Barn född omkring 7 aug

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Carina-71
Kontakt:

Barn född omkring 7 aug

Inlägg av Carina-71 »

Hej :P
Tänkte att vi som har barn som är ungefär lika "gamla" kunde starta en tråd och byta erfarenheter varefter problem och funderingar dyker upp. :idea: :P

Just nu fungerar allt jätte bra här hemma. 8)

Hannas schema ser ut så här
7.00 morgon + välling 220ml
9.00-9.45 sover
10.00 sempergröt
12-13.30 sover
14.00 mat + frukt
16-16.45 sover
17.00 havregrynsgröt eller puree
18.30 välling 220ml
18.45 natti natti
19.00 sover (oftast)

Hon somnar :sleep: själv i sin säng, vid alla sovtillfällen. :thumbsup: Mormor fösökte få henne att somna på hennes axel men då fattade Hanna ingenting. :-s Sova, fast jag är uppe :?: :?: :?: Nej, [-( det har hon aldrig gjort, hihi. :wink: Så det gick ju inte... :lol:

Hanna kryper för fullt och ställer sig upp mot allt. :P Hon försöker även stå själv, till pappas fasa, 8-[ men än så länge gör blöjan bra nytta som dämpning.... 8) :roll:
Två tänder har tittat fram i nedre käken. :mrgreen:
Hon vet vad en puss är :heart: och hon vet vart lampan sitter. :idea: :P :P

Ja, det var lite om min 7 månaders bebis. :P Hur har ni det då :?:

:heart: Kramar Carina

:heart: Sandra -91 Styvdotter
:heart: Emil -92, Barnaboken
:heart: Malin -98, Barnaboken
:heart: Hanna 050807. ?r nu kurad och sover gott!

\:D/ Foton \:D/
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

här är tjejen född 14 augusti, och våra dagar ser ut ungefär så här....

6.00 200ml ersätttning
sover vidare till ungefär

8.30 väckning godmorgon
blöjbyte, tittutlekar och lite maglek

10.30 200ml ersättning + försök till smakportioner även om det oftast bara är att kasta bort allt efteråt
maglek, ålar runt hela köket

11.30 sova middag ute

13.30 väckning och blöjbyte
bus och skoj på golvet assisterad av storebror

14.30 200 ml välling

16.30 vila till 17.00

lek på golvet, ev lite babysitter

18.30 middag, 200ml välling + 50ml ersättning
bad, byte av blöja, tandborstning och pyjamas

ung 19.30 natti
22.30 en sista nattslurk om hon vaknar

min tjej har fått två små risgryn, och kryper på knäna. Hon pussar tillbaka om man pussar henne och hon försöker säga något som låter som baaabaamammma och aj
det vi tycker är trixigt är att hon inte gillar fast föda, så vi försöker hela tiden få henne att provsmaka, men att mata någon som kniper ihop munnen är inte lätt :-#
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
ambra

Inlägg av ambra »

Hej :!: :D Vad bra att du tog tag i det här igen, vi kom ju liksom av oss, sedan förra långa tråden. Kanske beror det på att vi liksom inte vant oss vid att bo här nere på källarnivå :?: Att Kackelvägen 1 inte riktigt känns som hemma ännu :?: :wink:

Ja, vi har ju enbart två dagslurar numera och det fungerar jättebra. Oftast i alla fall. Lillen vill ofta vakna till några gånger under långa förmiddagsluren, men det blir bättre och bättre med det.

Lillen har inte börjat krypa, han ålar knappt, hasar mest runt i cirklar, men han börjar dra in knäna under magen och lyfta upp rumpan, men framåt kommer han inte ännu. Kanske han är för tung :?: :wink: Inga tänder heller. Och jag spanar och spanar nästan varje dag efter något litet, vitt som ska titta upp i nederkäken (det brukar väl vara där de kommer först), men de små grynen verkar sitta väldigt långt nere...

Just nu längtar jag efter våren, är så gruvligt less på snö, snö, snö. Överallt snö. Nä, soooool ska det vara och värme :!: :D
Ambra
storebror feb 01 :heart:
lillen aug 05 :heart:
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

:D Men :shock: ... här passar ju JAG in! :D

Lillebror är kejsarsnittsfödd 1/8, och jag blir imponerad att era vet vad lampan är! Min är ju bara en liten beeeebis :!: :roll: Jag underskattar nog honom väldigt tror jag :oops: :roll: ...

