Några frågor före kuren

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Tilda
Inlägg: 436
Blev medlem: ons 25 jan 2006, 20:40
Ort: Finland
Kontakt:

Några frågor före kuren

Inlägg av Tilda »

Hej!

Ska kura sonen, 2 år 3 mån, om några veckor. Jag blir då hemma från mitt jobb och pojken ska sluta på dagis :) skönt....

Lite bakgrundsfakta: Vi hade aldrig problem med sömn eller annat innan pojken fyllt 1 år. Då började insomningarna krångla. Vi satt i samma rum som han eller låg i vår säng tills han somnade. Nätterna har han alltid sovit ganska bra. Visst har han vaknat men oftast somnat snabbt på nytt. Har nog också haft perioder som han sovit i vår säng, men det trivs ingen av oss med. Inte heller pojken. Sen han började dagis förra hösten (inte bra, jag vet :( ) har sovandet krånglar ännu mera. Så nu sitter vi bredvid hans säng tills han somnat. Samma sak på natten om han vaknar.

Men nu ska det bli slut på detta.Vill att pojken ska själv kunna somna tryggt i sin egen säng. Det ska bli så skönt för honom. Och för oss föräldrar också.

Jag har läst massor här på forumet om SHN. Både nya och gamla inlägg. Lathunden läses varje dag. Så jag känner mig verkligen redo för detta.

Har dock en fundering över dagsluren. Sonen sover ännu i sin vagn ute. Men vi har fastnat ordentligt i vagnandet :oops: . Ja, han är ju en stor pojke redan. Vi behövde aldrig vagna då han var en baby, han somnade bra själv. Dagslurarna har inte krånglat förrän förra hösten, då han började dagis. Så för att lugna honom vagnade vi, och där är vi än... Han somnar oftast inom några minuter och blir väckt efter två timmar. Ska vi ta itu med dagsluren genast då vi börjar kura? Eller ska vi fortsätta som nu tills kvällarna och nätterna sitter och sedan ta en kur för dagsluren?

Hittils har vi tagit upp honom på morgonen då han vaknat, dvs han har "bestämt" när det är morgon. Då sover han 10-11 timmar per natt. Då vi ska kura ska vi ändra det till 12 timmar. Ska jag då förkorta dagssömnen till 1,5 timme? Blir det för mycket med två timmar? Ibland har han fått sova på dagen tills han vaknat och då kan det bli tre timmar. Men det är nog för mycket för då har han svårt att somna på kvällen.

Vi ska flytta nu i samma veva som jag slutar jobba och sonen slutar dagis. Jag kan väl börja kuren samtidigt? Tänkte bara om det blir för många förändringar för honom.

Det ska bli så skönt att bli hemma med min härliga pojke igen! :D Ser ju att han inte mår bra nu. Ser verkligen fram emot vårt "nya liv". Räknar dagar... :)

Oj, det blev långt. Återkommer om jag har flera frågor.

Kram till alla!
:heart: Pojke född i dec 2003
:heart: :heart: Två flickor födda i maj 2007
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :lol:

Du är påläst och beslutsam, och mycket mer behövs inte :wink: :lol:

Stora förändringar stundar, flytt, dagisslut, ordning och reda och HEMMA. Der låter helt underbart alltihop (och det är så du ska se det :P ).

Så ta hela klabbet rakt av :!: Planera innan, genomtänkt och precist. Ju tydligare det hela framstår i din attityd (av glädjefylld självklarhet) och i konsekvent handling, desto enklare blir det för honom att ta till sig allt detta nya, sköna :idea: :lol:

1,5 tim middagssömn är lagom tillsammans med 12 tim natt, och det ska du hålla på. Spar marginalkvartarna till senare. Nu gäller införandet av fasta tider och säkra rutiner. Pass på så att du inte hemfaller åt de "gamla" idéerna att låta honom själv ta ansvaret för hur länge han ska sova och när han ska vakna och göra morgon och "bestämma" hur det ska vara. Det orkar han inte med.

Du är så välkommen tillbaka :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tilda
Inlägg: 436
Blev medlem: ons 25 jan 2006, 20:40
Ort: Finland
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

Tack Anna :D

Då gör vi så, allt på en gång! :)

Tänkte också låta sonen sova sin dagssömn inne i sitt rum istället för vagnen. Snart ryms han inte i den mera... Så det är väl bara att införa det också på samma gång?

Återkommer senast då kuren börjar.
:heart: Pojke född i dec 2003
:heart: :heart: Två flickor födda i maj 2007
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Yes :!: Tänk bara efter mycket, mycket noga, innan - så du kan hålla fast vid saker och ting och inte se bakåt eller åt sidorna :idea: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tilda
Inlägg: 436
Blev medlem: ons 25 jan 2006, 20:40
Ort: Finland
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

Ok :)

Ännu några frågor.

Ska jag gå tillväga med dagsömnen på samma sätt som på kvällen/natten? Jag menar om natt 1 är förbi och det är dags för luren på dag 1. Ska jag gå in och lugna med solfjäder om det blir kris och därefter ramsa? Natt 2 ska ju ramsan ta över mer. Samma sak gäller då också på dagen? Dvs man kurar på samma sätt på dagen som på kvällen.

Det blev lite tjatigt... :oops: Vill bara försäkra mig att jag har alla detaljer rätt.
:heart: Pojke född i dec 2003
:heart: :heart: Två flickor födda i maj 2007
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Vad läser du :?: Boken Sova hela natten, eller "bara" här på forumet :?:

Du måste veta exakt vad du gör och varför. Innan du känner dig fullständigt säker på det, ska du inte köra någon kur :!: :!:

Så var NOGA. Den fråga du ställer ska du kunna besvara själv innan du ens börjar :!:

Men självklrat är du välkommen tillbaka... om du bara inser att vi tar en sak i taget :wink: utifrån övning och kunskap :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tilda
Inlägg: 436
Blev medlem: ons 25 jan 2006, 20:40
Ort: Finland
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

Måste be om ursäkt Anna! Jag har väl inte läst tillräckligt ändå :oops: Och nej, jag ska inte kura förrän jag läst mera.

Tyvärr har jag inte SHN boken. Hade tänkt köpa den av dig i Helsingfors, men det blev ju inget av det tyvärr :( Jag bor i Finland och har beställt den från din hemsida, men jag vet inte riktigt hur jag ska betala den. Förstår inte riktigt hur detta med postgiro fungerar. Skrev till din info mail och frågade hur jag skulle göra. Fick som svar att gå till banken och kolla där hur jag ska göra. Men det kostar lika mycket som själva boken att betala den till utlandet :? Men jag ska ta reda på mera hur jag ska gå till väga med betalningen. Finns det någon här från Finland som beställt boken? Hur har ni betalat i så fall? Vill ju så gärna ha boken.
:heart: Pojke född i dec 2003
:heart: :heart: Två flickor födda i maj 2007
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Jag kan skicka den till dig. Jag har några ex hemma. Ge mig namn och adress på PM! Så lägger du en 20 euro-sedel i folie i kuvert bara och skickar till mig som brev. Lätt som en plätt :lol: Utomlands ifrån ska man annars ha ett särskilt bankkontonummer och det fick du kanske, men strunt i det :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "