Hej igen!
Åhhh det är så häftigt att få uppleva det som händer. Det var inte många dagar sen vi ropade på hjälp här på forumet och där vi sa att vi skulle läsa på mer. Så vi läste och läste men tog också beslutet att köra kuren med start redan i torsdags. Vi var så trötta och deppiga. Och kuren har funnits i våra tankar i månader, det var väl en mognadsprocess för oss, tyvärr för Lille Bus.
Vi visste att kuren skulle fungera men det vi har fått uppleva är fantastiskt. Jag är så himla glad. Eller rättare sagt alla är glada även Lille Bus mormor som tycker att hon fått tillbaka sin dotter igen.
Vi startade kuren med några saker inbankade i skallen; inte fastna, varken vid buff eller ramsa, skrika från sig inte till, ingen övertafikering, självklar attityd och till sist lita på vårt barn och det har gett strålande resultat.
Men vi har några frågor.
1. Vi vet att det står att ena föräldern tar de första två nätterna, andra föräldern de två andra, sen växelvis under uppföljningsveckan och att i framtiden när allt sitter som det ska ska vem som helst kunna natta honom. Men nu till min fråga. Pappan kan tyvärr inte ta natt nummer 4. Ska han ta inatt ändå? Vad är era erfarenheter? Och vad är anledningen till att uppdelningen på två nätter var ser ut som den gör?
2. Vi har under dessa två nätter tillfälligt flyttat ut från vårt sovrum där spjälsängen står, vi tyckte det kändes bäst. Men vi måste ju tillbaka till vår säng. Är det något vi bör tänka på och bör vi göra det så fort som möjligt eller vänta tills fyra nätter gått eller vad?
3. Hur gör ni vid nattningen, ni erfarna SHN:are, vi vet att man inte behöver buffa överhuvudtaget men gör ni det som markering eller använder ni enbart solfjädern?
4. Man behöver ju inte ramsa vid lur i vagnen på dagarna men finns det någon anledning till att man INTE SKA göra det?
Och här kommer en rapport för de som är intresserade.
Första natten tog godnattbuffen en kvart och det tror jag mest beror på att vi fuskbuffat tidigare så han fick ingen chock. Det ställdes många frågor under nattens gång som besvarades med buff direkt. Mellan 00-01 var han riktigt arg men så arg blev han aldrig igen. Mellan 04.30-05.30 var nästa period av ordentlig ilska. Fler "snabba" frågor och sen "väcktes" han när vi hörde aktivitet vid 07.23 (använde marginalkvart). Hans morgontid är 07.30.
Dag ett gick bra. Han var trött. Men förmiddagsluren intogs i spjälsängen! med några frågor och ett uppvaknande innan en och en halv timme gått. Men han somnade om. Eftermiddagslur på promenad i vagnen. Utan problem.
Natt två tog nattningen från start till bekräftelsramsa 7 minuter sen behövde vi aldrig gå in förräns 07.25 imorse då han hojtade och vi körde godmorgoncirkus. Längsta vakenperioden var vid 01 och varade 13 minuter resten av gångerna, ungefär varannan timme, gick det på ett par minuter och några gånger fixade han det helt själv. Duktiga killen!!! Och vi kunde också sova.
Idag gick förmiddagsluren utan några problem, i spjälsängen. Eftermiddagslur likaså men i vagnen.
Vällingen lägger vi på hyllan ett tag. Vi har inte ens provat men jag vill forsätta amma speciellt nu när det bara är en gång om dagen.
Så nu laddar vi för ikväll med glädje och OM det blir protester så har vi verktygen. Och vet hur vi ska använda dem.
Anledningen till att jag berättar det här är för att jag är så himla stolt över vår familj. Det får man väl vara? Och det är så underbart att det kan bli så här med tanke på våra tidigare nätter med Lille Bus i vår säng, uppvak varje halvtimme med amning och när vi någon gång försökte något annat resulterade det oftast i skrik och vakentid i timmar. Och dagslurarna som tvunget behövde intas i vagnen annars blev det skrik och/eller ingen sömn alls.
Nu ska här fortsätta kuras och bankas in i skallen hur rädda vi ska vara om resultatet.
Tack Anna W.
Kram från en piggare familj
Mitt i kuren, vi har några frågor + rapport
-
Persdotter
Mitt i kuren, vi har några frågor + rapport
Mamma till Lille Bus f?dd februari -04
Duktigt, duktig familj!!!
Vad skönt för er och sonen! Ska försöka svara lite på era frågor och hoppas att nån annan kan fylla på:
1. Vi tog natt 3 tillsammans och sen tog maken natt 4 och det funkade jättebra för oss. Tror inte att det står och faller med att man tar 2 nätter var!
Det viktiga är att båda är ordentligt insatta och att ni sen kan turas om under uppföljningsveckan.
2. Jag skulle vänta med att flytta tillbaks till efter uppföljningsveckan, men det kanske man inte måste. Måste ni sova i samma rum? Vi gör det eftersom vi bor på 46 kvm, men funderar starkt på att flytta ut i vardagsrummet ett tag (letar större lägenhet just nu). Elsa sover, men gör ljud ifrån sig under natten och rör sig mycket. Detta gör att HON sover men inte VI (framförallt inte JAG som vaknar av minsta pip
). Annars förordar många här inne att om man ska dela rum med barnet så bör man skärma av barnets säng så gott man kan med skenor i taket och draperi. För Elsa har det funkat att sova i samma rum som oss (vi flyttade tillbaks henne från vagnen 2 veckor in i kuren) utan avskärmning, men det kanske det inte gör för större barn...
