Hjälp med schema för pojke på 6 månade

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
anis

Hjälp med schema för pojke på 6 månade

Inlägg av anis »

Hej!
Vill börja kura min son på 6 månader, men får inte ihop det med chemat. :?
För tillfället sover han 3 gånger om dagen. Han sover då långa pass och sover därför mindre på natten. Det ska jag ändra på nu.
Jag har däremot ingen aning om hur jag ska lägga hans schema.
Det viktiga är att det måste passa in med storasysterns lämning och hämtning på dagis. Kl.9.00 lämnar jag och hämtar 15.00
Jag vill ha natt mellan 18.30 - 6.30
Frukost 7.30
sova 8.30 Hur länge????? :?:
lunch 11.30
Sova när????? :?:
När ska jag klämma in mellis och middag och ev. en sovning till??? :?:
Kvällsmål när vi övriga äter middag 18.00
Sova 18.30

Jag behöver verkligen hjälp med ett fungerande chema!
Tacksam för svar, en förvirrad mamma :? :)
Mamma till Emilia, 2 ?r, kurad september -04 och alvin, 6 m?nader
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Anis!

Din son är ju 6 månader och bör sova ca 15 h(ev mer, barn är ju olika) och tar man bort 12 h för natten så återstår det ju 3 h att fördela på dagen. Du tänker rätt när du anpassar schemat till familjens rutiner.

Här kommer ett förslag på schema för din son:
7.00 Godmorgon!
7.30 Frukost
Ensamlek(så du kan göra iordning storasyster)
Frukt innan ni går till dagis.
9.30-10.15 Sova i vagnen när ni lämnat storasyster
Social delaktighet
11.00 Lunch
12.00-14.00 Sova
14.30 Mellanmål
Social delaktighet-hämta storasyster:-)
16.30-16.50 Sova
17.30 Mat och sitter sedan med när ni andra äter också
Bad, pyjamas och skoj
18.30 Nattslurk
19.00Sova

Nu gav jag förslag på schema med natt 19-07. Tänkte att det kan bli stressigt att få till en bra kväll annars om ni äter 18 och du vill att han sover 18.30. Kan bli svårt att få till med bad och nattslurk.

Kram Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
anis

Tack Elle!

Inlägg av anis »

Du är en ängel :D Schemat verkar perfekt med tanke på den övriga familjen.
Du har rätt att det blir bättre med 19-7.
Kram på dig! :D
Elle

Inlägg av Elle »

Härligt Anis att det känns bra, är glad att jag kan vara till hjälp för er :wink: Hör av dig om du har fler funderingar. Lycka till med dina juveler!

Kram Elle
Myra

Inlägg av Myra »

Hej. Nu verkar du ju redan ha fått ett schemaförslag som passar dig bra men jag skickar dig Johannas schema ändå :D

:arrow: Godmorgon kl 7 (här har vi inte riktigt kommit ända fram än men vi kämpar på)
:arrow: Sova 9-9.45 (passar bra med att följa storebror till dagis)
:arrow: Sova 12-14 (vi hämtar storebror kl 14 så ibland kan vi ta till marginalkvarten om hon fortsätter sova ute i vagnen annars får hon följa med in på dagis)
:arrow: Sova 16.15-17
:arrow: Sova natt mellan 19.30-7

Finns ju oxå en sk Sticky där det finns många exempel på scheman vid olika åldrar.
/Myra
Mamma till Joel född 0205 och Johanna född 0509
anis

Idag gäller det! Lite funderingar!!

Inlägg av anis »

Tack för alla förslag! :lol:
Idag gäller det. Vi ska genomföra kuren, så håll tummarna att vi fixar det. 8) Var tvungen att vänta så jag och Alvin blev friska.

Måste nu bara höra med er om sovtiderna. Är det väldigt viktigt att hålla sig till just 45 min, 20min, 1,5h och 2h? Kan man inte ha tider som 1h på förmiddagen, 1,5h efter lunch och 30 min på em?

Måste det vara exakt 15h sömn för en 6 månaders bebis? Kan det vara så att man kan lägga in co 30 min mer om man tycker att Alvin behöver det?

Och vad händer om han nu råkar sova 1h, istället för 45 min? Ska jag ta bort 15min från ett annat sovpass? :?: :?: :?:

Och så sista frågan, kan han få ha kvar nappen under dagssovningarna i vagnen? På natten ska vi ju ta bort den.

Kran från förvirrade mamma Anna :)
Nattis

angående sömnpassen

Inlägg av Nattis »

Hej på dig, lycka till nu när ni är igång. Jag började i tisdags och det går bra, kämparkämpar. mest strul med dagarna. OBS! Jag är absolut ingen expert men jag tror att jag kan det där med de sovpassen?! (något proffs kanske kan bekräfta eller rätta till.)

Alla sover vi djupt ibland och mindre djupt ibland. Efter 5, 20, 45 minuter och 1,5 och 2 timmar hamnar människan i en mindre djup sömn. Vi vuxna somnar oftast om/sover djupare igen och det hela går oss förbi. För barnen kan det vara svårt att finna ro att "sova över" dessa stunder. Detta ska vi hjälpa till med iom SHN-metoden. Det är lättare att väcka barnen mitt i en sådan period och blir inte en "så stor grej" av det hela heller.

