Ändra schema? Nästan 2-åring protesterar vil

Skriv svar
Lillamolntuss

Ändra schema? Nästan 2-åring protesterar vil

Inlägg av Lillamolntuss »

De dagar vi varit inomhus och lata och inte vart ut och sprungit oss trötta är det INTE kul att sova middag. Idag protesterade hon nästan 45 minuter innan hon somnade och jag funderar på hur jag ska göra det mer "smärtfritt" (för oss alla).

Är det dags att ändra schemat, eller vad?

07.00 Godmorgon, välling (vaknar oftast runt 6 och får komma upp 6.45)
08.00 Frukost
11.00 Lunch
12.00 Sova 1,5 tim (vaknar oftast efter ca 1 timma)
14.30 Mellis
17.00 Middag
18.30 Godnattslurk
19.00 Sova natt 12 tim

21 månader har hon hunnit bli.
Flicka :heart: maj -04 (kurad jan -05), Pojke :heart: mars-07 (okurad, men standardmodellad)
(Ständig tidsbrist = Korta konstiga meddelanden. Sorry! )
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Jag skrev precis en tråd om att vår son (just idag) protesterar hej vilt under sin pågående middagslur. Vi ramsar och ramsar, men han skriker lika mycket ändå. Det som fångade mitt intresse med ditt inlägg var att när ert barn inte varit ute och sprungit på fm så är inte middagsluren lika lugn. Precis så var det för oss idag. Plutten satt rätt mycket i vagnen under utevistelsen (tyckte det inte verkade så roligt att gå idag) och vi drog slutsatsen att det är därför han inte sover nu då. Fast det har hänt flera gånger förr att han inte har varit så aktiv på utevistelsen, men ändå sovit sött under sin lur.

Ja, jag har inget tips till dig, utan jag tyckte det var så intressant det du skrev.

PS! Vi har nästintill samma schema och det var också intressant att läsa om.

Ha det!

Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Behåll du schemat!

:idea: I stället för utevistelsen (= samvaro, kul och tjohej) så har du en stund av samvaro, kul och tjohej innan sovdags inne! Lätt att glömma av att skrattet och samvaron (i än så liten dos) ger barnet en inre tillfredsställelse av närhet och tillhörighet. Då somnar man gott :heart: !

8) Ofta sysslar man ju med "sitt" när man "bara är inne"... :wink:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Jag tycker utevistelsen är helig som amen i kyrkan och ska försiggå vid samma tid varje dag :!: :!:

Hade aldrig så dåligt samvete som när det någon enda gång hände att jag inte tagit ut barnen och släppt lös dem att leka fria åtminstone en liten stund. En och en halv timme varje dag var vi ute. Ofta var jag ju tvungen att kombinera med något ärende, men ut skulle de och släppas lösa skulle de. Och jag kan lova att jag aldrig någonsin i hela världshistorien hade problem med middagsluren :lol:

Det var ju också då jag jobbade. Så det var inget snack om saken. Och det blev det mycket riktigt aldrig heller :roll:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mule

Inlägg av Mule »

Hej!

Jag har en dotter som är 20 mån. och jag undrar också lite om sömnen. Selma verkar inte vilja sova de 13,5 timmar som hon väl behöver vid denna ålder? Sover hon tolv hela timmar på natten blir oftast middagsluren väldigt kort eller så somnar hon inte alls. Hon ligger då och pratar. Sover hon 1,5 timma på dagen vaknar hon innan de tolv timmarna har gått på natten. Hon är inte ledsen och är alltid glad, men jag undrar ändå om de där 13,5 timmarna. De jagar mig! Jag kan ju inte tvinga henne att somna om när hon inte är ledsen. Vi är ute minst 1,5 timma varje förmiddag. Ingen vidare hjälp blev det för dig, men du hör att det finns andra som inte heller vill sova 13,5 timmar (fast vissa perioder, när hon växer tror jag, sover hon så mycket).

Carola, mamma till Selma, 20 mån. Ny bebis i juli (förhoppningsvis)!
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"