3. Vi har en KORT mysstund efter skrattet, lägger ner Elsa och går direkt med ramsan. Sen bekräftar vi efter en liten stund. Nuförtiden somnar hon ofta bums, men i början fick vi ibland ge en påminnelseramsa. Vi försöker att undvika buffning och solfjäder om det inte absolut behövs. Vill att ramsan ska vara det som gör tricket
4. Om barnet sover inne i vagnen kan/ska du ramsa. Men om du är ute och går med vagnen så behövs det inte.
Lycka till med fortsättningen av kuren!!
Vad skönt för er och sonen! Ska försöka svara lite på era frågor och hoppas att nån annan kan fylla på:
1. Vi tog natt 3 tillsammans och sen tog maken natt 4 och det funkade jättebra för oss. Tror inte att det står och faller med att man tar 2 nätter var!
2. Jag skulle vänta med att flytta tillbaks till efter uppföljningsveckan, men det kanske man inte måste. Måste ni sova i samma rum? Vi gör det eftersom vi bor på 46 kvm, men funderar starkt på att flytta ut i vardagsrummet ett tag (letar större lägenhet just nu). Elsa sover, men gör ljud ifrån sig under natten och rör sig mycket. Detta gör att HON sover men inte VI (framförallt inte JAG som vaknar av minsta pip
3. Vi har en KORT mysstund efter skrattet, lägger ner Elsa och går direkt med ramsan. Sen bekräftar vi efter en liten stund. Nuförtiden somnar hon ofta bums, men i början fick vi ibland ge en påminnelseramsa. Vi försöker att undvika buffning och solfjäder om det inte absolut behövs. Vill att ramsan ska vara det som gör tricket
4. Om barnet sover inne i vagnen kan/ska du ramsa. Men om du är ute och går med vagnen så behövs det inte.
Lycka till med fortsättningen av kuren!!
Jenny, mamma till
Elsa
25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri
18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Elsa
Siri
Bilder på Elsa och Siri!
Du ska vara stolt, ni har ju gjort ett fantastiskt jobb! Gratulerar!
Jag tycker ni ska flytta in i sovrummet igen, vi har bott med vår lille E hela tiden och det går finfint. Vi har båda apotekets orange öronproppar - funkar super: man kan inte lyssna efter barnets andning eller om de är vakna, man slipper väckas av lite stön och stånk, men jag lovar att man vaknar DIREKT när det är ett gnäll/skrik/gråt som är på väg.
Barnet är mer känsligt för synintryck än ljud, så försök gå in utan att tända alt ha en 5 w lampa över sängen eller nere vid golvet så stör den mindre. Om ni ska ramsa på natten har AW sagt att den som ska dra ramsan bör smyga ut ur rummet och göra det utanför dörren, men vi ramsar från sängen
då vi är såna dåliga lata föräldrar
, det funkar för oss.
Vi lägger bara ner lille E i spjälisen när han ska sova, tillrättalägger som besked, pussar på hvudet och ramsar på vägen ut. Använder aldrig buffning och har solfjädrat en gång bara då han fick nåt slags raptus, tystnade då på några sek!!!.
Vi ramsar vid varje dagslur som besked, även i vagnen (sover 2 av 3 utomhus i vagnen) om vi inte går med vagnen, då ger vi inget besked. Tänk bara på att ni ska ha en annan ramsa på dagen, en som inte innehåller ordet natt.
Lycka till i fortsättningen och håll huvudet högt och VÅGA INTE låta bli att skryta på nästa föräldragrupp (och därmed göra lite reklam för AW och sovande barn).
Jag tycker ni ska flytta in i sovrummet igen, vi har bott med vår lille E hela tiden och det går finfint. Vi har båda apotekets orange öronproppar - funkar super: man kan inte lyssna efter barnets andning eller om de är vakna, man slipper väckas av lite stön och stånk, men jag lovar att man vaknar DIREKT när det är ett gnäll/skrik/gråt som är på väg.
Barnet är mer känsligt för synintryck än ljud, så försök gå in utan att tända alt ha en 5 w lampa över sängen eller nere vid golvet så stör den mindre. Om ni ska ramsa på natten har AW sagt att den som ska dra ramsan bör smyga ut ur rummet och göra det utanför dörren, men vi ramsar från sängen
Vi lägger bara ner lille E i spjälisen när han ska sova, tillrättalägger som besked, pussar på hvudet och ramsar på vägen ut. Använder aldrig buffning och har solfjädrat en gång bara då han fick nåt slags raptus, tystnade då på några sek!!!.
Vi ramsar vid varje dagslur som besked, även i vagnen (sover 2 av 3 utomhus i vagnen) om vi inte går med vagnen, då ger vi inget besked. Tänk bara på att ni ska ha en annan ramsa på dagen, en som inte innehåller ordet natt.
Lycka till i fortsättningen och håll huvudet högt och VÅGA INTE låta bli att skryta på nästa föräldragrupp (och därmed göra lite reklam för AW och sovande barn).
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!