Skulle behöva lite stöd
Jag har en liten M här hemma som är 11,5 månader nu (blir 1år på nyår). Kurad vid 10 månader men SM från början (som inte var exakt som Anna förklarar, men rutiner och tider har vi försökt hålla).
Jo, kurningen gick bra. Första natten protester men hade inga direkt långa protester, andra natten gick det väldigt bra, tredje fattade M och få kom protester men efter det har det fungerat bra. Förutom varg-timmen som strulat ibland. Vila har vi tagit i vagn ute och det har funkat bra.
Det som strular är vila inomhus som vi aldrig fick att funka och nu även morgnarna då M vaknar kl 5 varje morgon.
Inne vilan, då är det mycket protester och ilska. Det tar minst 20 min att somna och M vaknar också oftast innan vilan är slut (har sin skarvar på 30 min och 60 min). Jag är ju van att M somnar på 5 min i vagnen (kör vagnen tills ögonen stängs, står still i 5min och kör en kort bit hem och ställer vagnen till det är dags att vakna, M somnar om själv vid skarvarna i vagnen). Hur gör jag för att få samma lätta insomning i sängen?
Eftersom M vaknar 5 ibland sen vi kurade så har M varit så gnällig dom dagarna. Ibland helt hysterisk och det går ju inte. Vi har därför ändar schemat och lagt första vilan tidigare och förlängt den för att kompensera sömnbrisyen. Kan det vara därför det nu blivit så att M vaknar 5 varje dag? Eller är det så att M blivit större och behöver mindre sömn? Frågan är väl egentligen vad vi kan göra för att få ordning på det?
Schema:
6.30 amma
7 frukost
9.00 sova 1,5
11 lunch
14 vila 30 (vi har precis ändrat från 13.30-14.30)
15 mellis
17.30 kvällsmat
18.30 bad
18.45 gröt eller frukt
19 godnatt
Vi måste ha länga vilan först pga storasysters skola.
Tack dan för idéer, tips och hjälp!
/Bellan