När och hur ska vi införa ramsan? Min intuition säger mig att man borde börja ramsa lite lugnt när hon håller på att somna för att hon ska förknippa ramsan med lugn och ro och sömn. Har min intuition rätt?
Hur införa ramsa?
Hur införa ramsa?
Edith är nu (sedan i tisdags) 4 månader
och har följt Standardmodellen sedan hon föddes. Vi har dock aldrig regelrätt ramsat eftersom hon somnar av sig själv. Om hon, mot förmodan, vaknat på natten så har vi gått in och buffat henne om hon inte somnat om av sig själv. Sedan hon var 3 månader har hon sovit 10 timmar på natten och nu sedan hon blivit 4 månader har vi avvaktat några nätter för att se om hon sover 12 timmar av sig själv i och med att hon får gröt och smakportioner nu. Det gör hon, för det mesta. Ett par gånger har hon vaknat vid den gamla uppvakningstiden (kl 6) och försökt vända sig från mage till rygg. Då har vi helt sonika vänt henne till rygg och låtit henne somna om av sig själv. Problemet är att hon ligger och leker i en halvtimme innan hon somnar. Jag tycker att den halvtimmen hade varit guld värd i sömn. Om vi hade haft en ramsa så hade vi kunnat använda den och så hade hon förhoppningsvis somnat om snabbt.
När och hur ska vi införa ramsan? Min intuition säger mig att man borde börja ramsa lite lugnt när hon håller på att somna för att hon ska förknippa ramsan med lugn och ro och sömn. Har min intuition rätt?
Mamma till Edith 051028
och Elma 070219
och Elma 070219
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
-
annawahlgren
Ar det ett egentligen ett "problem" om barnet ligger och leker en stund i sangen innan han/hon somnar? Jag fragar for jag vet inte, men jag upplever inte att det ar nagot problem for mig. Min son ligger inte en halvtimme, men sakerligen en kvart tjugo minuter vissa kvallar och "mecklar" med sin lilla tygdocka innan han till sist somnar. Han ar glad och nojd och somnar sa dar helt appropa mitt i "leken". Jag tycker detta ar helt ok, eftersom jag sjalv som vuxen tex garna vill ligga och lasa en stund innan jag somnar. Det kan vara svart att somna sa dar pang bums.
Kanske kan du lagga henne en liten stund tidigare? Kolla da om det fortfarande tar en halvtimma innan hon somnar. I sa fall har du ju sparat in den tiden.
Bara en tanke... lycka till!

Kanske kan du lagga henne en liten stund tidigare? Kolla da om det fortfarande tar en halvtimma innan hon somnar. I sa fall har du ju sparat in den tiden.
Bara en tanke... lycka till!
Stolt och glad mamma till Anton - fodd 29 augusti, 2005
och Selma fodd 16 juli, 2007

Nu sitter ramsan som en smäck! "Nu ska Edith sova. Natti natti". Och innan fjärde upprepningen har tummen åkt in i lilla munnen och man sover sååå sött.
Citat från sambon idag: "Det är ju inte bara Edith man kan använda boken (Barnaboken) på, utan jag kan använda den på mig själv också. Hon borde skriva en sån där hjälp-till-att-älska-dig-själv-bok, den där Anna."
Citat från sambon idag: "Det är ju inte bara Edith man kan använda boken (Barnaboken) på, utan jag kan använda den på mig själv också. Hon borde skriva en sån där hjälp-till-att-älska-dig-själv-bok, den där Anna."
Mamma till Edith 051028
och Elma 070219
och Elma 070219
-
annawahlgren