Han står och gungar så ofta han kan på alla fyra, och hasar sig fram på mage för att förflytta sig. Men den jäkeln sitter alltså inte helt själv än :!: :lol: Är det sent :?:

Två små tänder har han haft i en månad ungefär, och han äter mer och mer pure. Har haft en trög start, pga täta sjukdomar och penicillinkurer... Fick för mig att han inte alls litade på oss när vi försökte mata honom... (pga en del tvång med medicinen, kåvepenin är ju inte så himla gott :cry: )

Vi försöker skära ner till två dagslurar, men ofta blir det tre ändå -han är ganska trött av sig! :)

Längtar också till VÅÅÅÅREN :!: :!:
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

nää knappast sent, här har du en tjej till som inte kan peka på lampan, eller sitta själv, det är just att hon numera sitter i famnen utan att svaja om man håller henne runt midjan :lol:

jag däremot känner mig alltid lite nere när jag varit hos bvc, eftersom hon är så stor i kroppen vill de att hon borde vara större i maten, men nej, hon tvärvägrar allt som inte smakar risvälling eller ersättning, kan inte ens prova annan sorts välling utan att hon protesterar :cry:
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
Carina-71
Kontakt:

Inlägg av Carina-71 »

Seeeen, inte då :P :P . Någon månad hit eller dit, spelar ingen roll om hundra år. 8) :lol:
Hanna var redan i magen väldigt rörlig :? och det har fortsatt efter hon kom ut. :wink:
Jag tror inte hon har legat still och ätit nån gång. :roll: När jag ammade henne for armar och ben in och ut hela tiden. Jag vet inte om hon trodde hon var en fågel ett tag, :lol: det verkade som om hon försökte lyfta. :lol: :P
Så att hon är tidig, är för oss ingen överraskning. :wink:
Det är bara pappa som har tjatat över att :idea: "hoppas hon inte lärt sig gå när vi är på Kreta". :idea: Vi åker den 15 juni. :!: Då är Hanna 10 månader och visst kommer hon kunna gå då! :lol: :P :lol: :P Hihi 8)

Och Katarina, bry dej inte om BVC, snälla!
Vad vet dom om våra barn egentligen, :evil: du ser o känner om ditt barn mår bra. :wink: Men fortsätt truga i smakisar av pureer. Det kommer fixa sig till slut.
Hanna älskar mat med sked. :P Hon har däremot inte varit så förtjust i vare sig brösmjölk eller välling där har det varit en del trugande må jag säga. 8) Men det har väl också med hennes längtan efter att bli lika stor som storasyster att göra. :lol: :P

Ang schema så fasar jag för ändringar. Just nu sitter det som gjutet. Hon är som en klocka. 8)

Ha det gott

Kramar Carina

emb

Inlägg av emb »

Va Roligt att hitta en sån här tråd. FÖR här passar jag o min tös in!! Tjejen är född 19 augusti.

Tjejen sover tre dagspass. Inga små söta tänder syns till ännu - men jag väntar med spänning på dom söta grynen. Att jaga sin egen fot då hon ligger på mage är den nyaste nyheten. Det är väldigt roligt en stund - men då den alltid bara far iväg utan att hon får tag i den gör att hon blir arg efter en stund!! (Hon ligger alltså på mage o jagar sin fot) Hon försöker febrilt komma framåt men till hennes stora förvåning far det bara bakåt.. Hon äter med god aptit grönsaks-kött pure till lunch och gröt till kvällen. Förutom det ammar jag o mina bröst har nog blivit tjejens trofé! Om det är mattid och jag inte är i närheten är det tandagnisslan (utan tänder:)) Hon vet varifrån maten kommer o då det är matdags skall det gå undan - annars blir hon otåligare än otåligast!

