Det var ett tag sen jag skrev här, vardagen har funkat så bra så det har inte behövts. Lilleman är 2 år nu och sover som en liten klocka (19-07, 11-12:30). Han har med dunder och brak kommit in i trotsåldern men vi tar det med ro, det är få saker som förvånar en med tredje barnet
Nu till min fråga - stora tjejerna (4 år och 7 år) delar rum i våningssäng. Vi kör fortfarande 19-07 natt för dem (är det fortfarande vad stora tjejen behöver?). Stora H säger ofta att hon inte är trött och ligger och snurrar i sängen innan hon ska sova. Problemet är också att de varje kväll ligger och pratar med varandra innan de ska sova. En stund kan jag tolerera (och tycker det är lite mysigt att systrarna ligger och summerar dagen och pratar om ditt och datt tillsammans) men ofta håller det på fram till kl. 20 med flera tillsägelser. Vi har dörren på glänt på natten (så man får in ett pekfinger i springan) och mellantjejen på 4 år kommer ofta ut för tidigt på morgonen och frågar om det är morgon än. Då blir det alltid hänvisning tillbaka till sängen tills vi säger till. Men skadar är ju redan skedd då så att säga och ofta drar tisslet och tasslet igång tjejerna emellan. Det är aldrig innan kl. 06 men ofta ca 06:30. Jag går också upp före någon annan i huset och förbereder frukost + välling innan jag väcker resten och ofta vaknar de till av det (tysta) slamret i köket.
Mellantjejen vaknar också då och då på natten och ropar på mig. Att stå kvar utanför och ramsa funkar inte riktigt för då ropar hon bara ännu högre och riskerar att väcka storasyster + lillebror. Så jag går in, tystar ner och stoppar om. Sen blir det lugnt igen. Jag har genomfört "pallen" utanför dvs. om man inte är tyst och ligger i sin säng får man sitta sysslolös på en pall utanför. Vid något tillfälle har jag löpt linan ut och det blev skrik och gråt medan hon fick sitta på pallen och det funkar hyfsat att hota med det nu med. Men oavsett - jag blir ju väckt och hon likaså = trött på dagen.
Hon har även nattblöja fortfarande (fyller 5 år i sommar). Vi provade att ta bort blöjan förra sommaren och gjorde på samma sätt som med storasyster dvs. var inställda på några nätters spring och byte av lakan men att hon sen skulle vara torr. Det funkade däremot inte alls eftersom hon vaknar av att hon kissat så vi fick väcka henne och byta lakan och ofta hann hon kissa igen under natten och vaknade sen i intorkat kiss på morgonen. Vi gav det några veckor och återinförde sen nattblöjan.
Det blev många frågor känner jag, hoppas någon orkat läsa ända hit och kanske har några tips.
Tack på förhand!