Jag tycker själv att det är lite bökigt i praktiken - särskilt på dagen då jag inte är helt bombis på när lilla trollet somnar, jag vet ju bara när hon tystnar.

Jag ser fram emot att läsa hur det går för dig eftersom jag också befinner mig i början. MVH/Natalie
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Anna!

Vad skönt att ni är friska nu. Vi har också varit inne i en sjukdomsperiod men nu är hela familjen pigga igen.

:arrow: Så som Nattis skriver så är 5, 20, 45min, 1.5, 2 och 3 h naturliga sömnrytmpass och det är bra att följa dessa för att sömnen ska bli rofylld o skön o att man inte ska "störa" mitt i en rytm.

:arrow: 15 h för en sexmånaders är "standard" men självklart om du märker att Alvin behöver en halvtimme mer så ska det ligga fast i schemat. Alla har vi olika behov :D Om han ngn dag är extra trött kan du ju vid långluren använda dig av marginalkvart både i början o slutet o han får på så sätt 30 min "extra" sömn utan att det stör.

:arrow: Alvin ska inte "råka sova 1 h isf 45 min", det är ni som väcker honom enligt den tid ni planerat i schemat. Lämna inte detta till Alvin!

:arrow: Ta bort nappen helt! Det kommer bara skapa förvirring att ha kvar den på dagtid. Tanken med SHN-kuren är ju att lära barnen att somna själva o nappen bara stör. Vi tog bort den natt 1 och det var inga problem :!:

Lycka till och ladda med ATTITYD så kommer allt gå jättebra :wink: :thumbsup: !

Kram Elle
anis

Inlägg av anis »

Tack för era svar :lol:
Nu är andra natten genomförd. Igår kväll tog det 25 min för Alvin att somna och han vaknade 4 gånger på natten, helt OK tycker jag :) När han grät lät han mera frågande och arg än ledsen och det kändes bra. När han vaknade första gången tog det 30min för honom att somna, men sedan tog det mellan 5-10min för honom att somna om. På morgonen fick jag väcka honom när det var morgon.

Idag höll jag stenhårt på dagslurana på 45min, 2h och 20min. Fick väcka honom varje gång. Han har varit VÄLDIGT trött idag. Dock hade han nappen varje gång :oops: Ska ta bort det helt imorgon. Jag kan tänka mig att han måste känna sig förvirrad att bara ha nappen på dagen, men inte på natten.

Nattis, berätta gärna du med hur det går och lycka till :!: :D
Hoppas det går bra i natt för oss och imorgon utan nappen! Ikväll tog det 30 min för honom att somna. Hoppas det går fortare att somna imorgon :lol:

Kram på er!
Anna
Nattis

hur det går för oss!

Inlägg av Nattis »

Hej på dig! Du ville veta hur det gick för mig. Nu är jag osäker på om jag ska svara här eller om jag ska börja på en ny rubrik högst upp på sidan. Jag skriver här så får vi se om du läser här... (såna här moderniteter :wink: )

Jo då. Femte natten är genomförd och hon somnade på 5 (!!!) minuter. Jag gav beskedet och sedan bekräftelseramsan, jag behövde inte påminna. Hon sov hela natten fastän grannarna busade. Hon ska sova till 6.30 och gnydde till första gången kl 6. Jag avvaktade och påminde sedan med ramsa, lugnt men bestämt. Hon tystnade och vi väckte henne 6.30. Idag var det första morgonen hon inte grät när vi väckte henne. Jag vågar knappats tro att det är sant.

Tredje och fjärde natten sov hon hela tiden, det tog då bara 12minuter för henne att somna och sedan har hon inte sagt ett knyst fram till 6.30 då vi väckt henne.

Jag väntar på bakslag, hoppas jag slipper men man ska ju förvänta sig ett sådant har jag förstått. Hoppas det går bra för er också.

Dagslurarna fick hon igår alla i sin säng. Vid den första då hon ska sova 1, 5 timme vill hon bara sova 45 minuter. De andra har hon sovit som hon ska. Det tar lite längre innan hon somnar på dagen 12-17 minuter (tv och radio på medan mamma diskar). Fantastiskt.
anis

Inlägg av anis »

Det verkar gå väldigt bra för er, underbart! :lol:
Det kan ju komma bakslag, men behöver inte göra det. Jag minns att när vi började kura storasyster, tog det 6 nätter och sedan sov hon nätterna igenom. Då var hon 8 månader. Någon gång lite senare började hon vakna för tidigt ett tag, men det lyckades vi få bukt med och sen dess (hon är 2 år nu) har vi aldrig haft problem vare sig på natten eller på dagen. Hon sover en gång om dagen.

Men över till Alvin. :) 4 gånger vaknade han i natt och som längst höll han på i 10 min. Men det var bara för att jag var tvungen att byta blöja på honom i sängen. De andra gångerna räckte det med påminnelseramsan och han somnade inom 2 min. Fick väcka honom 6.30.
Snart ska vi lägga honom igen ute i sin vagn, utan napp. :? Hoppas det går bra.
Hur gammal är din lilla tjej?

Kram
Anna
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"