Funderingar ang. marginalkvartar och dagssömn

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Vickis

Funderingar ang. marginalkvartar och dagssömn

Inlägg av Vickis »

Efter en veckas kurande som gått som smort :D undrar jag dock lite över hur man bör använda marginalkvartar samt hur noga det är med dagssömnen?

Olivia 10 mån, sover i sin vagn ute på dagarna och gjorde så även före kuren. Det har aldrig varit svårt att få henne att sova. Lägger henne bara i vagnen och ställer ut henne, hon sover inom några minuter utan gråt. Enligt hennes kur-schema ska hon sova 1 1/2 timme på f.m och 1 timme på e.m. Hon vaknar dock ofta tidigare av sig själv eller av att hon blir störd av något ljud. Hon somnar sen inte om igen. Jag har tänkt att hon reglerar sin sömn efter behov. 14 1/2 timme är ju en rikttid. Ofta blir timmen en trekvart och den långa sömnen kanske bara en timme. Vad säger kuren om detta?

Undrar också om marginalkvartarna kan användas för att reglera upp missad sömn från natten eller från minskad f.m sömn? Idag tex sov Olivia 30 min mindre på f.m. Jag lade henne då en kvart tidigare och lät henne sova en kvart längre på e.m. Är detta ok? :roll:
Vickis mamma till Linus -00 och Olivia -05
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Marginalkvart använder man för barnets skull, just så som du beskriver - lägger till eller drar ifrån en kvart före och eller efter det "riktiga" sovpasset. Att hon sover 45 minuter på em är inte så kostigt eftersom det är mer naturlig sömnrytmn än en timme, så mitt förlag där är att ha 45 minuters sömn inom den timmen, från det att hon somnar.

Om det varit en jobbig dag - av någon anledning, så kan man ta till en halvtimme på kvällen, utan att det stör övrigt schema. Hon vaknar alltså inte tidigare på morognen av det.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Vickis

Inlägg av Vickis »

Tack för svaret :lol: Skall ändra timmen till trekvart.
Vickis mamma till Linus -00 och Olivia -05
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"