Valkomna alla vänner, gamla som nya, om allt och ingent

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Gäst

Inlägg av Gäst »

Vet inte omdet är så gammeldags, men "Heidi"! Bara så fint tycker jag!

/Pea
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Hörde en människa på radion som hette Heidi. Programledaren kallade henne Hedi. Hon rättade honom förstås. Men både Heidi och Hedi (like Hedi Lamarr) är väl gulliga namn :!:

Sedan har vi Harriet (min halvsysters namn), Hannele, Helmi, Henrietta, Henrika, Hermine, Hillevi, Hervor... (alla har namnsdagar) :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hermione -som Harry Potters flickvän, eller Hennie (Henny)
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Åh, Henrika!!! Såååå fint tycker jag. Tyvärr var det lite kört för vår del när vi fick vår dotter. Mannen heter Henrik så det kändes lite fantasilöst. Å andra sidan kunde vi ju döpt vår son till Peter så hade vi blivit "familjen Fjant" utan självdistans.

/Petra (Pea)
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:lol: :lol: :lol:
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Mia79

Inlägg av Mia79 »

Helmi är mitt första alternativ :D :D :D Måste ju bara börja jobba på nästa bebbe....
Storeman Harald 050813, Lilleman Sixten 070401 Lillgumman Anny 090429

Bilder på oss: http://www.familjeliv.se/hem/haraldsmamma/galleri.php
Bumblebee

Inlägg av Bumblebee »

Testar att göra en liten efterlysning på namn jag oxå :lol:

Min vilda lille kille heter Aron och blir storebror när som helst (om jag får välja alltså, har bf 18 april...)

:lol: Hur som helst så skulle lite namnförslag till lillasyster/lillebror vara väldigt uppskattat :lol: !
Kommer aldrig att kunna bestämma namn innan jag sett bebisen, men att ha några namn på lut innan förlossningen drar igång, är nog inte helt fel.

Jag är inte inne på namn som toppar listorna över "populäraste namnen just nu", såsom: Maja, Emma, Tindra, Leia etc. Och motsvarande pojknamn: Elias, William, Liam, Neo osv...

Gammelsvenska eller osvenska spelar ingen roll. Det finns många fina indiska namn t.ex. men det är ju svårt att veta vad de betyder :wink:

Låt fantasin flöda fritt - min tryter just nu!
;-) 1 av 9 syskon ;-) mamma till ♥Aron♥ (f?dd 050303) och ♥Elmer♥ (f?dd 060418)
Renee

Inlägg av Renee »

Jag känner en liten Aron vars syskon heter Rut och Ruben :D
Skåning, mamma till underbara Otto (030122) och Frans (060114)
Nancy

Inlägg av Nancy »

Bumblebee skrev:Jag är inte inne på namn som toppar listorna över "populäraste namnen just nu", såsom: Maja, Emma, Tindra, Leia etc. Och motsvarande pojknamn: Elias, William, Liam, Neo osv...

Nä nu måste jag allt protestera lite i all vänskaplig kackelanda :wink: :lol:

Vi valde namnet Leia utifrån att vi båda älskar "Star Wars" min man och jag. Ett av mina bästa barndomsminnen är då jag, min mamma och pappa såg "Jedins återkomst" på bio. Lillebror hade barnvakt och jag var "stor flicka" :D :lol:

Dessutom tyckte vi båda att Princess Leia var en bra förbild :arrow: självständig, omtänksam, rakryggad och alltid beredd att slåss för de sina :D

:arrow: Att Leia sen visade sig hamna på topplistan kom som en överraskning men vi hade valt namnet ändå för det är världens bästa namn :wink: :heart: :D
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej,

jag passar först på att göra reklam för Vega, som min dotter heter. Min mormor hette det i andra namn och jag har alltid tyckt att det är fint. Vega är en stjärna ( är inte säker på i vilken stjärnbild, men Andromeda återfinns i samma)

Aron och Andromeda kanske :D

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Renee

Inlägg av Renee »

Eller Nora? Vackert och Aron baklänges :lol: :lol: :lol:
Skåning, mamma till underbara Otto (030122) och Frans (060114)
Bumblebee

Inlägg av Bumblebee »

Tack för alla förslag =D> - och kom gärna med fler :D !