Att bada är något hon älskar! Helst skall det vara MASSOR av vatten som hon kan sprattla i! Spegeln är också något som får henne att tjuta av förtjusning. Hon avskyr att bli påklädd (ytterkläder) och hon tycker inte heller om att behöva sova på dagen. Hon har haft flera öroninflammationer som tagit ner på humöret en del. Men Att få lyssna till mammas underbara kråkröst är en favorit. Speciellt då det är sånger med rörelser till. Titt-ut lekar får henne att nästan kikna av skratt (ibland)! Gurgel och bubbelljud är också pop.

Hennes ben är som spagetti och ryggen är väldigt mjuk. Så hon sitter inte alls bra ännu - men vi tränar små stunder varje dag. Hon har från födseln varit ganska "mjuk". Hårda ljud och främmande människors skratt är skrämmande. Hon är också en känslig liten baby som reagerar fort med tårar som rullar ner för kinderna. Hon är också en bestämd liten filur som förhoppningsvis inte blir en lika envis typ som sin mamma ;)

Nog om oss för denna gång!

kram
Storasyster 2005
Lillabror 2007
Lillasyster 2008
Carina-71
Kontakt:

Inlägg av Carina-71 »

Åh, :P jag tycker det är så roligt att få lära känna era små knottar.... 8)
Jag ler och det värmer liksom i hela kroppen när jag läser om våra små liv :P :lol: :P

Kramar Carina

Mia79

Inlägg av Mia79 »

Halloj där alla AUgusti-mammor

Såg ju denna tråd för några dagar sedan, men har haft annat för mig, så har inte hunnit skriva något. Jag har en liten pruppunge som är född 13 Augusti...Harald heter han...men nå´hårfager är han då inte :) Lillpruppen fick sina första tänder när han var ganska exakt fyra månader...ett ganska perfekt genomsnitt av sina föräldrar( två månader och sex månader) men än har det inte kommit några fler :( . Harald har aldrig haft napp och intresserar sig inte för flaskan, mer än att leka med den...och välling tycker han inte om ännu...men han äter som en häst :shock: tycker jag speciellt sedan han börjat äta mat, vilket han gjort rätt länge nu...började med smakisar vid tre månaders ålder. Jag ammar fortfarande morgon och kväll och tänker fortsätta med det så länge herrn är intresserad (ja, inte ett halvår direkt) han är inte så intresserad av tutten längre så det blir nog inte några problem.Någon krypning har Harald inte börjat med ännu, han roar sig mest med att "rulla runt" på golvet, men man ser att benen är på G så krypet kommer nog snart om någon månad. Gåstolen har blivit en favorit, då han får en helt annan överblick av köket och kan riva och slita i allt i hans höjd. Spegelbilden av sig själv är nog det roligaste han vet ( förutom M&P såklart) ...han "säger" ma-ma och pa-pa ibland, men det är nog mest härmning tror jag :?: :?: (spelar roll egentligen 8) ) Vad ska jag säga mer? Han är rätt stor, iaf lång tycker "folk" :wink: , men så var han ju 57-58cm & 4,.8kg :o när han kom ut + 17da´r (nödutgången) Ska väga och mäta honom idag, har inte gjort det på 1,5månad...så det blir spännande...
Storeman Harald 050813, Lilleman Sixten 070401 Lillgumman Anny 090429

Bilder på oss: http://www.familjeliv.se/hem/haraldsmamma/galleri.php
Nancy

Inlägg av Nancy »

Godmorgon :D

Smyger in i er tråd för att berätta att jag tycker det är så intressant att läsa den :D

Min dotter hade BF 17 augusti -05 men föddes redan 22 juni. Ibland har det varit svårt att "åldersbestämma" henne ex gällande utveckling men även mat- och sömnbehov. Oftast ligger hon någonstans mittemellan :D Motoriskt påminner hon i stort om era små (gissar att naturen har en tanke ändå med 40 veckors graviditet :wink: ).

