Det går (tand)troll i tandborstningen!

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
snoopy

Det går (tand)troll i tandborstningen!

Inlägg av snoopy »

Tandborstningen har fullständigt spårat ur...

Har funderingar på om trotsen börjar göra sig gällande här.. :?:

Lillfröken på 2 år och 5 månader har de senaste två veckorna vägrat borsta tänderna som ändå har funkat hyfsat nu i några månader. Det kan se ut som följer:

Mamma: - Nu är det dax att borsta tänderna!
Lillfröken: - Nej! (slår händerna för munnen och springer iväg)
Mamma: - Hur sätter man på tandkräm på tandborsten?
Lillfröken: inget svar utan bara glittriga busiga ögon och springer ett varv till runt lägenheten.
Mamma: - kom så går vi till badrummet och spolar upp lite vatten i handfatet och plaskar lite i vattnet! (med lite "nu ska vi ha roligt" röst)
Lillfröken: - Nej, lill inte borsta tänderna!
Mamma: -Stackars, stackars tänderna. De vill så gärna bli vita och fina och rena...
Lillfröken: (hon är nu nära mig, så jag tar tag i henne och sätter henne i mitt knä och hon börjar genast skruva på sig och vill därifrån) Nej, Nej, (börjar låtsasgråta lite), lill inte, lill inte, lill inte.
Mamma: Hjälp mamma och borsta min tand (pekar på en tand).
Lillfröken: (drar ett par tag med borsten i mammas mun)
Mamma: - Nu borstar mamma dina tänder. Säg AAAAhhhh

Här börjar samma visa om igen...Neej, lill inte. Vi har också provat att borsta på varandra (jag och pappa) men det känns som om hon är lite för stor för det nu...

Hur lång tid bör man lirka med henne innan man borstar ändå (ömma järngreppet med vilt motstånd... :evil: )? Det känns som om vi velar för mycket och varken gör det ena eller det andra...Det slutar alltid med att vi efter ca 5 min "våldborstar" på en gråtande tjej :cry: . Hur får vi henne att vilja själv? Det är så viktigt för oss att hon borstar sina tänder och hon känner nog det. Vi tvingar henne aldrig med något annat. Vill hon inte äta te.x så får hon äta nästa gång det serveras mat istället. Så kan man ju inte göra med tandborstningen direkt.

Finns det några bra tips och trix?

Kram Snoopy
Mamma till
* Frida f?dd 03-10, kurad 04-04
* Hanna f?dd 0512
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej!
Hade samma problem med min tjej för att tag sen (hon är tre nu). Eftersom det inte är kul för någon med våld, så belamrade jag mig med ett TON tålamod och tid! Samma diskussion som er gicks igenom, men jag sa efter de första "lirkningarna", -okej, då gör vi så att du sitter här på toastolen tills du känner att det är dags. Och så satte jag mig bredvid på en pall, och väntade, och läste tidningen. Såklart försökte hon smita iväg, men jag bara satte tillbaka henne utan ett ord. Det tog inte så lång tid innan hon ledsnade, och vi kunde ta itu med tandborstningen. Nu vet hon att det är ingen idé att börja jäklas, då är det bara att sätta sig på toastolen och ha tråkigt istället. För oss funkar det ofelbart men det kanske finns andra med bättre tips!
Lycka till!
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
snoopy

Inlägg av snoopy »

Tack! Låter som ett tips värt att prova!

Blev det gråt och kamp för att få henne att sitta kvar på toalettsitsen också?
Mamma till
* Frida f?dd 03-10, kurad 04-04
* Hanna f?dd 0512
carin73

Inlägg av carin73 »

Kul! - Mammut Maria!

Ser att det var jag som startade den tråden för ett halvår sedan. Kul läsning.

Och till Snoopy - några tips från oss samt aktuella utdrag ur vår tandborstningsprocess.

Vi kör definitivt inte samma "knep" som för ett halvår sedan. Att välja tandborste, tandkräm (2 av varje), sätta på hatten o s v är ingen match längre. :?

mamma: Jag ser att du bygger med lego. Tar du med dig en röd legobit in i badrummet när du byggt klart (så att vi kan borsta tänderna)?" (att kunna färger är mycket poppis för stunden)
son: Nä ja vil ta en bå!
mamma: Har du blåa klossar också? :shock: Kom få se!
son: kommej snajt! (höres ofta just nu :wink: så sött så sött!)
Sedan pratar vi färger på tandkrämstub och dylikt och själva tandborstningen blir något man gör under tiden bara, som tidsfördriv.
mamma: Oj! Såg du vad som hoppade på väggen här borta? :shock: Tandtroll som har tagit dina russinbitar i munnen sedan gröten! Kom så fångar vi dem med tandborsten, här är en spegel som du kan titta i så ska vi se om vi kan fånga dem alla. :D

Att låta honom göra klart det han gör och komma när han är klar, "jag väntar i badrummet så länge" (lite förbigående och så gör man alla andra saker som man behöver göra) funkar oftast över förväntan. Han känner sig "viktig" som gör klart sina egna viktiga sysslor för att komma en liten stund senare. "Nu kommej ja!" deklarerar han. Det blir s a s frivilligt och vuxet.

Att borsta på varandra är ju alltid kul, men det funkar ju sällan dag efter dag.

