Vi har fått världens finaste lilla flicka som vi använt oss av standardmodellen från start med och vi tycker att det mesta ändå flutit på bra. Lite upp och ned är det ju från början
Lilla S är snart 6 veckor gammal, är god och glad och vi följer ungefär dessa tider på dagen, dock inget fast schema ännu men dagarna ser ju ungefär likadana ut ändå.
Lillan äter ersättning, ca 160 ml per måltid, ibland lite mer och ibland lite mindre.
07:00 Vakna, mat och umgänge.
08:30 Sova
10:30 Vakna, mat och umgänge.
12:00 Sova
14:00 Vakna, mat och umgänge.
16:00 Sova
17:30 Vakna, mat och umgänge.
18:00 Bad och pyjamas.
18:30 Kvällsslurk.
19:00 Sova natt.
22:00 Plockar upp henne och matar henne i sömnen, tillbaka till sängen.
ca 03-04 Hör vi att hon stänkar från sängen och tar upp henne och matar i sömnen.
Under vakentiden försöker vi få in så mycket mat som bara går ned, trugar tills hon verkligen säger stopp, ligga på mage och träna, vara med oss när vi gör diverse saker och djupa samtal
På dagtid lägger vi henne i vagnen och på natten sover hon i spjälsäng i vårt rum.
Nätterna fungerar bra,vi lägger henne i hennes säng efter kvällsslurk, ger 4 buffningar, en solfjädermarkering och går ut med ramsan, somnar då själv utan problem för det mesta, lite stånkningar bara.Som jag beskriver i schemat så sover hon egentligen hela natten, vi matar henne i sömnen och lägger tillbaka henne i sängen. Brukar kunna stånka lite kring 06 men vi agerar inget speciellt på det och då somnar hon om. Väcker henne som sagt vi 07 då jag och storebror går upp.
På dagarna när hon ska sova lägger vi henne i vagnen, buffar och solfjädrar på samma sätt som på kvällen och går med ramsan. Dock kan hon klaga mer här, skriker hon upp sig så går vi tillbaka och gör samma sak igen. Oftast sover hon i alla fall inom 10-15 minuter de två första lurarna. Hon kan skarva ibland och då kan det vara ganska tufft att få henne att somna om, idag till exempel jobbade jag på i ca 40 minuter innan hon somnade om. Försöker vara sparsam med verktygandet men blir väldigt stressad då hon gråter (ingen tycker ju om att höra sin lilla älskling gråta) och hon kan verkligen bli superupprörd.
Men nu till vårt stora problem, den sista luren, hon är så svår att få att sova denna lur, de senaste två dagarna har hon skrikit och inte somnat på en timme, jag har verktygat och gått därifrån, försökt att vara sparsam men till slut blir jag desperat och vill bara att hon ska få sova då hon uppenbart är så trött så jag verktygar nog för mycket. Igår tog jag upp henne och lät henne sova en liten stund i bärsjal och idag så gick jag till slut på en promenad då hon somnade i ca 30 minuter i alla fall.
Jag misstänker att jag kanske går in i den luren med lite dålig känsla så jag har försökt att läsa peppande trådar och tänker att jag gör det som är bäst för henne och vår familj.
Jag undrar nu hur jag ska göra, hur mycket gråt ska man stå ut med? Tycker verkligen att detta är jobbigt och känns så svårt då hon gråter och blir uppstressad. Ska jag låta henne sova den sista luren i bärsjal då den luren ändå kommer att försvinna snart/vi kommer in i rutiner bättre. Eller kommer vi att förstöra de goda vanorna vi strävar efter då? Någon som har något bra tips? Luren är precis vid middagstid och jag har storebror att ta hand om med så det känns lite ohållbart att springa fram och tillbaka till vagnen/bli stressad/irriterad då man ska laga middag/äta.
kram