Fnurra på sömntråden

Myra

Fnurra på sömntråden

Inlägg av Myra »

Hej. Måste nu få lite råd.... Min tjej som nu är 5 1/2 månad kurade jag bort nattmålet på för 2 månader sen. Allt gick bra och hon började sova hela nätter, vaknade bara till max 2 ggr för att somna om ganska omedelbart. MEN för ca 4 veckor sen så började hon vakna allt oftare och längre än till 6.30 sov hon inte trots att jag aldrig tar upp förrän kl 7. Jag har varit väldigt sparsam med ramsande (buffar eller solfjädrar aldrig, prövade solfjädra en gång men jäklar vad arg hon blev då!!) Jag har tänkt att det här ger sig nog snart, hav tålamod, stör henne inte men det blir ingen bättring utan snarare tvärtom.

Hon har dessutom börjat vända sig om för drygt en vecka sen och det har blivit en favoritsysselsättning nattetid. Jag har ju läst här att man bara ska vända tillbaka när det blir kris så det har jag oxå gjort. Inatt var det riktigt illa. Hon vaknade 10 ggr. Ledsen. Hon somnade om efter ca 5-10 minuter förutom när hon var vaken mellan 2.19-3.30. Jag fick vända henne några gånger när hon var riktigt arg och ramsade ngn gång men annars låg jag bara o lyssnade på hennes gråt.

Hennes schema ser ut så här:
:arrow: 7-9 (äter 2 ggr mellan 7-8
:arrow: 9-9.45 SOVA
:arrow: 9.45-12 (ammar kl 10, ger smakportion som börjar bli allt större vid 10.30, ammar lite till vid 11)
:arrow: 12-14 SOVA ute i vagnen (funkar klockrent sen jag börjat lägga henne ute :D )
:arrow: 14-16.15 (ammar två ggr mellan 14.30-15.30)
:arrow: 16.15-17 SOVA
:arrow: 17-19.30 eller 19.45 (ammar två ggr mellan 17.15-18.15, ersättning kl 18.45 tar rätt lång tid att få i henne ersättningen. Brukar äta ca 120-150 ml, igår åt hon 180 ml !)

Ska kanske nämna att hon är väldigt trög i magen. Ger katrinplommonpuré men bajsar ändå bara max 2 ggr i veckan.

Någon som ser var jag gör för tokigt?

Vet inte om jag borde lagt detta under kurbarnens hjälpforum men jag tyckte ju att hon var en säker sovare (dock bara i en månad).. :cry:

/Myra
Mamma till Joel född 0205 och Johanna född 0509
Myra

Inlägg av Myra »

Hej igen. Kan det ha varit så att nattens orolighet berodde på maggen? Hon hade inte bajsat sen förra fredagen... idag har jag gett rikligt med katrinplommonpuré och nu ikväll släppte det så att säga.

En till liten fråga. Vi har två gosedjur i hennes säng men det kanske man inte ska ha? Ibland på natten så vänder hon sig på rygg och så hör jag hur hon ligger o suger på dem och pratar med dem...

Många funderingar men mest av allt vill jag ha råd om nätterna.

/Myra
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Att hon sover klockrent ute får mig att undra om hon inte har det för varmt på natten. Riktigt svalt - och mörkt - i rummet där hon sover kan göra all skillnad :!: Så svalt att du skulle kalla det kallt :wink:

Ett gosedjur räcker och blir över. Vi vill inte ha för mycket sällskap i sängen!

Kanske missar du tillrättaläggandet? Det är det som signalerar till lilla barnahjärnan att all aktivitet upphör och att det är dags att sova. Så odla det - lägg henne distinkt och "avskilt" tillrätta, alltså i de tre stegen tydliga med aningens tryck efter varje, på plats. Och så ett avslutande litet tryck över hela lilla kroppen med båda händerna. Och så ut direkt, med stark och glad, nästan hurtig ramsa x4 och på väg bort från dörren utanför.

Tillämpa tillrättaläggandet varje gång du anser det nödvändigt att gå in och vända henne, men tänk hela tiden UT.

Ja, säkert kunde lilla magen spöka. Periodvis får man tratta i små halvårs älsklingar en hel burk katrinplommonpuré per dag!

I övrigt - tålamod och framtidstro :!: Så länge du inte släpper in några orosvargar ska du bara ha pris och beröm. Med en säker och "självklar" mamma är hon snart på banan igen :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Myra

Inlägg av Myra »

Hon sover ju fortfarande i vårat sovrum (som det är nu törs jag inte flytta över till storebror... i o för sig vaknar han ändå när hon börjar gorma på morgonkvisten :( ) Det är dock kolsvart i vårt sovrum men däremot inte så kallt pga en väldigt frusen mamma :) Har dock sänkt temperaturen nu!

