Jag håller på och peppar upp mig för kurning av vår lille L som föddes i slutet av maj, så tänkte starta en tråd så kan jag kanske få använda forumet som bollplank under resans gång!
Storebröderna är ju båda kurade runt 6 månaders ålder och det var två väldigt olika resor, lustigt hur det kan vara så annorlunda. Äldsta storebror har alltid responderat bra på ramsan och vaknat många nätter och bara fått en ramsa och somnat om. Mellanbror däremot sov "bättre" och längre pass som utgångspunkt så på honom har ramsan aldrig fastnat på samma sätt, det har liksom inte behövts eftersom han inte vaknade lika mycket! Men de har bägge två i alla fall en väldigt god nattsömn nu vid 2 och 4 års ålder tack vare SHN. Blir spännande nu framöver eftersom de ska få flytta ihop på samma rum när lillebror ska kuras.
I alla fall - över till lillebror L. Det som är lite annorlunda den här gången är att planen är att kura redan när han är ca 5 1/2 månad. Så jag är lite spänd om han är "redo". Det är väl främst maten jag tänker på, om han har nog för att klara natten utan amning. Vi började med smakportioner direkt vid 4 månader, och det har funkat väldigt bra hela tiden. Just nu äter han gröt till frukost, lunch vid 10.30-11 tiden brukar vara 2-3 kuber med grönsakspuré (fryser in i istärnings-form), kanske lite frukt. Ibland mellis lite frukt, och så middag 2-3 kuber igen. Lite gröt till kvällsmat. Det är lite olika hur mycket han äter om dagarna här, vissa dagar kanske han inte äter så bra frukostgröt t.ex, då äter han oftast mycket till lunch istället. Idag åt han mycket till middag men ville nästan inte ha någon gröt på kvällen. Så det är lite olika. Vet inte hur mycket han borde äta? Han ammas efter varje mål. När kan man egentligen börja med lite kött/fisk/kyckling...? Och mjölkprodukter, det ska man väl vänta med till 6 mån? I alla fall känner jag att jag skulle vilja börja variera lite då han hittills har ätit BARA sötpotatis, morot, palsternacka, blomkål, kålrot i puré. I längden blir det lite enformigt, mycket orange!!
L har hela tiden känts som han ligger lite "före", han föddes en vecka över tiden, vägde 4,5 kilo och har varit en stor bäbis hela vägen. Han har fått 2 tänder och sedan ett par veckor vänder han sig rygg/mage. Lite svår period då han inte längre är nöjd att ligga i t.ex. babygym eller sitta i babysitter, och på golvet vänder han sig direkt till mage och blir där väldigt missnöjd om inte någon ligger typ mitt emot honom och pratar och ler hela tiden...
Här är schemat jag tänkte mig när vi kurar:
Lukas dag – 5 1/2 månad
07.00 Gomorron!
07.15 frukost = amning + gröt
09.00 Sova 45 min
09.45 Vakentid, tur ut
11.00 lunch = grönsakspuré/kött, fruktpuré + amning
12.00-14.00 Sova 2 tim
14.15 mellis = amning + fruktpuré
15.00 Hämta storasyskon, utelek
16.00-16.20 Sova 20 min
17.00 middag = grönsaks/köttpuré + fruktpuré + amning
18.20 Kvällsbyte
18.30 kvällsmat = gröt + amning
18.40 skratt
19.00 God natt! Zzzzzz
Planen är att kura i början av november, då har min man ledigt en vecka, så vi kan turas om att sova på dagtid, hehe... Tidigare har jag tagit de 2 första nätterna, mannen och storasyskonen ska få flytta till farmor och farfar då så jag kan kura ostört... Sen får min man ta natt 3-4 och hoppas det ska gå lika bra som med de två andra!
Fram till nyår kan jag få hjälp av min svärmor med att lämna i förskolan på morgonen, eftersom lämningen krockar med L:s morgonlur så är ju det helt perfekt. Efter nyår börjar hon jobba igen, men då tänker jag att det kanske ändå börjar bli dags för 2 lurar och då kanske man kan lämna innan hans första lur. Men det är ju senare problem!
Hoppas mina planer låter ok!