Vill inte vakna efter tupplurarna

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
uberg
Kontakt:

Vill inte vakna efter tupplurarna

Inlägg av uberg »

Hej!

För två veckor sedan drog vi igång vår SHN-kur, och det har gått riktigt bra! Lillkillen Olle (knappt 9 mån) sover nu som en stock från halv åtta till åtminstone fem, då vargtimmen fortfarande spökar. Men det känns helt ok - jag har förstått att den kan spöka i en månad eller så, och bara jag får sova resten av natten så är jag toknöjd! :)

Det märks också att Olle stormtrivs med sin nya förutsägbara tillvaro. Mat- och upptäckarlusten är på topp, och han började krypa på tredje kurdagen, efter att ha försökt i flera veckor utan att lyckas. Killen gillar verkligen att få sova! Men, som ett brev på posten blev han magsjuk dag 2 i uppföljningsveckan (kroppen orkade väl äntligen ta tag i bakterierna) och det har såklart tagit på krafterna. Men sedan två dagar tillbaka är han mycket bättre och utforskar entusiastiskt omgivningen igen.

Nu till vårt problem:
Olle är alltid jättetrött när han ska vakna efter tupplurarna. Jag får alltid väcka honom, och han är hur trött som helst och inte det minsta sugen på att vakna. Blir därför rätt grinig också när han ändå tvingas upp, trots att jag försöker vara hur glad och positiv som helst. Jag försöker följa de naturliga sömnperioderna och väcker honom därmed efter 20, 45, 1½ eller 2 timmar. Men, det verkar inte passa honom alls. kan det vara så att han har kortare sömnperioder? Om han vaknar av sig själv så är det ofta efter 1 tim 25 min, så då kanske även 45 min-perioden är kortare för honom? kan det vara så?

Hur ska vi göra? tror ni att det går över? bör jag gå över till två istället för tre sömnpass per dag? ska jag låta honom sova hela marginalkvarten också, för att ge honom så mycket sömn som möjligt, även om det då blir 1 tim-lur och inte jämna sovperioden 45 minuter?

Schemat ser ut så här:
7.00 vakna!
7.30 frukost
9.15-10.00 Tupplur 1 (45 min, hemma)
11.00 lunch
13.00-14.30 tupplur 2 (1½ tim, oftast ute)
14.30 mellanmål
16.45-17.30 tupplur 3 (45 min, inne, krånglar lite, tar ofta lite tid att somna)
18.00 middag
19.20 nattslurk
19.30 go natt!

tar tacksamt emot alla tips, för jag vill inte väcka min dötrötta lilla kille mer, känner mig så taskig...

/Alexandra
mamma t Olle, född 7 juli 2006
Kajsa30

Inlägg av Kajsa30 »

hejsan!
Jag tyckte också att Nelli ofta var sur och såååå trött när jag hade tre lurar. Ändrade därför innan hon blev sju månader till två pass istället på vardera 1 1/2 timme, vårt schema ser ut så här!

06.30 morgon o mat
09.15 mat
09.30-11 sova 1.5 timme
12 mat
13.30-15 sova 1.5 timme
15 mat
18.15 mat
18.30 sova natt

Nu när jag väcker får jag oftast ett leende direkt istället för sura miner!
lycke till
mamma till pojke-01, flicka-03 och flicka-050820 kurad vid 4 m?nader
uberg
Kontakt:

Inlägg av uberg »

bra tips! jag har också en känsla av att problemet kanske ligger i antalet lurar...

en följdfråga då: hur ska man då byta schema? byter man rakt av och ändrar helt från en dag till nästa, eller ska man successivt ändra med hjälp av marginalkvartar etc?
/Alexandra
Lotta Sthlm

Inlägg av Lotta Sthlm »

hej!
de gånger jag bytt från tre lurar till två och från två lurar till en har jag bara gjort det rakt av och det har funkat jättebra! :D
Mamma till
Alva :heart: f?dd 25 juli 2004 - verktyg och schema inf?rdes vid tv? m?nader
Leia :heart: f?dd 15 november 2005 - standardmodell fr?n f?rsta b?rjan
uberg
Kontakt:

Inlägg av uberg »

Tack för bra tips!

nu har vi bytt till två lurar istället för tre - det blev stor skillnad!!! Lillkillen är mycket nöjdare nu!

Nytt schema ser ut så här:
7 vakna + välling
8 frukost
10-11.30 tupplur
11.45 lunch
14.30-16 tupplur 2
16 mellis (gröt/macka + frukt)
18 middag
19.30 god natt!

Eftermiddagens mattider känns inte klockrena, men fungerar iallafall hittills.
/a
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"