Här är en nybliven mamma som lyssnat på sin egen mamma och köpt hem senaste utgåvan av Barnaboken. Jag är rutinmänniska och önskar högt att jag snart har en fungerande rutin för min älskade lille kille, född 190923.
I dagsläget, när han blir 2 månader gammal på lördag, så ser det ut såhär hos oss:
Jag helammar och det fungerar fint. Har en resa inbokad i februari och vill inte testa flaska förrän vi kommer hem därifrån, av rädsla för att han ska rata bröstet.
Jag vill gärna att vår dag ska börja tidigast klockan 08! Så då ställer jag klockan. Vi följer sedan standardmodellen hela dagen!
Sovtiderna för tillfället är ungefär såhär (ibland skjuts allt till lite tidigare tider pga trötthet hos honom, kan ibland diffa en timme i slutändan):
9.15-10.45
13.00-15.00
17.30-19.00
5/20 min powernap på kvällen vid behov om han vaknar innan 19.00
Efter sista sovstunden så har vi lite problem. Om vi är ensamma hemma (pga sambons skiftjobb eller annat) så försöker jag mata honom max en gång i timmen. Har förstått att jag helst ska ge enligt standardmodellen och med en sista slurk innan läggdags. Det är han sällan nöjd med. Är sambon eller andra hemma så kan jag få lite avlastning och distrahera honom så han inte tänker lika mycket på mat. Vi har haft en del kvällstrassel men det känns som att det är på väg att avta.
Om jag ska få till ett vettigt 2 månaders schema så borde vi ha 11-1,5-2-1,5 kanske? Då borde han lägga sig vid 21 om vi ska stiga upp 08? Det händer aldrig. Han kan verka trött och jag kan lägga honom men han somnar i princip aldrig då. Och skulle han göra det någon kväll så vaknar han efter de kritiska 20 minutrarna. Han somnar helst för natten vid 22-23-tiden efter en hel del jobb från vår sida. Främst massor med amningar..
På dagen sover han alltid i vagnen på balkongen eller på promenad. Funkar 90% av gångerna helt smärtfritt. Dock får jag väldigt ofta väcka honom..
Till nattningen skulle jag gärna se att han somnar i sitt nest, helst i sängen i sovrummet men annars i vardagsrummet där vi är. Får intrycket att han vill vara där vi är.
Tips och synpunkter på schema och läggningssätt mottages tacksamt. Vi försöker mörka ner, sänka ljudet på tv, sätta på pyjamas i tid osv..