Kan ledsna daglursuppvak höra till 8-månaders&ari

Nancy

Kan ledsna daglursuppvak höra till 8-månaders&ari

Inlägg av Nancy »

För några dagar sedan bytte vi till 2 daglurar (1,5 tim + 45 min). Insomnandet och de längre vakenpassen fungerar mycket bättre än förra gången vi hade enbart 2 sovpass (mamman hade för bråttom :oops: ).

:arrow: istället vaknar Leia efter egenpåhittade sömnrytmpass, 35 min, 60 min och på em-luren efter 30 minuter :? Innan har hon prickat sina sovpass på sekunden, i alla fall de på 45 min.

:arrow: min lilla docka har tidigare vaknat som en sol :lol: men nu är det så ledset ibland... :cry:

:?: hur hanterar man ledsna uppvak efter 30 min (är ju inom "marginalkvart") :?: Jag pratar här om riktigt, riktigt ledsna :cry:

:?: kan de oregelbundna sömnrytmpassen med tillhörande ledset ha med 8-månadersångest att göra :?:

(kanske finns det nån tråd om just detta :?: )
Lovis

Inlägg av Lovis »

Hej! :D

Min lilla har också vaknat lite konstiga tider nu (hon är 8 månader) och verkar aldrig riktigt utvilad. Hon är ledsen mycket, tummen åker in VÄLDIGT ofta...
Frågade på en annan tråd här om jag skulle ändra på schemat men Anna svarar att "inga ändringar nu vid 8 månader".
Det kan tydligen spöka lite nu...Anna tipsade om andra trådar gällande 8-månadersångesten så jag tänkte gå in och leta lite! Du kanske också hittar någon bra info där!

Kram
---------------------------------------------------------------------

Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej Nancy

Emma gjorde likadant för ungefär en månad sen ett par dagar. Jättejobbigt att höra sin lilla vara ledsen :cry:
Jag ramsade henne lugn och somnade hon inte om inom 15 minuter tog jag upp henne.

Hur gör du nu när hon vaknar?

Mina råd är:
Ramsa så fort hon vaknar och är ledsen. Lugnar hon sig inte efter en ramsa ramsar du igen. När du känner att du måste in och ta upp henne ramsar du igen. Leia kommer att lugna sig och antingen somna om eller i varje fall bli så pass nöjd att du kan storma in överlycklig och hämta henne.
Om det är innan marginalkvart skulle jag in i det längsta låta henne vara. Är hon arg eller glad så tar du inte upp henne och låter henne vara.
Om hon är ledsen ramsar du henne :lol:

När någon lur (eller rättare sagt om) blir "förstörd" så lägger du tidigare vid nästa lur om hon är trött. Inga problem :P
Försök att se framåt också, det kommer att gå över om du bara låter rutinerna vara kvar och inte ruckar på dem.

Efter ca en vecka vaknade Emma fortfarande till ibland och somnade inte om alla gånger men hon var inte ledsen utan bara arg eller glad.
Nu är hon lite av både och 8) :P

Vissa dagar (=när pappa är hemma) så sover hon alla lurar som hon ska. I morse fick jag väcka henne kl 07.05 efter två veckors kvitter kl 05.45-06.45
Tror att det är mycket som händer just nu både i knoppen och kroppen på de små liven :wink:

Kram Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Tack tjejer :D

Ibland är det märkligt vad skönt det är att höra "det finns fler" eller "du är inte ensam" :wink: :D

:arrow: Underbart med detta forum är att det inte stannar där :!: :D

Här fick jag BÅDE "pep" och konkreta råd från er båda, tack :D

Skall envisas lite med att leta vidare (även om "search" och jag inte är de såtaste vänner :twisted: ). Och ha Tessans råd i minne inför ev ledsna uppvak under morgondagen.

(Tycker nästan att väntan på 8-månadersångesten och dess "teckensökning" börjar anta närmast absurda former hos undertecknad... Kanske hinner den t.o.m. komma och gå utan att jag märker det för att jag varit så upptagen med att leta efter den... :roll: )
Senast redigerad av Nancy den fre 10 mar 2006, 23:10, redigerad totalt 1 gånger.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej NancyDrew :D

Här kommer en länk i ämnet
http://www.annawahlgren.com/phpBB2/view ... t=%E5ngest

I efterhand tycker jag att vi kom väldigt lindrigt undan, men när vi var mitt uppe i det var det ju jobbigt såklart. Vega sov oftast som hon skulle, däremot var det många ledsna utbrott på dagen. :cry: Det hela var över på ganska exakt en månad.

Kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Nancy

Inlägg av Nancy »

Tack för länken Linda :!: :D

Mycket intressant läsning och med fina råd och reflektioner i.

Hoppas Vega är på bättringsvägen och somnade fint ikväll :D
Nancy

Inlägg av Nancy »

Idag vaknade Leia efter 30 minuter :cry: (långlur 1,5 tim).

Trött :sleep: är hon men sover gör hon INTE. Legat vaken en halvtimma nu.

:arrow: Följde de fina råd jag fick i tråden men Leia bryr sig inte om nån ramsa idag :evil: :cry:

Det är LÅNGT till kl 12.00 om lilla barnet vaknar ledsen redan 11.00... :?

En lösning hade ju varit att ta hela långluren ute på vagnpromenad men jag vill att Leia skall kunna sova dagtid i spjälsängen.

:!: Jag vet att ingen här kan vifta med sitt trollspö och få Leia att somna om men genom att skriva lite hoppas jag kunna släppa lite av överkoncentrationen... ](*,) (och få ro till att hitta det egna trollspöet, var var det nu jag lade det.. :roll: )

:arrow: Vad gör man för att gå vidare när man känner att man "kört fast" :?:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

NancyDrew,

lite råd från en som inte alltid följer boken :oops: men det brukar gå bra ändå... :lol:
Jag lägger alltid Vega i tid. Blir det marginalkvart hamnar den ALLTID före. Däremot är jag mer generös om hon vaknar före "utsatt" tid. Jag skulle ha svårt att vänta i en timma med att plocka upp t ex. Jag tröstar mig med att Vega inte kan klockan :? :shock:

Jag gör som Tessan beskriver
pangramsa
avvakta
avvakta
avvakta
ramsa
avvakta

Om hon inte visar några teckan på att somna om, då tar jag upp henne för tidigt, även om hon är ledsen är jag glad och låtsas som att det var den här tiden hon skulle upp. :roll: :roll: :D :D

Om det blir lite sömn på första luren lägger jag lite tidigare på nästa. Det brukar alltid rätta ut sig i slutändan. Nu är våra små troll SS, så att en lur havererar någon gång är ingen fara. :roll: :roll:

Även om du vill att Leia ska sova långa luren inne, hindrar det inte att du går promenad i några dagar till tiden har satt sig. ( :roll: ja promenaden ska inte räcka några dagar, men under lurtiden :wink: )

Tänk inte att du har kört fast. En gång är ingen gång. Imorgon är det nya tag. Kanske kan du gå en promenad då, för att hålla dina egna ev vargar borta... :evil: :D :D

Kämpa på- imorgon sitter luren :D

Linda
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

det riktiga rådet är ju naturligtvis att backa och ge Leia förutsättningar för att sova, så om du vill kan du glömma det ovanstående inlägget :? :shock: :D :D

Tänkte bara dela med mig att jag inte alltid "orkar" göra det :oops: , men det har gått bra ändå. Vi har haft väldigt lite strul överlag med daglurar.
Jag tror att våra små vet vad som gäller nu, så om det känns hopplöst en dag är det ingen fara att bryta lite mot "reglerna" Det kommer sätta sig om du är lite envis ( och ger förutsättningar..... :roll: )

Linda
Nancy

Inlägg av Nancy »

Tack för dina inlägg och tack för din tid Linda :D

Vi är så bortskämda maken och jag med att Leia sover så sött sina daglurar igenom :sleep: Många gånger har jag läst (och skrivit i) trådar om "daglurskrångel" övertygad om att jag själv suttit inne med kunskap om hur man får dem att fungera.

Sen vänds dagarna på ända och man blir blind #-o

Men det ÄR lite tröstlöst då ens lilla barn är så trött, så trött men istället ligger och gråter :cry: Man dunkar huvudet i väggen och anklagar sig själv för att man inte lyckas lugna. Till slut måste man inse att man själv, den kunskap man har om lilla barnet och de förutsättningar man ger ändå inte räcker alltid. Ont i magen eller annat som oroar lilla barnet rår inte alltid verktygen på utan då får man göra så gott man kan.

:arrow: Leia är ju en EGEN person och allt har inte med mig att göra.

Hon HADE förutsättningarna men av någon anledning räckte det inte idag. Inte på em-luren heller då hon vaknade ledsen efter 20 min och därefter sov lite sporadiskt till lurens slut.

Med annalkande (om inte redan högst närvarande :!: ) 8-månadersångest får jag agera sufflös och leda henne efter bästa förmåga istället för att leta fel.