Rut och Ruben var himla gulligt på två syskon, helt klart!

NancyDrew:
Tycker att Leia är ett jättefint namn! Och min sambo är definitivt en stor Star Wars-entusiast, så namnet har varit på tal (mer än en gång kan jag säga :D ). Men jag vill försöka hitta ett namn som möjligtvis inte kommer att ge barnet en namne i sin skolklass så småningom.
...och vi vill ju inte sno världens bästa namn från er :lol:

Då jag arbetar inom hemtjänsten så är det många namn som förknippas med vårdtagare. En del av förslagen som jag fått nu t.ex.

Vega har jag faktiskt funderat på (eller jag hade det på listan innan Aron föddes) tycker att det är ett väldigt vackert namn, helt i min stil. Gillar oxå att det finns en stjärna med namnet!
Andromeda skulle min sambo aldrig gå med på, för annorlunda... (fick honom att tänka på Kevin Sorbo, Hercules-skådisen som spelar kapten på skeppet Andromeda i tv-serien med samma namn...) Ja, det är många bitar som ska falla på plats :thumbsup:

Nora är nog förslaget som vi får mest :D , tänkte själv på det alldeles efter Aron föddes, att det hade varit en kul grej om vi fått tvillingar. Till saken hör att vi bor i Nora. Församlingen heter så, vår by heter Hol. Så om vi ska följa mönstret så borde bebisen få heta Loh (Hol baklänges) men det finns redan en liten tjej här som heter Lou (uttalas ju lika) så då går det bort oxå, annars ett väldigt fint namn tycker jag, som skulle passa tjej som kille!
Gäst

Inlägg av Gäst »

8) Var och såg Brokeback Mountain och fastnade för huvudpersonens namn Ennis. Presenterade det för maken och då sa han "ja, du kan ju räkna med vilket öknamn han skulle få; "P-Ennis" :shock: :lol: . Fram tills det uttalandet så tyckte jag dock att namnet var bra :lol: !
Bumblebee

Inlägg av Bumblebee »

Ennis var oxå ett namn i min smak!

Vet inte ja' om det är sån stor risk för öknamn... Hur många Dennis har blivit retade för samma? Ingen i min gamla skolklass var så snabbtänkt iaf :lol: (tur det för Dennis kanske...)

*Trots att jag inte vill ha de allra vanligaste/populäraste namnen så har jag nog ändå fastnat för den nya traditionen med korta namn. Har verkligen inte många namn med fler än två stavelser på min lista än så länge.

(När jag var "liten" var jag så avundsjuk på min kompis som hade 4 stavelser i sitt namn - å jag bara 3 :cry: ! I lekis hade vi en övning då vi slog med taktpinnar för varje stavelse i namnet och Isadora var den enda i gruppen som fick slå 4 ggr. Hu' vad orättvist! Sprang hem till mamma och gnällde i flera dar om att få byta namn...)
Nancy

Inlägg av Nancy »

Bumblebee: :wink: :lol: kan erkänna att jag är lika god kålsupare jag... Blev ganska förvånad då "Leia" plötsligt dök upp i artiklar om namn på uppgång. Trodde att vi hittat ett relativt ovanligt namn. Fast egentligen är det ju jättefånigt av mig att tycka att vi skulle ha ensamrätt på namnet, precis som om alla människor landet runt skulle säga "nä det finns en liten Leia i Göteborg så då kan vi INTE ta det... :oops: :roll: :lol:

:D Numera känner jag mig mer generös och tycker det är roligt då jag hör om någon annan Leia (åtminstone så länge det är tex på detta forum och inte på samma gata :wink: :lol: )

Har inga bra namnförslag till dig men tycker att de du fått är fina :!: :D

Gillar både Vega, Nora och Loh :D
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"