Hej
Har letat i gamla trådar kring övergång från två till en daglur och ser att det är vanligast efter barnet är drygt ett år.
Vega är 11 månader ( 9 mån korrigerad ålder) och har en längre tid tydligt ändrat sitt beteende vid både daglurar och mornar.

Kommer inte till ro vid sovpasset 10-11.30. har nu ändrat till 10.30-12.00. Idag gick det lite bättre. Somnade inom 10 minuter.

Har helt plötsligt inte velat sova alls på eftermiddagen. Vi skar ner den till 20 minuter 15.30-15.50. Igår somnade hon först 16.05

,jag lät henne sova 20 minuter och väckte sedan. (Är det rätt att göra så, eller skulle jag tagit upp henne 15.50 utan att hon hade somnat

) Under tiden jag skriver håller hon låda i sängen- inget missnöje, tvärtom. Det är glada rop....

vaknar före klockan 6.00 ( morgon 7.00) och somnar om ibland, oftast inte. Jag pangramsar och låter henne sedan vara till marginalkvart. Här kan det dock bli en del missnöje. Det växlar mellan böka runt i hela sängen, ställa sig upp en stund samt hojta argt
Inser att det kan vara något övergående med em-luren och kanske ska avvakta lite till. Samtidigt känns det som att det bara blir tydligare och tydligare att hon klarar av längre vakenpass. Ett alternativ vore kanske att lägga en tvåtimmarslur på dagen tex 12-14. Då blir det 14 timmar sömn ändå. Efter ett tag kanske skära ner till 12-13.30
Det som gör att jag tvekar är

Hon är bara 9 månader korrigerad ålder

Hon har alltid haft ett stort sömnbehov och snarare legat på plus än minus

Klarar hon verkligen att vara vaken 7-12 på fm. Särskilt om de tidiga mornarna fortsätter ett tag
Tacksam för lite hjälp kring det här.
Kram
Linda