Om detta upprepas imorgon skall jag först ramsa, avvakta x 3 men sen inte fortsätta in absurdum :evil: som idag.

Tack igen Linda och tack för att du påminde om att våra små töser ju är "Säkra Sovare" :!: :D
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hej,

är i precis samma situation. Har ändrat från tre till två lurar och 8-månadersångesten måste pågå nu. Hon bara gråter och gråter. Lyssnar inte på några ramsor på dagslurarna, somnar absolut inte om. Är så trött, så trött och klänger på mej hela vakentiden. Fy, vad jobbigt det är! Jag lägger på minusmarginalkvart och en halvtimme tidigare på kvällen, men vad hjälper det när hon inte får någon kvalitetssömn alls?

/Piggelin
Nancy

Inlägg av Nancy »

Piggelin: hur har det gått :?:

Jag dristar mig till att lyfta upp tråden igen.

Har letat och letat efter "tecken" på 8-månadersångest sedan innan Leia ens var 8 månader. Väl tidigt eftersom hon är född i v.31+6.

:idea: Nu ser jag att mitt letande var onödigt. När väl ångesten sätter in behöver man inte leta, den märks...

Leia är 9 månader idag ("med en enkel tulipan..." sjunger vi alltid då hon "fyller" ny månad :wink: :D ). Sedan en vecka tillbaks har hon det inte lätt alltid :(

:arrow: värjer undan ömhetsbetygelser
:arrow: bankar huvudet mot stolsryggen (och gråter eftersom det gör ont)
:arrow: gapskrattar och storgråter om vartannat
:arrow: lugnas enbart av sång, sång och mera sång kvällstid... Pappan och jag sjunger varannan vers för att spara våra röster...
:arrow: har sämre aptit och börjar gråta mitt i maten

Ja, ungefär som det står om i Barnaboken. En oerhörd lättnad för de ömma att veta vad det beror på. Bidrar till att behålla lugnet för inte vore det bättre om vi också agerade ångestladdat...

Allt ovan kan jag hantera. Däremot inte daglurarna. Leia fortsätter med sina egenkomponerade sömnrytmpass. Hon har nu lagt till 1 tim 15 min till registret (ibland 45 min, eller bara 30 min). Vaknar ledsen varje gång. Ja, sover gör hon men jag gillar inte det faktum att HON bestämmer tiderna :!: Hon har det tillräckligt jobbigt som det är och jag vill gärna ha förslag på hur JAG tar ledningen gällande sömnpassen igen.

Schema:
natt 19.30-07.30 (vaknar tidigt, inte ensam om det just nu ser jag av andra trådar att döma :roll: )
sova 10.30-12
sova 15.30-16.15

Totalt: 14 tim 15 min. Är detta för mycket :?:

Tack på förhand för respons :D
Nancy

Inlägg av Nancy »

Några tillägg lite OT om Leias 8-månadersångest.

:arrow: bankar ilsket med handflatan på stolsbrickan
:arrow: ogillar att bli satt i stolen
:arrow: över en natt avskydde hon plötsligt att bli påklädd. Efter att aldrig någonsin trilskats med detta, snarare tvärtom :!: Redan som nyfödd hjälpte hon till med armarna för att underlätta påklädning och hon log och skrattade varje gång. Märkligt :? att det kan ändra sig sådär efter hela 9 månader men det hör nog till ångesten det med...
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Det går inte alls! Katastrof. Agnes har varit sjuk och sovit på 'fel' tider i en hel vecka, det nya schemat har inte alls satt sig. Jag har tolkat dålig aptit, nattgnäll/gnöl, skötbordsprotester m.m. som sjukdomsproblem, men efter att ha läst ditt inlägg får jag nog tänka om! Hon kan inte vara själv långa stunder längre, utan bara gråter och vill bli buren. Brorsorna som var så poppis förut får knappt röra henne nu.

Imorgon SKA vi lyckas med dagslurarna. Om det inte blir bättre snart måste jag byta användarnamn....

/Piggelin
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Agnes schema ser ut som följer:

19-7 sova natt
930-11 sova 1
14-1445 sova 2

Det är INTE för mycket för henne, snarare tvärtom. Men jag ska inte utvärdera riktigt än, tiderna sitter inte. Nu har jag dock bestämt mig för att tillåta en 20-minutare utanför schemat på em om hon blir alldeles för trött innan kvällsläggningen (som sker 1830 i schemabytestiden).

/Piggelin
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"