Clart & gossen tråden

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
clart

Clart & gossen tråden

Inlägg av clart »

HELT UNDERBART!

Min gosse strular egentligen inte med nattsömnen men brukade äta 1-2 ggr. Vi har nu averkat kurnatt 2 och min superhjälte sov som en sten till kl 4 vartefter jag ramsade nu som då till kl 7...men frågorna va' klart färre än natten innan! Och inte en droppe mat har han fått. Vilken chock :shock: jag fick då han inte va' på svältgränsen och olycklig på morgonen, vilket jag förväntade mig så klart - han har ju inte ätit på heeeeela natten :roll: *suck* alla är vi barn i början!

Schemat följer vi slaviskt och den fungerar bra. Vi följer schemat Anna har som förslag för 4 månaders heroes, den föll ganska naturligt i våra tappra försök till rutiner sen' tidigare :lol: .

Lite frågor

1. Om han somnar t ex 10 minuter "för sent" (efter marginalkvarten) ska jag ändå väcka honom på utsatt tid eller förlänga luren med 10 min?

2. När man t ex har en tid att passa typ BVC och den inträffar mitt i en dagslur - hur ska jag göra då?
Senast redigerad av clart den sön 21 maj 2006, 06:41, redigerad totalt 1 gånger.
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej clart :D

Fint arbetat med nattsömnen :!: :D Visst blir man förvånad av att de små liven inte svultit ihjäl :wink: Står ju att läsa att de inte gör det men det är nog en insikt man måste erövra själv tror jag :lol:

Till dina frågor:

:arrow: klocka sömntiden till de naturliga sömnrytmpassen. Ex: lilla barnet skall sova 15-15.45 men somnar först 15.10. Du väcker då 15.55 och har hållit dig inom marginalkvarten. Skulle det mot förmodan ske att barnet somnar först 15.30 väcker du efter 20 minuter eftersom du annars drar över marginalkvarten.

:arrow: i möjligaste mån förlägger man besök under vakenpass. Ring och försök ändra befintliga tider eller boka tiderna framöver med schemat i åtanke. Skulle det inte vara möjligt att hålla schemat helt får du improvisera. Skriver ned ett förslag på hur jag själv gjort i dylika situationer.

Ex: sova 12-14 med BVC-besök 12.30
Lägg att sova 11.45-12.30 och därefter 13.30-14.15

Totala sovtiden blir visserligen en halvtimma mindre men lilla barnet klarar det så länge det inte sker varje dag :wink:

Annars tycker jag att du skall vara snål med besök under pågående kurning och om möjligt förlägga dem till senare tillfälle :!: :D

Lycka till :!: :D
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Ändra BVC-tiden :wink:

:D
clart

Inlägg av clart »

Jepp, BVC besöket bokas om...det är ändå inte så revolutionerande att träffa kurv-ryttarna där :wink:

Mera frågor...

Dagslur nr 2 bör vara 1,5 h men idag vaknade han han efter 45 min...och hur än jag gör så somnar han inte om och vägrar ligga kvar i lugn och ro...hur göra?
Brukar annars vara ute o gå den här luren men det är så okristligt väder idag så vi håller oss inne..är det kring detta han funderar.

Han äter inte så mycket under andra målet...jag trugar för glatta livet men får inte ner mer än ca 120 ml...men han tar igen det under tredje målet då får äter både fast föda och mjölk - är det ok så?

...oh så underbart att deta forum finns!
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej igen :D

:arrow: det viktigaste är inte att sonen sover varje minut utan har förutsättningarna (rejält med mat, trivsamt umgänge och social delaktighet mellan sovpassen). Nu är det så fiffigt att man kan finslipa förutsättningarna ytterligare med hjälp av lite trix :wink: . Om sonen ändå inte sover "färdigt" får du bara låta det passera och se framåt istället. Använd marginalkvartarna utifrån sonens behov och lägg ev en kvart tidigare på nästa sovpass.

Några tips för daglurar:
:arrow: gärna ute i vagn men om det inte låter sig göras lägg inomhus med öppet fönster. Klä lagom varmt och ta på mössa.

:arrow: "skrattet till godnattet" kan göras om till "skrattet till daglureriet" istället :wink: :lol:

:arrow: håll inte barnet mot dig i famnen då du bär det till sängen/vagnen utan från dig. Din attityd bör utstråla "åh vad skönt att få sova en stund, inget konstigt med det för vi ses ju sen :wink: :D "

:arrow: klassisk musik (ganska högt) släpper på ev överkoncentration och lugnar barnet att allt är i sin ordning.

:arrow: dammsugaren är också bra att ta till... vi har numera mer välstädat än någonsin efter daglurar som krånglat :roll: :wink:

Om maten: svårt att säga då du inte skrivit ut ert schema. Några tips ändå:

:arrow: se över så ni inte har för liten napp i flaskan :!: Vi gjorde detta misstag och plågade lilla dottern helt i onödan i flera veckor utan att förstå var problemet låg. Bästa flaskan i mitt tycke är Dr Brown med napp 2 till en fyramånaders.

:arrow: vet inte vad du menar med "fast föda" men jag kan varmt rekommendera mosad banan innan ersättningen. Vi gav detta 1-2 ggr/dag och gröt och puré de andra måltiderna.

:arrow: magen kan bli hård både av kurning och fast föda. Ge gärna några skedar katrinplommon före måltiderna.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, NancyDrew :wink: :D Kunde verkligen inte ha sagt det bättre själv :lol: (Eller ens lika bra... 8) )

Go, clart, go :lol: :lol: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
clart

Inlägg av clart »

Good Morning gott folk!

Jag gör en produktiv version av SHN och ramsar från kontoret nu som då :D

NancyD Thank You :D

Hade en snöröjningsaktion igår och fixade en sovplats ute...(har inte kunnat ha honom på balkongen då snön rasade ner från taket) men nu är vi back on track! Han sover ju så gott ute.

Allt går ju så bra förutom att han "hungergnyr" nu som då.
Grejen är den att han inte har börjat med välling ännu då han käkar Nutramigen men..nu har jag hittat recept på välling med Nutra så ikväll får han en riktig knockout :)

Med fast föda menar jag grönsakspuré till lunch + mjölk..samt katrinplommonmos en gång per dag.
Har ju precis börjat med fast föda så jag är lite ovan ännu...kan jag ge honom mat flera ggr per dag eller bara till lunch (han är 4 månader).

Ha en bra dag!
Nancy

Inlägg av Nancy »

Godmorgon :D

Får jag lov att fråga varför ditt barn dricker Nutramigen :?: Hur jag än ställer frågan låter det ohövligt, inte meningen :? :wink: :lol:

Du förstår att själv experimenterade jag med allehanda ersättningar och medikamenter (på inrådan av Bvc...) men kunde sluta upp med det då vi införde standardmodellen. "Felet" låg i att Leia inta fick äta sig mätt eftersom hon hade fel hål på flasknappen :(

Någon mjölkallergi var det alltså inte så det är därför jag ställer frågan :!: :D

:arrow: varför inte ge puré till lunch och mosad banan till em/kvällen :?:
Senast redigerad av Nancy den fre 12 maj 2006, 22:07, redigerad totalt 2 gång.
clart

Inlägg av clart »

Förväntade mig frågan ang Nutra :wink:

När han va' 2 månader började jag ge tillägg (brösten räckte inte till).
Som följd av detta fick han jättehård (verkligen stenhård) mage...han våndades dagligen men inte kunde bajsa...jag testade allt massage...Bifidus..you name it...inget hjälpte. Efter 1,5 månaders hård mage fick vi testa Nutramigen - magen kom igång efter tre dagar. Jag tror inte att han är allergisk men han har (hade?) känslig mage.

Nu vågar jag inte byta från Nutra till vanligt tillägg i samband med att han har börjat med fast föda... är rädd att det kan bli för tufft för magen. Tänkte testa med vanligt tillägg då magen vant sig med "riktig" mat.

