Jag var hos läkaren igår med lillfisen. Allt var väl med honom men istället gick jag därifrån med kramp i rösten och oro i bröstet för Storebror. Nu när jag tänker på det hela är jag mest förbannad och skriver här för att få lite perspektiv. Och kanske lite lugnande ord eftersom jag vet att detta inte är rätta stället för lovord av bokstavskombinationer
Min lille störste är alltså strax intill 18 månader. Han var med på läkarbesöket igår och han var som han brukar: gick fram och tillbaka och hit och dit för att titta och undersöka och klättra och möjligen nedlåta sig till att för en halv sekund sätta sig ned. Han hade verkligen inte sönder något och pillade inte på något olämpligt- men jag lät honom hållas. För att det är så jag brukar göra och för att kunna prata om lillebror ostört. Plötsligt säger läkaren att det där beteendet skulle det mycket väl kunna bli en adhd- diagnos av när barnet blir lite äldre

Han syftade på det här med att pojken aldrig stannar upp och frågade om det var full fart hemma hela tiden också- och det är det ju i och för sig. Nu kan jag inte tänka på något annat och hur det skulle bli för honom om det verkligen vore något som är fel... Även om läkaren själv sa att såhär tidigt kan man egentligen inte alls ställa några säkra diagnoser.
När vi skulle gå därifrån fick Storebror ett sammanbrott inför påklädningen. Han kastade sig på rygg och hamrade med hälarna i golvet och skrek sig rödsvettigt onåbar. Sådant händer oftare och oftare och jag har ju kopplat det till förtrotsen och jag brukar, när sammanbrottet blivit faktum, helt enkelt vänta ut det hela eftersom allt annat jag prövar bara gör det värre för honom. Och oss andra

Det är värst när han ensamlekt eller middagssovit eller just under påklädning. Ibland lyckas jag avleda utbrotten eller ställa frågor eller be om hjälp men lika ofta fungerar ingenting alls. Kan det vara så utan att något är fel? Vad och hur kan jag göra bättre? Och ska en artonmånaders kunna sitta ner och titta bok eller koncentrera sig mer än några sekunder i taget? Fast jag tycker i och för sig att han på sätt och vis koncentrerar sig när han röjer runt på sina rundor från rum till rum och hämtar och lämnar och släpper och slänger saker... Han ensamleker också två timmar varje förmiddag och gör det med stor entusiasm. Sover gott hela natten och två timmar på dagen. Pendlar mellan solsken och åskväder just nu och han är som sagt oerhört intensiv i allt han gör. Och jättesnäll mot sin lillebror, duktig på att dammsuga och diska och så har han det största skratt jag hört
Ska jag oroa mig? Eller låta det vara tills det möjligen finns mer att gå på? Är jag nojjig som vanligt och förstorar upp en förflugen läkarkommentar till något livsavgörande? Jag skulle bli jätteglad för era åsikter. Och för andras erfarenheter av ett och ett halvt-åringarnas liv och möda...