och lita på att det kommer att gå kanon när den dagen kommer att ni skall resa bort någonstans! Vi har gjort som "morsan", dvs tagit med egna bekanta lakan och gosedjuret, och det är faktiskt inga problem. :D

Vi gjorde t.ex. en ex-tempore resa till en närliggande storstad förra helgen för att hälsa på pappa som jobbade där. (Vem säger att man inte kan göra oväntade saker med barn?) På lördag morgon bestämde jag hux flux att nu åker vi, satte ungen i bilen under långa dagsluren och körde iväg. Han vaknade ca 1/2 innan vi var framme (helt enligt sin egen klocka), lekte nöjt med sina leksaker i bilstolen tills vi var framme.
Under de övriga dagslurarna gick jag en sväng med vagnen och kollade på sevärdheter.
Natten sov han i sin resesäng på samma hotellrum som jag och maken (han har inte sovit i samma rum som vi på 4 mån!), och han sov nöjt sina 11 h, för att bli väckt på utsatt tid. (Klockorna flyttades samma natt, så jag ändrade hans schema under resan! Inga problem!) Följande dag gjorde vi hemresan tillbaka under samma tidpunkt, men tack vare köer vi gränsen fick jag stanna för att ge mat åt honom en ggn före vi var hemma.

Så som du ser, när väl tiderna sitter så kan man göra nästan vad man vill! Så länge man ser till att ungens klocka inte rubbas för mycket.... Man måste ge förutsättningarna för sömnen (dvs. inga problem om man vill göra en shoppingresa, bara man ser till att ha liggvagnen med sig!) , och se till att matchemat följs. Annars är det bara att tuta och köra!

Sedan kanske man inte skall åka iväg på vigulej varje dag, utan barn gillar faktiskt den gråa vardagen. Så dagen skall nog kunna förutses, men lite skoj och nya människor mellan varven gör nog både mamma och barn gott!
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"