Hej!
Plutten har sedan en vecka tillbaka påbörjat inskolning på dagis och det har gått mycket bra. Igår skulle han vila för första gången (de har samma sovtider som vi har på vårt schema) och det "gick ju inte" enl fröknarna. Han hoppad upp, vilket var MYCKET väntat av mig. Han är ju absolut inte van att få sova så "fritt" (madrass). Jag tycker de gav upp alldeles för lätt å andra sidan sa fröknarna att det var "oroligt" just då med många barn som grät (stackarna). Då förstår jag att han inte lade sig till ro. Dessutom är han ju så nyfiken av sig så det kommer nog att ta ett tag innan luren funkar.
Vad har ni för erfarenhet av detta? Några tips?
Jag blir ju lite orolig att de inte kommer at få till det......
Mvh
Kristin
Att sova på dagis utan spjälsäng
Att sova på dagis utan spjälsäng
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Lillebror f. aug-06
Hej Kristin!
Jag jobbar inom skola(har även arb på dagis) och kan bara säga vad jag skulle vilja utifrån personalens perspektiv. Berätta om vad din kille behöver, hur ni gör hemma när han ska sova. De kan ju lägga honom sist, när de andra somnat så han får fokusera på sig själv o känna att madrassen känns bra och att han i lugn o ro kan sova på den. För att underlätta kan ni ju även träna hemma med att sova på madrass. Våga stå på dig och ställ krav, din son behöver en ordetlig sovstund för att orka med alla intryck på dagis.
Kram Elle
Jag jobbar inom skola(har även arb på dagis) och kan bara säga vad jag skulle vilja utifrån personalens perspektiv. Berätta om vad din kille behöver, hur ni gör hemma när han ska sova. De kan ju lägga honom sist, när de andra somnat så han får fokusera på sig själv o känna att madrassen känns bra och att han i lugn o ro kan sova på den. För att underlätta kan ni ju även träna hemma med att sova på madrass. Våga stå på dig och ställ krav, din son behöver en ordetlig sovstund för att orka med alla intryck på dagis.
Kram Elle
Vår dotter började på dagis när hon var 17 månader (för tidigt, jag vet, men vi hade inget val. Som tur är väntar vi barn igen så snart kan vi vara hemma tillsammans igen). Hon hade problem att somna de två första dagarna, men sedan gick det bra. Jag var precis som du tveksam till att det skulle gå överhuvudtaget - framförallt med tanke på att de andra barnen sover i samma rum, och för att personalen stannar kvar i rummet tills alla somnat - men de är rörande anpassningsbara de små liven. Vad som inte 'fungerar' är tiderna - hon sover allt mellan 45 minuter och 1.5 timmar, eftersom personalen hämtar barnen så fort de vaknat för att de inte ska väcka varandra. Men det har inte haft någon negativ inverkan på hennes humör, och på helgerna går det bra att följa rutinerna.
I vår dagisgrupp fanns barn som aldrig sovit dagslurar utan att åka vagn, barn som aldrig somnat utan mammas tutte, och barn som måste bäras till sömns, men alla sover nu som små änglar på sina madrasser utan sådan hjälp. Du kan nog lita på att det kommer gå bra för din son också.
Lisen
I vår dagisgrupp fanns barn som aldrig sovit dagslurar utan att åka vagn, barn som aldrig somnat utan mammas tutte, och barn som måste bäras till sömns, men alla sover nu som små änglar på sina madrasser utan sådan hjälp. Du kan nog lita på att det kommer gå bra för din son också.
Lisen
Dotter f?dd i augusti 2004 och liten parvel i magen ber?knad till september 2006 - jippi!
Ingen kur, men anv?nder verktygen vid behov
AW-fan sedan 1990
Ingen kur, men anv?nder verktygen vid behov
AW-fan sedan 1990
Hej o tack för era synpunkter!
Igår, dvs andra försöket med att sova på dagis (på madrass) gick STRÅLANDE! Personalen var så imponerade!!! En sådan trygg liten kille sa de. Lösningen var att vi tog med hans "rätta" snutte/sovfilt. Han somnade på stört och sov som vanligt i två timmar
.
Kram Kristin
Igår, dvs andra försöket med att sova på dagis (på madrass) gick STRÅLANDE! Personalen var så imponerade!!! En sådan trygg liten kille sa de. Lösningen var att vi tog med hans "rätta" snutte/sovfilt. Han somnade på stört och sov som vanligt i två timmar
Kram Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Lillebror f. aug-06