Fort hjälp inför 2:a natten av kuren tack!!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
ellab1

Fort hjälp inför 2:a natten av kuren tack!!!

Inlägg av ellab1 »

Hej!

Vi började kura vår lilla Oliver igårkväll...(pappan tar de 2, el 3 första nätterna - VAD TYCKER NI??) eftersom jag är så blödig samt eftersom Oliver har mkt svårare att acceptera när jag försöker än när min kille gör det...

Det har gått hyffsat inatt...har ungefär vaknat som vanligt (alltså ca 10 ggr per natt) MEN ramsan har tagit rätt många av gångerna, den har alltså fått sista ordet, även om han ibland behövt buffa honom lugn.

MEN...imorse kl 06.50 vaknade Oliver (40 min för tidigt...har tiderna 19.30-07.30) och då var han först rätt lugn men när min kille började säga ramsan så blev han förbannad till en början och inget hjälpte...varken tystnad, buff eller ramsan...kl 07.15 stod Oliver och grät så han skakade...och joel försökte buffa då Oliver blev förbannad och rasande...sen gick pappan ut och sen gav han ramsa. inget hjälpte som sagt och oliver bara stod i sängen och grät...HUR SKA MAN GÖRA I DET LÄGET???
vi gick in kl 07.30 ändå och hojtade god mrgon till en stående gråtandes oliver....har vi förstört allt nu????

mvh/gabriella, oliver och joel. :roll:
OLIVER MITT ?LSKADE HJ?RTA!!!!! F?DD 20050724
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Den som är mest saklig kan köra alla nätter - helt OK!

:idea: Inget är förstört - ta det lugnt! Tänk på att man endast verkygar ett LEDSET barn - därav den uteblivna effekten (och förvärrandet) på verktygandet i morse.

:idea: Nu är ramsan ert krisverktyg och att gå in tillhör nu det extraordinära! Ramsan är en "fjärrstyrd buffning" och ska användas from natt 2 som krisverktyg. Öva upp det och känn hur ni "buffar med trycket i ramsan" - förstår du?

:D Lycka till!
ellab1

Inlägg av ellab1 »

Inget är förstört - ta det lugnt! Tänk på att man endast verkygar ett LEDSET barn - därav den uteblivna effekten (och förvärrandet) på verktygandet i morse.

...så vi ska alltså inte göra något alls när han vaknar för tidigt?????? (tills han blir ledsen???) har jag förstått rätt?????????????????????? Men om han vaknar så tidigt alla morgnar då????? Och om han blir ledsen ändå och ej går att trösta?????

MVH/ Tröga jag!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Om han vaknar så ger du en påminnelsramsa vid första pipet oavsett humör. Därefter väntar du tills han blir ledsen och DÅ ger du några rejäla ramsomgångar så att han varvar ner. Avvakta sedan igen och ramsa sedan om han blir ledsen igen. På detta sätt kommer han att lugnas och att kunna somna om. Så här är det inte "alltid" - du kurar nu och då är det så här. Om en vecka kommer allt vara annorlunda om ni agerar rätt!

:idea: Han ska inte "tröstas" - han ska LUGNAS! Det kan verka petigt men just här ligger hela saken vad det gäller förhållningssättet! För inspiration http://www.annawahlgren.com/phpBB2/viewtopic.php?t=5252.

:arrow: Kika även här http://www.annawahlgren.com/phpBB2/viewtopic.php?t=4668 för inspiration om ramsans betydelse.

ellab1

Inlägg av ellab1 »

Hej igen!!!!

Olivers pappa gjorde precis så som du beskriver...:-( men det blev inte bättre....oliver blev inte lugnare alls...kanske för 1 sekund ngn gång ibland men inte längre...

Min fråga är nu...hur ska vi göra om han inte lyckas bli lugn??? Ska vi fortsätta försöka lugna till över tiden, OCH ISÅFALL...hur länge??????

Eller ska vi göra morgon även fast han redan är vaken (OCH/ELLER ledsen och/eller arg) kl 07.30 ändå??????????

Hoppas ngn kan svara...

MVH/ Gabriella
Jonatans_mamma

Inlägg av Jonatans_mamma »

Hej Gabriella!

Jag är ingen veteran, har kört kuren sen lite mer än 3 veckor, men kanska kan ge dig lite tips ända...

Om Oliver inte är lugn när hans morgon ska börja har du marginalkvarten att använda dig av, det betyder i ditt fall att ni har tid till 7.30 att fa honom lugn. Han ska inte tas upp ur sängen när han skriker. I värsta fall far du ta upp honom när han precis drar efter andan för att ta nya "skriktag"! Da är han i alla fall tyst! Och ni stormar in och är helt otroligt överdrivet galet glada, da kommer han ocksa att vilja vara det efter nagra morgnar!!!
Ungefär sa svarade Anna W mig när jag ställde samma fraga.

Jobba pa, ni kommer snart att se hur härliga era nätter kommer bli, för hela familjen!

Lycka till, Malin
Jonatans_mamma

:oops:
Oj jag skrev fel, med marginalkvarten blir tiden ju till 7.45.....
Malin
Jonatans_mamma

:oops:
Oj jag skrev fel, med marginalkvarten blir tiden ju till 7.45.....
Malin
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Man måste låta ramsan ta - lika väl som man låter buffningarna ta första dygnet! Man försöker således inte - man envisas tills det funkar :wink: ! Scenariot brukar hålla sig inom marginalkvart om man backar och ger tilltro med ramsan som besked. Maken var ju inne och det förvirrade. Hade han "bara" använt ramsan så hade scenariot sett annorlunda ut!

:idea: Man ser till att få till ett omsomnande no matter what :wink: och ser till att barnet får sova 20 minuter efter det. Sedan tar man upp och går på det vanliga schemat som om inget hade hänt.

:idea: Det brukar ta 45 minuter att somna om första gången så räkna med det!

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"