Han äter så lite

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
indigo

Han äter så lite

Inlägg av indigo »

Alldeles ny här är jag :D Min yngste pojke är fyra månader och jag tycker att han äter så lite, trots att jag trugar och försöker. Ofta får han bara i sig 120-150 ml per måltid och det måste gå i princip fyra timmar mellan målen för att han alls ska vilja äta. Han får flaska och är matad enligt standardmodellen nästan från början. Tolvtimmarsnatt har jag inte vågat mig på eftersom jag inte får plats med fyra mål plus nattslurk under dagen. Men jag lägger honom vid sjutiden och så får han ett mål i sömnen vid 23. Då äter han mycket och bra.

Bvc är inte så nöjda med hans viktuppgång. Å andra sidan ser han verkligen rund och go ut, men jag tycker att matmängderna låter så små om man läser t ex här på forumet vad andras barn får i sig. Borde jag ta bort sömnpåfyllningen? Fast det är den som gör att jag vågar hålla mig någorlunda avslappnad under hans övriga måltider. Jag tror att jag har trugat för mycket för han kan verkligen bli jätteledsen när han ska äta, men är hur gurgelglad som helst så fort flaskan kommer undan? Någon som kan ge mig råd?
Son, f?dd -04
Lillebror 051119
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej! Det är ju väldigt olika hur mycket dom äter. Min store kille tömde en flaska på två minuter och började se sig om efter påfyllning. Den andre äter högst 150 ml per mål numera. Han har inte heller ökat sådär fantastiskt i vikt men ser då rätt rund och välmående ut och han sover gott på natten. Försök att inte oroa dig. Och truga inte för mycket på en gång. Ta hellre en liten paus och se om det går lite bättre.

Har ni börjat med smakportioner ännu? Här hjälpte det upp aptiten när vi började med fruktmos och lite gröt.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"