Vänliga hälsningar från en intresserad läsare :D :D :D
Mia79

Inlägg av Mia79 »

...
Senast redigerad av Mia79 den tor 06 apr 2006, 20:59, redigerad totalt 3 gång.
Storeman Harald 050813, Lilleman Sixten 070401 Lillgumman Anny 090429

Bilder på oss: http://www.familjeliv.se/hem/haraldsmamma/galleri.php
Carina-71
Kontakt:

Inlägg av Carina-71 »

Hej Allihopa, va kul att vi är så många. :P

Har ni börja fundera på nytt schema :?:
Det har jag.... :wink:
Nu har vi 5 mål mat.
välling
gröt
pure
gröt
välling
och 3 sovstunder på totalt 3 timmar. Det ger ju 15 timmar/dygn. :idea:

Tycker mej märka att hon sover lite sämre på natten :? så mina tankar börjar gå åt hållet att dra ner till två sömnpass/dag. :shock: Detta drar ju även med sig mattiderna så.... :arrow:
Är det någon som har ändrat och har förslag/erfarenhet. :?: :?: :idea:
Mitt nuvarande schema finns högre upp i tråden. 8)

Tacksam för lite hjälp/råd :wink: :P :wink:

Kramar Carina

ambra

Inlägg av ambra »

Hej igen :!: :D
Ja, vårat nya schema ser ju ut såhär nu:
7 God morgon (ofta vaknar han lite tidigare) och 220 ml välling
9.30 Sempergröt (här vill jag börja ge riktig gröt istället, som mättar mer)
10-12 sova (hm.. blir oftast inte riktigt 2 timmar)
12.30 lunch (puré och frukt)
15-15.45 sova
16 havregrynsgröt+halv banan (här blir det en mindre portion mat om ett tag, i stället för gröten)
ca 18 bad mm
18.45 nattslurk 220 ml välling
19 Godnatt

Det är inga problem för honom att hålla sig vaken trots bara två dagslurar, däremot verkar det som att han behöver ett stadigare mellanmål än sempergröten. Vällingen kanske inte mättar så länge :?: Han är faktiskt ett riktigt litet matvrak :D hoppar och studsar så fort han ser något ätbart och kan knappt vänta på att få in maten i munnen. Helst skulle han nog vilja att jag satt beredd med två skedar då jag matar honom :!:

Vi ska också åka till värmen i sommar, till Italien, ska bli sååååå skööönt :!: :D 8)
Ambra
storebror feb 01 :heart:
lillen aug 05 :heart:
Carina-71
Kontakt:

Inlägg av Carina-71 »

Hmm, det där lät riktigt bra :P
Tror jag ska överväga att kopiera ditt schema :wink:

Jo vi har ju två veckor till Kreta inbokat men svärfar är jättesjuk (lungorna) sen början av dec. :cry: Åker in o ut på lasarettet, dom hittar inte vad som är fel. :( Så nu ligger resan i farozonen, om vi inte väljer att åka själva med alla barn. :?
Men det här blir fjärde gången vi åker med svärföräldrarna så det är ju det vi önskar göra nu med. Vi får se hur det slutar. 8)

Kram Carina

alfsmamma

Inlägg av alfsmamma »

Hej på er:-) Jag har saknat er massor. Mitt liv har varit en enda stor soppa senaste tiden så jag har inte kommit mig för att skriva.

Det har hänt massor. Alfs schema rullar på, fortfarande på 3 dagslurar och annars ser det ut så här.

06.30 Välling och somnar om till...
08.00 Vaknar
10.00 Gröt och frukt och vatten
10.30 Sov
13.00 Lunch stor portion
13.30 eller lite senare Sov
16.30 Gröt stoooor portion (ska börja ge vanlig mat här som mättar mer) frukt och vatten
17.00 sov superkort lur
19.00 Välling
19.30 Gonatt

Inga tänder, inget kryp än, men nästan nästan, sitter iallafall själv, och har världens hetaste temprament, my god, hur kunde viljan bli SÅ stark?

Annars så har jag ju fått världens drömjobb, nordisk försäljningschef på en ungdomstvkanal, helt fantastiskt, jag som fortfarande är mammaledig:-)

Och igår.... så visade ett visst litet test att jag är GRAVID igen :? Helt f-bannat ofattbart. Det är i princip omöjligt, jag använder ju skydd. Så jag mår skitdåligt och önskar att jag vore som er alla här., världens übermammor. Men jag är ju tyvärr inte det... Så jag får väl kicken från forumet om jag tar fel beslut.... :cry: :cry: jag kommer bli knäpp av detta.

Annars är livet tiptop... Eller sådär kanske.

Hoppas att ni alla mår bra.

stor kram :heart:
Mamma till två pigga och glada söner,2005 + 2010
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"