Om mitt tålamod är i botten ellerom det är v ä l d i g t bråttom (vilken synd att låta barnet veta, det har då aldrig gått långsammare med något någonsin än om man säger "nu måste vi skynda oss!" :wink: ) så sätter jag (1) på en film eller tajmar in lattjolajban (2) sätter mig bredvid h och börjar borsta samtidigt som jag avleder med ett "titta vilken stor/läskig/liten traktor/tiger/myra" eller vad det nu må vara på tv:n.

****:
"Inte bita ihop" - då får man ihopbitna tänder. "Inte gapa nu, ok? för då kanske tandtrollen hoppar ut och det får de ju inte!" Då får man ett stooort gap. :D

Ibland har vi haft maktkamp - men egentligen beror det bara på ett oigenomtänkt och dåligt inledande på aktiviteten. Ett trött "kom nu så vi kan borsta tänderna... nu kommer du hit..." osv osv. Med sådana försök och den attityden upplever jag oftast att resultatet blir allra sämst. För hur kul är det e g e n t l i g e n att borsta tänderna? Då blir det något som mamma/pappa vill.

Varma hälsingar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
Gäst

Inlägg av Gäst »

=D> Tack och applåd för dina fantastiska skildringar av tandborstningtrix (trix som självklart kan användas i alla möjliga sammanhang!) :D !
Hege

Inlägg av Hege »

Ni känner väl till de två norska tandtrollen Karius och Baktus?? Om inte, så har biblioteket boken (skriven av Thorbjörn Egner). I Norge finns inte ett enda barn som inte vet varför man ska borsta tänderna, och vad som nu kan hända om Karius och Baktus får hålla på. Hål! Ont!! Tandläkere! Borr!!

Det enda aberet är att de här två trollen är så söta, att många barn tycker synd om dom när de blir bortad ut av munnen, samman med tandkräm och skum, och blir sköljd ut på det stora öppna havet. Och där seglar de nu omkring, och vänter på ett nytt tandhål att krypa inn i... (Eller något sånt)
Berättelsen är underbar, och inte alls skrämande. Lite god pedagogik, bara...
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Kanske ska man vara lite försiktig i att använda "tandläkare" och "borr" i samma mening... Det kan läta bli knepigt det första besöket hos tandläkaren annars, kanske?
Du frågade, Snoopy, om hon var arg och ledsen när hon tvingades sitta på toan, och nej, hon hade ju ett val där, och tyckte nog till en början hon gjort ett jättebra val, tills hon insåg att det händer inte särskilt mycket på toasitsen...
Kram, Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Hege

Inlägg av Hege »

miarindemark skrev:Kanske ska man vara lite försiktig i att använda "tandläkare" och "borr" i samma mening... Det kan läta bli knepigt det första besöket hos tandläkaren annars, kanske?
Ooops, här risikerer min cred att flyga i väg... :wink:

I Karius och Baktus försegår allt inne i munnen till Jens. Tandtrollenen bygger hus, och när de bankar gör det ont. Vi hör Jens' röst då och då när han klagar till mamma. Mamma säger att han ska borsta tänderna, och då skrattar trandtrollen, och ropar till Jens att han inte ska lyssna på sin mamma. Tandtrollen tror det ska gå bra, för Jens borstar ju nästan aldrig sina tänder. Men en dag Jens inte står ut mer, så kommer borsten. Och när borsten kommer springer Karius och Baktus snabbt inn i sina hus. Allt vi ser är hur det ristar och skakar inne i munnen, och hur det snöar tandkräm utenför "fönstrena", medan trollen klarar sig undan. Och så pågår det, hamring och banking och ont helt till mamma tar Jens med til tandläkaren. Fortsatt är vi inne i munnen, och vi ser tändläkarebesöket med de små trollens ögon. Ingenstans antydas det att JENS har ont hos tandläkaren. Vi ser borren som förstör trollens hus, och hur de tättas igen efteråt. Allt blir glatt och fint, husen är borta.

Ledsamt blir det hos trollen nu, men det er inget mot hur det blir på kvällen, när borsten kommer och de inte har något hus att springa inn i! Ut sköljas de med vatten och skum, och borta är de fra Jens sin mun, Jens som nu är lycklig för att han inte har tandtroll mer. Snipp, snapp, snut.

Historien har en magnifik pedagogik, som tre-åringar i Norge köpar glatt. De fattar varför man ska borsta tänderna, ut med Karius och Baktus innan de hinner bygga hus. Och historien väcker empati, stakkars Karius och Baktus...

Och tandläkaran med sitt borr...jo, han är ju hjälpsam om nu olyckan råkarar vara ute.

Inte vill jag att ni ska skrämma slag på era barn, men detta är alltså en rolig, rörande och fin berättelse som förklarar saker på ett snällt sätt, och på ett barnaasätt, så att säga...
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jag måste erkänna att det inte alls lät så farligt, har ju inte läst böckerna själv... Tänk om någon varit så pedagogisk när JAG var barn! Men det är väldigt lätt att det blir tok, när man menar väl... Tänk bara på när man ska iväg i bilen "ta på dig bältet ifall POLISEN kommer"... Suck, ibland ÄR man verkligen lik sina föräldrar!
Kram Mia
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"