Hej Lina, vi gillar ju att man har en tråd till ett och samma barn, så jag har valt att slå ihop denna med den du radan har.
Schemat ser jättebra ut. Men utevistelse precis som du säger betyder att man är aktiv! Så ute 1 tim fm och 1 tim em där han själv rör sig gärna i skog och mark, de kan krypa, klättra på stockar stenar m.m.
Nu när vissa har snö, kan man åka till pulka backen och där åker man ner, men man får själv "Krypa" upp!! Detta gjorde min son hela vintern. De flesta föräldrar drog sina barn upp och ner för backen med resultat att de var helt slut, men om barnen får åka ner och krypa upp är de också trötta och goa efter en timme i backen!
Social delaktighet betyder att när man sen är hemma deltar man för familjens överlevnad, städa, tvätta, laga mat, hänga tvätt osv... Men behöver känna sig behövd och delaktig.
Aktiviteter är vi inte så noga med, för barn under 4 år behöver inga "aktiviteter" så som vi tror utan de behöver familjen "flocken" och vara med i det dagliga livet, så för många kan just alla dessa aktiviteter vara överstimulerade och orsaka problem också. Kan vara bra och ha i åtanke.
Bara för att vara 100% tydlig, om du går in i hans mörklagda rum och stänger dörren, ser du då inte din egen hand framför dig efter att ha stått där i 2-3 min? Om inte = Perfekt! Om ja, leta upp läckorna! I vårt fall kom det in mer ljus än jag visste från sonens sovrumsdörr en tid i underkant, så jag fick rulla en handduk och lägga där nere för fullkomlig KOLSVART.