Hur många är från Finland?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Tilda
Kontakt:

Hur många är från Finland?

Inlägg av Tilda »

Hej!

Jag är lite nyfiken på att höra hur många här är från Finland :)

Är själv en finlandsvensk tjej. Jag är gift och har en underbar 2-årig son. Bor i Esbo, Finland.
:heart: Pojke född i dec 2003
:heart: :heart: Två flickor födda i maj 2007
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej! :)

Jag är du i spegelbild :lol: - dvs bor i Sverige, men har finska som första språk. Andra generationens invandrare som det så vackert heter. Så jag vet inte om jag räknas? :shock: :lol:
Tilda
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

Självklart att du räknas Päivi :)

Så er son lär sig både finska och svenska. Så bra!

Min man är också finlandsvensk, vi talar båda svenska med vår pojke. Så han lär sig inte från början finska fast vi bor i Finland :? Min pappa är finskspråkig och talar finska till sonen. Så då de har träffats pratar sonen "finska" hemma. :lol:
Sussi

Inlägg av Sussi »

Halvt om halvt :) Mina föräldrar är från Finland och jag är gift med en finländare som kom till Sverige som 7-åring. Våra barn är bara svenskspråkiga, min man tycker han pratar för dålig finska för att prata det med de...
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Här är en utlandsfinlandssvensk som är gift med en svensk man och bor i USA. :!:

Somrarna spenderar vi dock i Finland och Sverige. Vi har en bas i Åbo och söker som bäst en sommarstuga i närheten av Stockholm eftersom vi precis sålt vår bostad inne i City. Vi tyckte inte riktigt att det passade med småbarn inne i stan för vår del (i synnerhet på sommaren när det lätt blir kokhett inne i lägenheten), även om våra grannar stormtrivdes med sina två småttingar. Men smaken är väl som baken även i denna fråga! :lol:

Jag läste just här på forumet att AW skall föreläsa i Finland. Vad roligt! :D Skulle SÅÅÅÅ gärna vilja höra på hennes föreläsning!

Jag försökte få tag på den finska upplagan av BB för att ge en kompis som haft det lite struligt med sin unge, men hela upplagan var slutsåld! Har någon av er en aning om var man skulle kunna få tag på den? :?:
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

här är en svensk bosatt inom finlands gränser, i skärgården. Ska på Annas föreläsning på Åland, det skabli spännande :D
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
Tilda
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

Jag var på väg på Annas föreläsning i Helsingfors, men det blev inget pga få deltagare. Det var jättesynd :( jag hade gärna hört Anna prata.

Vet inte var man kan få tag på BB på finska. En del bibliotek har den både på finska och svenska.
Saara

Inlägg av Saara »

Hej och hå!

Här en tvättäkta finlandssvensk, sambo med en finsk kille så våra ungar blir tvåspråkiga. Grabben som nu är 3,5 år, snackar lika mycket både på finska och svenska.

Vi bor i Vasa, och jag har hört Anna föreläsa i vår grannkommun Korsholm. Hon hade en jättesöt tyggroda som hon demonstrerade buffning på :P

/Sara
Mamma till två godingar födda 2002 resp. 2005
Får mammainspiration ur Barnaboken och detta forum
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"