Hur många gånger skall man gå tillbaka?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Gäst

Hur många gånger skall man gå tillbaka?

Inlägg av Gäst »

Hej! :D
Håller på att läsa in mig på SHN. Min son är snart åtta månader och vi tänkte vagna honom, tror att det funkar på honom.

Jag undrar hur vi gör om barnet börjar skrika när vi går ut efter att ha vagnat och ramsat. :?

På en del ställen står det att man genast skall vagna igen, utan ramsa och när barnet lugnat ner sig skall man gå ut medan man ramsar. Om detta är det rätta blir nästa fråga - skall jag gå in och vagna varje gång barnet börjar skrika oavsett hur många gånger och hur tätt barnet skriker?

På andra ställen står det att man skall avvakta med att vagna in i det sista och stå utanför dörren och ramsa.

Vad är det som gäller. :? :? :?
Tacksam om någon har lust att förklara för en något förvirrad mamma.
kokos

Inlägg av kokos »

Tror du inte att ert barn är lite för stor för att vagnas? Tänker att det känns lite riskabelt att ha en så stor bebis i vagnen på nätterna, kan han inte klättra ur?

Jag hade satsat på buffning och ramsa istället, eller kanske BARA ramsa, det är ju ändå det ni kommer att gå över till så fort ni kört kuren. Er tanke är att han ska sova i spjälsäng efter kuren eller?

Öva in buffningstekniken på varandra, det är riktigt roligt att buffa på partnerns rumpa. Öva in ramsan så den sitter ordentligt med några olika lägen: besked, påminnelse och bekräftelse.

Läs på ordentligt i lathund så att ni vet vad ni gör och känner er säker på alla frågor.

Om ni ändå bestämmer er för att vagna så kan jag hjälpa dig med dina frågor för vi vagnade vår son (men då var han 4 månader).

Lathunden finns här: http://annawahlgren.com/phpBB2/viewtopic.php?t=21
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag förstår att du undrar. :)
Vi brukar lägga honom i mjukliften och rulla fram och tillbaka på dagarna när han har svårt att somna, det brukar funka bra. Han kan inte krångla sig ur liften när han ligger på magen, naturligtvis finns vi alltid i närheten så att vi hör när han vaknar.

Jag lyckas inte få till buffningstekniken . :oops:

Jag vill gärna höra hur du gjorde när du vagnade. :D

Ja, vi har tänkt låta honom ligga i spjälsäng sedan.
kokos

Inlägg av kokos »

Har du läst här om buffning: http://annawahlgren.com/phpBB2/viewtopic.php?t=11

Och kolla in filmen:
http://www.annawahlgren.com/images/clips/buffning.avi

Har du tänkt på hur du ska göra sen när du ska gå över till spjälsäng? Du kan ju inte vagna i all oändlighet. För de flesta kommer det bakslag: kanske vid sjukdom eller tänder eller annat strul och då kan man behöva kunna sin buffning vid KRIS-läge... Alternativt att man har tillräckligt stöd i ramsan så att man klarar sig på det. Så du kanske ändå ska ta och fila på tekniken?

Hjälp vad jag tjatar på dig nu... Vill du ändå vagna? :twisted:
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Gäst

Inlägg av Gäst »

8) Buffa funkar jättebra iden åldern! Buffa och ramsa på :wink: !
Gäst

Inlägg av Gäst »

OK, jag skall fundera ett varv till om buffning, men min fråga kvarstår.

Skall man gå tillbaka in och buffa om min lilla ängel börjar skrika, oavsett hur många gånger och hur ofta han skriker?
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Läs på, läs på, läs på...... Man måste veta VAD man ska göra och VARFÖR man gör det. Omöjligt att säga "hur många gånger" - det är så olika. Det beror helt på barnets reaktion!

:arrow: Läs inläggen under "SHN-kuren - så här kan det gå till!
Christine

Inlägg av Christine »

Jag kände mig också lite förvirrad i början av information och visste inte riktigt hur man skulle göra, men jag och min man ägnade MYCKET tid åt att läsa allt om kuren innan vi började och snart klarnade det. Jag tycker lathunden är jättebra, den har varit framme på natten som stöd t o m!
Vi började kuren i onsdags och jag måste säga att det har känts naturligt de gånger jag har gått in. Det blev ganska många gånger första natten, hon hade en period på 2,5h och en annan på 1h då jag ömsom buffade, ömsom ramsade, alltid med målet att buffa så kort tid som möjligt. Den andra natten behövdes det inte mycket buffande och jag hoppas på en ännu bättre natt i natt.
Lycka till när ni väl bestämmer er!
Mamma till tv? flickor, AUG -02 ("5min metodad" dec -02 och nu "kurad" dec -04) och AUG -04 (shn-kurad jan -05)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack allihopa för hjälpen! :D
Tro mig, jag har läst. Har läst i boken säkert 20 gånger fram och tillbaka samt en massa inlägg på forumet och blev bara mer och mer förvirrad. :? Dock klarnade det hela när jag läste lathunden, tror att vi har kläm på det hela nu. :D :D :D
Vi sätter igång i natt. [-o<
Christine

Inlägg av Christine »

Lycka till, vi håller tummarna! Vi hade vår tredje natt i natt och Lilltjejen sov 11h20min! Det har varit två jobbiga nätter innan, men om det kommer att bli så här så är det fantastiskt. :D
Mamma till tv? flickor, AUG -02 ("5min metodad" dec -02 och nu "kurad" dec -04) och AUG -04 (shn-kurad jan -05)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"