Har just lagt L till natt nr 6 sedan kuren börjades. Det går väldigt bra på nätterna, verkligen inga problem där. Har bara varit 1 natt sedan natt 3 då han fått en ramsa. Som tog bra. Däremot är kvällsläggningarna jobbiga och har varit de senaste 3 kvällarna. De första på kuren så kändes han som att han lades mer nöjd, man la ner, buffade ev lite, gjorde solfjäder och han var då lugn och nöjd, och han var lugn under ramsan när man gick ut. Nu har det varit de senaste nätterna som att han "genomskådat" läggningen och blir ledsen när man är på väg upp till sovrummet eller när han läggs ner i sängen. Han blir dock lugn av solfjädern men börjar ofta protestera redan under första ramsan när man är på väg ut ur rummet.
Igår hade vi en "skit-dag" här hemma med bråk och dålig stämning allmänt i familjen, och läggningen blev därefter, 25 min med skrik och jag tyckte inte att min man direkt förmedlade lugn till L (det var han som ramsade)... Kändes mer som desperation och jag vet att min man var stressad under läggningen. Jag erbjöd mig ta över mitt i men han ville inte.
En sak som kanske är lite ny, är att de första 3 nätterna sov storebröderna borta, medan nu när de är hemma så är det ju en hel del skrik och skratt och lek här under läggningen. Och så måste det ju få vara, L måste ju kunna somna även när det levs rövare här hemma. Kan bara tänka mig att de här senaste läggningarnas protester kanske har något med det att göra? Att det dels är mer ljud än natt 1-3, och kanske att L fattar att han inte får stanna uppe lika länge som storebrorsorna...?
Ja, det är ju inte lätt att ge tips till detta, jag får ju bara fortsätta, men det är så svårt att veta exakt vad man ska göra när han protesterar så mycket vid läggningen! Vill inte ramsa FÖR ofta. Det viktiga för mig är ju att han VET att jag är där, att han kan känna sig trygg. Så när hans skrik säger mer "jag vill inte lägga mig här ensam, gå inte iväg!" då är det ju egentligen inte att han är RÄDD tänker jag utan att han är mer LEDSEN? Det var ett par gånger vid läggningen ikväll som jag gick mot dörren för att ramsa, och då hör jag hur han tystnar. Han vet att jag kommer med andra ord. Då gör jag så att jag bara vänder och går därifrån, ramsar inte. Men då kommer det ju oftast en protest mot att jag inte ramsade...
Jag tror att jag under de 15-minuterna ikväll ramsade en 5 gånger kanske, försöker att hålla lite mellanrum emellan men vill samtidigt inte låta honom ligga och vara ledsen. Varvade med lugna, bekräftande ramsor, och någon var "stark" tydlig för att han ska höra när han ligger och gråter. Försöker verkligen lyssna men det är inte lätt!