11 månader, en daglur?

Skriv svar
LindaVega

11 månader, en daglur?

Inlägg av LindaVega »

Hej :D

Har letat i gamla trådar kring övergång från två till en daglur och ser att det är vanligast efter barnet är drygt ett år.

Vega är 11 månader ( 9 mån korrigerad ålder) och har en längre tid tydligt ändrat sitt beteende vid både daglurar och mornar.

:arrow: Kommer inte till ro vid sovpasset 10-11.30. har nu ändrat till 10.30-12.00. Idag gick det lite bättre. Somnade inom 10 minuter.

:arrow: Har helt plötsligt inte velat sova alls på eftermiddagen. Vi skar ner den till 20 minuter 15.30-15.50. Igår somnade hon först 16.05 :roll: :roll: ,jag lät henne sova 20 minuter och väckte sedan. (Är det rätt att göra så, eller skulle jag tagit upp henne 15.50 utan att hon hade somnat :?: :?: ) Under tiden jag skriver håller hon låda i sängen- inget missnöje, tvärtom. Det är glada rop.... :? :D

:arrow: vaknar före klockan 6.00 ( morgon 7.00) och somnar om ibland, oftast inte. Jag pangramsar och låter henne sedan vara till marginalkvart. Här kan det dock bli en del missnöje. Det växlar mellan böka runt i hela sängen, ställa sig upp en stund samt hojta argt

Inser att det kan vara något övergående med em-luren och kanske ska avvakta lite till. Samtidigt känns det som att det bara blir tydligare och tydligare att hon klarar av längre vakenpass. Ett alternativ vore kanske att lägga en tvåtimmarslur på dagen tex 12-14. Då blir det 14 timmar sömn ändå. Efter ett tag kanske skära ner till 12-13.30 :?:

Det som gör att jag tvekar är
:arrow: Hon är bara 9 månader korrigerad ålder
:arrow: Hon har alltid haft ett stort sömnbehov och snarare legat på plus än minus
:arrow: Klarar hon verkligen att vara vaken 7-12 på fm. Särskilt om de tidiga mornarna fortsätter ett tag

Tacksam för lite hjälp kring det här.

Kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Linda :D

Jag gissar att bägge våra töser växt ikapp gällande sömnbehov. Jag vet att jag läst på forumet att barn som närmar sig 1-årsåldern ofta sover ungefär som Vega :arrow: en längre lur på fm och 20-minutare på em men att den sistnämnda ibland faller bort.

:arrow: Kan du kanske ha det så ett tag, att 20-minutaren får vara "vid behov" :?:

När du märker att det blir oftare och oftare att den uteblir kan du ju byta rakt av till ett schema med en lur.

Jag tycker att det låter som en bra idé att senarelägga fm-luren lite eftersom den ändå kommer att inträffa senare då Vega är ca 1 år.

:arrow: Hoppas du får fler svar från de som kan och vet (inte bara spekulerar som vissa andra :wink: :lol: )
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej och tack för svar :D :D :D

Har bestämt att avvakta i ytterligare en vecka- jag har en tendens att ändra för fort, dvs strular det två dagar i rad ser jag det som en tydlig trend :? :oops:

Igår när jag var borta hela dagen och hon var hemma med pappa sov hon ju naturligtvis både på fm och em :shock:

Däremot var det TIDIG morgon imorse ( 05.15 började det böka och stöka) :shock: :shock: suck suck. Ingen omsomnande så långt ögat nådde. Eftersom vi ställer om till sommartid tog vi upp henne 6.15

Om inget oförutsett händer blir det nog en dagslur nästa helg. Förhoppninsgvis sover hon bättre på sin lur då + lite längre på morgonen.

men är tacksam för fler synpunkter

Linda
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej

Under Vegas em pass 15.30-15.50 brukar det ta lååång tid att somna in. Bör vi ta upp henne efter 20 minuter trots att hon inte sovit en blund när klockan är 15.50? Hon har ju fått förutsättningarna :roll:

Vi har hitills väntat till hon somnar ( efter ca 30 minuter) och sedan låta henne sova exakt 20 minuter. Dvs hon sover ofta 16.00-16.20 ,men har varit i sängen sedan 15.30

Jag känner på mig att det är lite tokigt att göra så :?: :?:

...är nu så less på Vegas sömnstrul :evil: att jag funderar på att byta imorgon.....jag menar hur tydlig kan man bli att det är dags för en lur :roll: :roll: :?:

I denna sekund är hon fortfarande vaken i sängen, jag hör hennes kvitter/rop ut till datorn :shock:

Linda
AnnaO

Inlägg av AnnaO »

:D Hej!

Jag har vid 11-12 månader märkt att det blir svårare och svårare att få barnen att somna på morronluren så jag har bytt till en "sovamiddag" och då får de sova så länge de vill.... dvs jag väcker dem aldrig. Det har aldrig påverkat nattsömnen, utan den har varit 12 timmar i alla fall.
Men det är ju mina det...jag har ingen erfarenhet av andra barn :wink:

Äldsta flickan sov prick 2 timmar och gör oftast än om hon ska sova middag (1 gång/vecka, när vi ska bort på kvällen).
Pojken kan sova 2-3 timmar (2 ggr/v) och sover kl.21 även om han sovit till 16.30 :shock: Han är ändå 4 år och 9 månader.

Det enda som förändras är att vid ett-årsdagen sover de ca 11.30 eller 12 till 14 eller 15 och ju äldre de blir senareläggs den till ca 13-13.30.
Men det är ju för våra rutiners skull, att vi är borta 2 kvällar i veckan, så de tar igen sömn dagen före och dagen efter :roll:

Att inte sova alls de dagar vi inte ska bort på kvällen blev ungefär vid 3 år.

Men min minsta är bara 6 månader nu så jag har inte kommit dit själv än... :D
Hoppas du kommer på nåt bra!! :D
Mamma till tre, Melanie aug -99, Vincent juli -01 och lillan Daniella född 16/9-05.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Tack AnnaO :D

Har inte ändrat schema än - ska hålla ut till helgen för att vara riktigt säker först, men det är samma mönster idag. Somnar relativt snabbt vid 10.30 och sover till 12.00.

Är sedan väldigt pigg och glad och inte alls sugen på att sova 15.30. Ska väcka henne om 5 minuter eftersom hon somnade först vid 15.45.

Tidiga mornar är lite mindre tidiga- men det beror nog snarare på tidsomställningen än att hon helt plötsligt sover längre. Imorse var det hallå, hallå runt 6.30 :roll: :roll:

Jag tror att Vega lätt skulle kunna sova 2 timmar mitt på dagen, så det blir nog 11.30-13.30 - för att sedan bli 12-13.30.

Jag är ändå lite osäker på hur hon ska orka vara vaken ytterligare en timme på fm- det är delvis därför jag ändå tvekar lite att ändra rätt av på en gång. Jag tror att vi får lägga lunchen runt 11.00 så att hon inte är allt för trött när hon ska äta. :roll:

Vad tror ni erfarna om det :?:

Oj måste rusa och väcka

Linda
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"