Ja jag känner mig ganska säker kring verktygen och attityden har funnits där men det började bara känna som så lång tid utan ngn bättring utan som sagt var snarare tvärtom. Men det är bara att hålla ut. Tack för påminnelsen om tillrättaläggandet oxå, det är sådana där små "detaljer" som man blir lite slapp med när allt fungerar....Hon drar alltid ner armarna och lägger in händerna under magen, är det ok att hon gör så efter tillrättaläggandet eller ska man då lägga tillrätta igen?

Vi pratade just om det min man o jag att nu ska vi ge henne katrinplommonpuré varje dag så att det inte blir ett sånt här stopp i magen.

Menar du att det är ok med ett gosedjur eller att man helst skall skippa det?

/Myra
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Om sängen är "ren" är det tydligare vad den är till för: att sova i. Tycker hon kan pussa gosedjuren godnatt och träffa dem nästa morgon!

Frusna mamma kan väl lära sig ha mer på sig i täckeväg? (Eller kan maken värma :shock: :?: :lol: ) Frisk luft gör under med små barn.

Tillrättaläggandet är ett besked, så att säga. Signalerar till lilla hjärnan vad som gäller. Alla barn ändrar sedan ganska omedelbart ställning, drar upp benen, tar ner armarna, vänder på huvudet. Det lägger man sig inte i. Men snart får man uppleva hur lilla älsklingen, så fort man lagt upp armarna och "tryckt till" dem lite, självmant rätar ut benen... Då har budskapet gått fram :lol:
Myra

Inlägg av Myra »

OK gosedjuret åker härmed ur sängen...hon ligger som sagt var o "pratar" med det ibland när hon vaknar mitt i natten. :D Och så tar jag hellre ett xtra täcke än maken :D :D Ja jag är jättetråkig men helst skulle jag vilja ha separata sängar! Jag vill inte ha ngn liggandes tätt intill mig på natten =;.

Natten som var vaknade hon "bara" 5 gånger. Varje gång vände hon sig till rygg och började gråta direkt. Jag vände henne omgående och lade tillrätta och hon somnade om. Jag kanske vände för snabbt? Det var inte kris men hon var ledsen. Ska jag försöka vänta tills det blir kris som jag läst i andra trådar?

OM det inte blir ngn bättring ska jag köra en SHN-kur då? Jag vagnade ju bort nattmålet när hon var 3,5 månader och sen dess sov hon väldigt bra i drygt en månad...

Hur ser mitt schema ut? Ammar jag för ofta? Känns ibland som att det blir en hel del sugande....hon äter ca 15 min/gång. (använder amningsnapp)

/Myra
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Schemat ser bra ut :!: Framöver snart kan du inskränka timmen till 45 minuter. Men ingen panik :wink: Fast fundera på det.

Kan hon absolut inte vända sig själv tillbaka :?: Kolla på dagen. Kan hon inte det, skulle jag vända ganska direkt och inte vänta på att hon blev riktigt olycklig. Och lägga tillrätta noga, men snabbt. Och invänta bättre tider :wink: De kommer :!:
Myra

Inlägg av Myra »

Nej hon kan inte vända sig tillbaka själv än. Inatt vaknade hon 7 ggr lite ledsen. 5 av gångerna hade hon vänt sig till rygg så jag vände tillbaka, lade tillrätta. Hon låg o grät/smågnydde upp till 10 min innan hon somnade om. Nu på morgonen märkte jag att hon har ju feber så då kanske hon sovit oroligt av det oxå.

Hon var jättekinkig nu på morgonen och trött så jag lade henne kl 8.45. Det är ju lite tokigt när man har två 45-min lurar på schemat, det finns ju inte utrymmer för marginalkvartar då, eller? Men när de är sjuka och inte vill ngt annat än sova är det väl bara att låta dem sova?

Jag ska ha tålamod med nätterna så får jag rapportera om ngn vecka hur det går. :D

/Myra
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Är hon avskärmad :?: Hon ska inte kunna se någonting om och när hon vaknar till.

Lite till kan du allt vänta, åtminstone någon gång. Det vore bra om hon fick uppleva att man faktiskt kan somna på rygg också (och sedan bli vänd i sömnen för att kunna sova längre sedan). Men ramsa upplysningsvis och betryggande bör du ju göra direkt :wink: Gärna lite glatt, så där :!:

En sjuk-trött liten älskling lägger man ju gärna lite tidigare, med marginalkvarten, och då kan du tänka att du förlänger 45-minutaren med en 20-minuters. Det brukar funka.

