Valkomna alla vänner, gamla som nya, om allt och ingent

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Malin, 3-barnsmor

Inlägg av Malin, 3-barnsmor »

Vi (maken och jag) tycker mest om lite "äldre", klassiska namn. Vanliga, kanske, men vi tycker om dem ändå. :lol: :lol: :lol: De står sig genom alla tider! :lol:

Således heter våra älskade barn Maria, Erik och Lars. :heart: :heart:

Andra namn som jag hör ibland och som jag tycker om är: Engla, Linnea, Signe, Sigrid, Astrid, Karin, Emil, Isak, Viktor, Gustav............ :lol:

Vilken rolig tråd att läsa!! :lol: :lol:
Flicka född -9809
Pojkar födda -0207 och -0410
Kit

Inlägg av Kit »

Har nån sagt Judith? Då säger jag det! Så hette min kära Gudmor och moster. Och mormor hette Valborg. Och ett X hette Ivan!
:heart: Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.

:heart: Matte till minilejon som ramsas i spinn.

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
Mamma S

Inlägg av Mamma S »

Indiska namn sa du? Da vaknade man till har borta (ar sjalv fran indien), kor till med nagot sa kan jag se om jag kanske kan hjalpa dig med oversattningen??
Det finns en del halv bra hemsidor pa natet ocksa som kan sta till tjanst med oversattningen eller forslag pa indiska namn. kanske ar itne oversattningarna alltid fullstandiga men lite hjalp far man...

http://www.indianchild.com/indian_baby_names.htm

http://www.behindthename.com/nmc/ind.php

http://www.indiaparenting.com/names/index.shtml

http://www.indiaexpress.com/specials/babynames/
3 fina...2005, 2007, 2010
Bumblebee

Inlägg av Bumblebee »

Mamma S:

Tackar och bockar för alla länkar :D

Just det där med översättning av namnen är rätt viktigt känner jag. Skulle inte vilja fastna för ett namn med väldigt konstig eller helt opassande betydelse...
Litet exempel:
Ruben som betyder: -Ja, en son! (inte kanske helt korrekt översättning, men så långt ifrån kan det ju inte vara iaf...) Det vore kanske inte så kul om jag valt ett sånt namn till min dotter :lol: med den betydelsen alltså :lol:

Pst...
Har gått in i v.38 nu!!! Helt otroligt, nu är det ju inte alls långt kvar, även om jag (gud förbjude :wink: ) skulle gå över nån dag!
;-) 1 av 9 syskon ;-) mamma till ♥Aron♥ (f?dd 050303) och ♥Elmer♥ (f?dd 060418)
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

På tal om konstig betydelse... 8)
Jag har en tjejkompis. Hennes mamma är från Cypern, pappan svensk.
Dom döpte henne till Kerstin.
När dom hälsar på sina släktingar på Cypern blir hon plötsligt "Lisa".
Alla vägrar säga Kerstin till henne, för ett ord som låter likadant på cypriotiska betyder skitnödig :lol:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
kerstin

Inlägg av kerstin »

:shock: :lol: :shock: :lol:
Hej alla jag heter skitnödig!! :oops: :wink: :lol:

Kram :heart:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

På cypriotiska ja!
:D
Så om du åker till Cypern, så kan du väl heta Lisa du med :lol:
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Bumblebee

Inlägg av Bumblebee »

Ja, min mamma delar namnet skitnödig med många andra i Sverige :lol: Hm...det fanns alltså en anledning till att vi aldrig kom iväg på den där Cypern-resan som vi sparade till när jag gick i 7:an :wink: :shock: :D

...och Alfons betyder hallick på danska.

Tur att man inte visst sånt här som barn, hade nog haft väldigt roligt åt mamsens namn då :lol: :P :lol: (tror att jag var rätt gammal innan jag visste vad hallick var förresten...)

Nån med andra namnförslag, Kerstin är annars himla gulligt. Tänk bara lilla söta Kerstin i Bullerbyn!
kerstin

Inlägg av kerstin »

Hejsan!
Kerstin i bullerbyn gör helt klart namnet lite mer gulligt, annars tycker jag personligen att det är lite väl gammeldags..

Flicknamn jag gillar är (förutom Sanna :wink: )
Noomi
Milla (efter fotomodellen/skådisen bla från Resident Evil. Hon är såå vacker!)
Esmeralda (också vacker!)
Jonna
Mika
Linn
Ellie
Idah
Nilla
Didi
Shantie

Kram :heart:
Bumblebee

Inlägg av Bumblebee »

:lol: Eftersom detta numera blivit min favvotråd :lol: (namn är ju sååå kul!) så måste jag ju bara ställa en fråga...

När ni valt namn till era barn, har ni försökt välja namn som inte skulle ge barnet ett smeknamn? Inte bara såna som rimmar eller inbjuder till öknamn, utan smeknamn i allmänhet?
Vore kul att höra om ni funderat över det :)

Jag har kompisar som t.ex. aldrig skulle kunna tänka sig Karl, därför att då skulle han kallas för Kalle etc.

Vi hade i åtanke, innan Aron fick sitt namn, att det var rätt bra att det inte rimmade på nåt mindre trevligt O:) , men det var ju absolut inte det avgörande i namnvalet!

Jag har :heart: småsystrar/tvillingsystrar :heart: som hela livet kallats för 1:an och 2:an! :lol: :wink: :lol:
Bumblebee

Inlägg av Bumblebee »

Ingen?

Kacklandet lugnade verkligen ner sig i den här tråden... :cry:

Bara jag som är namntokig just nu 8-[ :?: :-k
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Manne-panne, Moltas-poltas, Magda-pagda.... Ja, man ger dem ju själv en massa smeknamn och grejer och vad är det värstaste med det kan man ju undra :wink: !

:idea: Själv heter jag Maria och har aldrig blivit kallad för Mia. Men väl Mammut nu då.... :roll: :wink: :lol: 8)

:idea: Dessutom kan ju smeknamn dyka upp hur som helst! Det var tex en kille i min klass som hette Björn. Han skrev sitt namn fel av någon anledning en gång när vi skulle ha namnlappar på bänken då vi hade vikarie. Han var kanske 8-9 år då och skrev "Bön"... Sedan den dagen hette han "Böna" och kommer nog att göra det så länge han lever :wink: :lol: !
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Min treåriga dotter döpte raskt om sin storebror, när hon började prata. Rickard blev helt enkelt Kacka :shock: , och Rickards bäste vän Basse(Sebastian) blev såklart Bajs :oops: - Kacka å Bajs :D vilket vi gärna kallar dem :wink: :!:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :lol: :lol:

Så vackert, Aron... Det hette min lille son, som tyvärr inte fick leva så länge. Men han blev kallad Aron Paron Päppelpaj :lol: (gissa varför :?: ).

De av barnen som har tvåstaviga namn "slapp" smek- respektive öknamn. Men alla med trestaviga namn har blivit kallade någonting tvåstavigt. Det är nog det öde samtliga enstaviga och trestaviga namn möter :!:

Apropå betydelser - i Egypten, dit jag trodde jag skulle emigrera en gång, fick jag raskt byta namn eftersom Anna betyder "Jag är" på arabiska. Och lilla Maja gick plötsligt omkring och hette Vatten... :shock: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Bullmamma

Inlägg av Bullmamma »

Nu blev jag ju sugen att berätta namnen på mina barn... :D
Vi har en Erik Ivar Albin, och en liten Nea Jessica Saga, och sen lilla Nilla Engla Elisabeth.
Mamma till en dinosaurie -97, en prinsessa -00 och en liten h?na -02.
Stolt Barnaboksmamma!
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"