dataspel?

Utrustning, inredning, kläder och prylar
Skriv svar
Gäst

dataspel?

Inlägg av Gäst »

Hej,

min 3,5-åring älskar att sitta vid datorn! En stund varje dag får han göra det, men jag tycker att det är svårt att hitta bra spel! Många är just "spel", typ "pacman", sänka skepp och liknande, fast i lite flashigare versioner. De är inte jag så förtjust i. Skall han sitta där vill jag gärna att han får lite mer intellektuell stimulans. Har ni några tips på spel? De två vi har som jag varmt kan rekommendera är "Kalle Kunskap - förskola" och "Lek och Lär - förskolan". Här får barnen träna sig på bokstäver, att räkna, rimma, para ihop osv. Kanske har ni tips på bra websidor också? Hampus älskar att "gissa bajset" på "Myror i brallan" på svt.se!

/Pea
K-ina

Inlägg av K-ina »

Min Axel gillar Bolibompas hemsida bäst nu för tiden... Och jag har inte hittat någon annan som passar honom bättre... Men här tror jag att man skulle kunna inventera utbudet litet:
http://www.catweb.se/helenas/index.htm

Annars har vi haft stort nöje av dessa spel bla.

Myror i Brallan
Björnes magasin
Alfons Åberg "bara överallt"
Mulle Meck-spelet
Pettson och Findus - tre olika finns vill jag minnas...
Nalle Puh börjar skolan (eller vad den nu heter...)
Pippi Långstrump
mfl.

Själv är jag däremot inte så imponerad av Kalle Kunskap och Lek och lär. Axel har tröttnat ganska snabbt på dem. Jag tycker att han har lärt sig lika mycket och på ett roligare sätt i spelen som är något mer "lekfulla" än pedagogiska.

Sen har han haft och har SÅ stort nöje av att bara öppna ett worddokument och skriva bokstäver. Han skriver brev och berättelser numer, men när han var mindre gillade han att bara skriva bokstäver i olika storlekar!
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Patrik
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Det finns väll alltid en gräns där ett spel kan anses olämpligt men annars tror jag det mest handlar om tid och attityd/självkänsla.

Äldre barn växer inte upp och blir mördare för att de spelat våldsamma spel och mindre barns spel måste inte jämnt vara överpedagogiska för det finns ändå alltid en inbyggd pedagogik i spelen då de med nödvändighet är uppbyggda enligt regler och logik.
Att gömma sig bakom ett hörn för 100:e gången för att lyckas slå ner eller fånga något är alltså indirekt ett sätt att träna logiskt tänkande.

Inser att det låter som att jag förvarar TV-spel men egentligen uppsakttar jag det inte så mycket men tycker ofta att faran av vissa spel överdrivs. Tror som sagt det mer handlar om mängd och attityd.
Patrik Andersson

Pappa till Linnea född 03-10-11, Alexander som kom 19/8 2005 och så Matilda som föddes den 16/9 2007. Alla kurad sen start.

http://lottrik.blogspot.com
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:lol: :lol: :lol:

Clara har aldrig varit i närheten av dataspel, men jag var tvungen att kolla in "gissa bajset" spelet. Det KAN bara inte bli fel! Måste visa henne det imorgon! :lol:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hoppas hon gillar det med!

/Pea
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Ja, herregud, vilken HÖJDARE! :lol: :lol: :lol:
Och vad snabbt hon lärde sig hantera musen! :shock:

kram anna
Gäst

Inlägg av Gäst »

ja, visst är det häftigt hur snabbt de lär sig! Minns när jag själv skulle lära mig hantera musen - satt och kollade på den och fick inte alls handen och hjärnan att samarbeta.

Kul att hon gillade det.

/Pea
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Jag minns första gången jag skulle säkerhetskopiera på jobbet.
Jag ringde i panik till sambon och sa :"Det är en ruta här som det står att allt kommer bli raderat, och jag kan inte backa, vad ska jag göra!!!" :shock: :oops: :oops: :oops:

kram anna
Gäst

Inlägg av Gäst »

Been there, done that... :lol: :o :roll:

/Pea
Louise

Inlägg av Louise »

Vi har hållt oss till listan ovan samt Bamse!
Min femåriga dotter återvänder alltid till Pettson och Findus, en riktig favort.
Pojke juli 2004. SHN september 2004.
Flicka f?dd oktober 2000.
Skriv svar

Återgå till "Barnasaker"