För två veckor sedan drog vi igång vår SHN-kur, och det har gått riktigt bra! Lillkillen Olle (knappt 9 mån) sover nu som en stock från halv åtta till åtminstone fem, då vargtimmen fortfarande spökar. Men det känns helt ok - jag har förstått att den kan spöka i en månad eller så, och bara jag får sova resten av natten så är jag toknöjd!
Det märks också att Olle stormtrivs med sin nya förutsägbara tillvaro. Mat- och upptäckarlusten är på topp, och han började krypa på tredje kurdagen, efter att ha försökt i flera veckor utan att lyckas. Killen gillar verkligen att få sova! Men, som ett brev på posten blev han magsjuk dag 2 i uppföljningsveckan (kroppen orkade väl äntligen ta tag i bakterierna) och det har såklart tagit på krafterna. Men sedan två dagar tillbaka är han mycket bättre och utforskar entusiastiskt omgivningen igen.
Nu till vårt problem:
Olle är alltid jättetrött när han ska vakna efter tupplurarna. Jag får alltid väcka honom, och han är hur trött som helst och inte det minsta sugen på att vakna. Blir därför rätt grinig också när han ändå tvingas upp, trots att jag försöker vara hur glad och positiv som helst. Jag försöker följa de naturliga sömnperioderna och väcker honom därmed efter 20, 45, 1½ eller 2 timmar. Men, det verkar inte passa honom alls. kan det vara så att han har kortare sömnperioder? Om han vaknar av sig själv så är det ofta efter 1 tim 25 min, så då kanske även 45 min-perioden är kortare för honom? kan det vara så?
Hur ska vi göra? tror ni att det går över? bör jag gå över till två istället för tre sömnpass per dag? ska jag låta honom sova hela marginalkvarten också, för att ge honom så mycket sömn som möjligt, även om det då blir 1 tim-lur och inte jämna sovperioden 45 minuter?
Schemat ser ut så här:
7.00 vakna!
7.30 frukost
9.15-10.00 Tupplur 1 (45 min, hemma)
11.00 lunch
13.00-14.30 tupplur 2 (1½ tim, oftast ute)
14.30 mellanmål
16.45-17.30 tupplur 3 (45 min, inne, krånglar lite, tar ofta lite tid att somna)
18.00 middag
19.20 nattslurk
19.30 go natt!
tar tacksamt emot alla tips, för jag vill inte väcka min dötrötta lilla kille mer, känner mig så taskig...
/Alexandra
mamma t Olle, född 7 juli 2006