Har från början kört med mat, mera mat och ännu mera mat så det är inte det som är problemet (jag lovar dig...min mamma har sanna Barnaboks ideal så annat än mat i överflöd har jag inte känt till någonsin :!: det är krut i 40-tals gummor :wink: :D ).
Har använt Dr Brown sedan han började med flaska och har haft nr 2 napp i över en månad nu.

Banan på intåg till em :D
Nancy

Inlägg av Nancy »

Ok :wink: :D

Ville fråga som du förstår eftersom Leia hade det så besvärligt.

Detta med rätt storlek på flasknappen har blivit en hjärtefråga för mig efter dessa veckor då Leia åt allt mindre per tillfälle och det tog allt längre tid. Vi hade (på inrådan) korrigerat hennes ålder ovetandes om att hon var SIN ålder gällande maten. Allt vände då vi bytte napp och inte att förglömma :arrow: läste Barnaboken och hittade detta forum :!: :D

Nu kan jag släppa denna oro för er del förstår jag :wink: :lol:

Lycka till med bananen :!: Och glöm inte attityden "lilla vän, banan är det godaste som finns, det tycker ALLA människor och alla äter det varje dag, allt är i sin ordning ser du" :wink: :lol:
clart

Inlägg av clart »

oj oj oj ni ska bara veta vad vi klarat av...
FÖRSTA TANDEN mitt i kuren :!: :lol:
Senaste tre nätter har han bokstavligen gnagat sig genom...och nu sticker det en mäkta fin pärla upp hela 2 mm :lol:

Dagarna tickar enl. schemat PERFEKT
Nätterna si och så antagligen pga tanden men ännu orkar vi kämpa..han vaknar typ 1-2 ggr samt gnyr nu som då men jag tror att allt kommer att falla på plats nu då det "värsta" med tanden är över (hoppas jag :wink: )
Nancy

Inlägg av Nancy »

Så roligt att läsa :D :!:

Tänk vilken lättnad för lilla barnet, att få sin goda sömn trots att tanden "bråkar" :D
clart

Inlägg av clart »

NAAAAAAAAAAAAAAAAANCYYYYY min goda fé :D höör du mig :wink: :lol:

Gossen strular lite med maten..dvs det som ska sugas in, skedmat åker ner utan problem. Kan det vara småjobbigt för honom att äta flaska pga tandsprickningen?

Have a nice day!
clart

Inlägg av clart »

Nå ja..."problemet" fixat. Hade hemma en sån' anatomisk dinapp och testade den ist. för hans vanliga napp och den fungerade perfekt...verkar som om den passar tandtrollet bättre än dr brown...kanske har det nåt med själva formen att göra. Hursomhelst så sover nu en mätt liten kille som en stock.
Nancy

Inlägg av Nancy »

*rörd över det tjusiga epitetet* :oops: :wink:

clart: alla små har perioder då maten strular lite. Ingen fara, de svälter sig inte frivilligt. Ibland är det vällingen som krånglar, ibland gröten eller purén.

Hav tålamod :roll: :wink:

Visst, man kan skylla på tänder, utvecklingsperioder, vädret, ja nästan allt men det får ju inte lilla barnet att äta bättre :wink:

:arrow: se till att barnet är ordentligt hungrigt
:arrow: byt ut nån måltid mot nåt som fungerar om det kan stilla mammans oro
:arrow: men allra bäst: låt det passera. Tänk själv, oavsett om du äter en eller två smörgåsar är du ändå hungrig nästa dag. I vargatimmen spelar inte millilitrar någon roll mer än för mammahjärtat :twisted: :roll: :lol:

Släcker nu ned datorn pga flytt och blir utan internet i 3-5 veckor. Hoppas att matvargarna är bortjagade tills dess :lol:

I annat fall kanske nån annan tycker att jag svarat helt tokigt men då hoppas jag att mina ord korrigeras :wink: :lol:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"