Till långa luren har du ju marginalkvartar åt båda hållen att ta till. Så du får ihop över en timme extra på så vis - plus att du kan lägga henne en halvtimme tidigare på kvällen, om så skulle vara :wink:
Myra

Inlägg av Myra »

Hej igen. Vi kämpar vidare och natten som var var den bästa på länge! Hon vaknade bara en gång 3.30 (hon hade inte vänt sig, jag sa ramsan en gång och hon somnade om direkt). Sen vaknade hon 6.20 och somnade om för at sen vakna 6.40 och låg o jollrade på rygg. 6.45 tog jag glatt upp henne.

Nu till min fråga, du skrev att hon gott kunde få uppleva att det går bra att somna på rygg....det tänkte jag att jag skulle testa och nu ikväll när jag lagt henne hörde jag att hon vänt sig och tänkte att jag skulle vänta ut henne men j-klar i min låda vad arg hon blir!!! Jag ramsade en gång men hon hörde mig nog inte för hon var så ARG trots att jag nästan skrek ramsan! Efter en kvart till gick jag in o vände på henne i alla fall och lade tillrätta lite lagom hårt. Hon vände sig direkt igen och lika ARG! Nu 40 minuter efter jag lade henne gick jag in igen och vände henne och då somnade hon direkt. Spelar det ngn roll NÄR jag låter henne få somna på rygg? Är det bättre på en dagslur eller? Nu blev det ju ändå inte som jag tänkt mig för jag blev osäker när hon blev så arg, jag gick in o vände henne :oops: :oops:
/Myra
Myra

Inlägg av Myra »

Hej igen :D Nu verkar fnurran ha fixat till sig! Jag vände ju henne till mage igår som jag skrev i föregående inlägg. Hon sov sedan hela natten utan att vända sig, pep till lite vid halv sex men somnade om direkt och sov till 7. Jippie. Tack Anna för att du peppade mig att ha tålamod, vargarna var o smög runt huset men lyckades aldrig komma in :D .

Nu ikväll lade jag henne 19.30 och de senaste veckorna har hon tjorvat lite vid läggningen oxå men icke ikväll. Helt tyst. Jag gick in o kollade efter 10 min och hon låg på rygg!!!! :D :D Hon hade alltså vänt sig men ändå kunnat somna! Tilläggas ska oxå att hon har varit jättetrött de här senaste dagarna men det är väl för att sömnen på natten blivit bättre igen. Så nu lämnar vi de här veckorna bakom oss och blickar framåt :arrow:
/Myra
Myra

Inlägg av Myra »

Verkar vara många som har problem med tidigar morgnar nu. Här varade hennes bättre sömn tyvärr bara 3 morgnar sen började hon om med att vakna FÖR tidigt och vänder sig och blir riktigt riktigt ledsen. Jag ramsar direkt och låter henne sen vara. När det är riktigt kris vänder jag om hon vänt sig till rygg eller ger en ramsa igen men då är hon så ledsen så det känns som att hon inte hör ramsan fastän jag höjer rösten ordentligt. Igår morse gjorde jag nåt som kanske är tokigt.... :?: jag flyttade snabbt över henne till vagnen när hon började pipa. Jag vagnade bara några gånger och hon somnade om. Men jag känner mig så osäker om det är helt uppåt väggarna att göra så?

/Myra
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Nej, det var inte uppåt väggarna :!: Bara du inte vagnar till sömns utan helt kort till besked.

Små barn ska inte skrika. Man sover/somnar inte särskilt bra om man skriker. Din uppgift är att snarast, genast, få tyst på henne, så att det är möjligt för henne att somna. Därför finns verktygen, och dem ska du inte dra dig för att använda!

Men kort, kort. Alltid kort. Och allt kortare :wink:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej Myra

Angående tidiga mornar så har jag löst det på ett fiffigt sätt, tycker jag i alla fall :oops: . Emil sover nämligen kvar i vårt rum än så länge då vi inte har haft råd att inhandla mörkläggningsgardiner till vår lill-rum dit han snart ska flytta. Vi har heller ingen dörr in till vårt sovrum, bor i ett pyttelitet hus där det bara finns dörr in till badrummet och där kan han ju inte gärna sova :D . I vårt sovrum har vi täckt för fönstren med tjocka mörka badlakan, trots detta blir det ganska ljust på morgonen men så fort jag hör att Emil piper det minsta kastar jag mig upp (det räcker säkert om man går upp helt lugnt :lol: ) och lägger ett mörkblått badlaken över huvudändan över hans säng. Det sätter jag fast med lite klädnypor så att det inte lägger sig över honom. Den här insatsen räcker för att det ska bli mörkt över honom och då sover han alltid tills jag väcker honom klockan sju. Billig lösning om än tillfällig.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Alla sätt är bra utom de dåliga :lol: :lol:

Det är ju mörkret som faktiskt talar om att det är natt :idea:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"