Barnvagnsfunderingar

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Sagomamma
Kontakt:

Barnvagnsfunderingar

Inlägg av Sagomamma »

ååå, den här djungeln med barnvagnar alltså -när man väl lärt sig allt man behöver veta om ligg- och sittvagnar så står man plötsligt där och behöver syskonvagn :shock: :roll: och kanske sulky?! Jag vet inte vad som blir mest praktiskt eller hur man brukar göra? När använder man sulky? Är det från barnen hellre går själva korta stunder, eller när de nått en viss längd :roll: (Ja, som ni hör har jag ingen aning)

Just nu använder vi ju sittvagnen (stor och bökig naturligtvis) till 9 månaders Saga som numera går också om det kan ha med saken att göra. När hon är 18 månader kommer den nya bebisen... Ska vi behålla Sagas duovagn och komplettera vagnskaran med en sulky till Saga eller kommer vi behöva köpa en syskonvagn som kan fällas i två olika lägen? (ÄNNU bökigare :roll: ) Hur länge används sittvagnen egentligen? Är det inte enklare med en bra sulky till Saga eller kanske en sådan där extra sittmojäng som man sätter ovanför liggvagnen för att man ska kunna promenera ensam med dem båda?

Hur har ni andra gjort?
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Ingen aning, men här är lite att fundera på när du väljer.

Det finns säkert sitt-anordning att sätta på vagnen som du har. Saga skulle kunna sitta på den och lillbebben i vagnen. Det finns ju också ståbrädoratt sätta på.

Å andra sidan så kanske även Saga kommer att behöva sova i vagnen även då - fast å andra sidan igen så är väl syskonvagnar trånga för en 1,5 - 2-åring.

Sulky funkar ju om man är två och då är det ju smidigt. Det finns ju sådana som man kan lägga helt - det går ju inte att ha barnet på mage, men i alla fall i viloläge.

Lycka till i jungeln.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Been there - done that!

:idea: Enligt mej så "måste" man ha en syskonvagn. Sits ovanpå enkelvagnen visade sej vara förenat med livsfara - ytters instabilt och den tippade två gånger innan jag gick i nästa fälla. Dubbelsulky trodde jag nämligen att man kunde ha men den fick jag sälja - man upptäcker att nya bebisen vill se sin ömmaförälder vid rodret och inte möta världen "själv". Dessutom är den inte lika tålig som en syskonvagn. Så då köpte jag en syskonvagn och det är det bästa jag gjort! Hade aldrig klarat mej utan den. Hur det än är så är det två underverk som ska transporteras visa nödvändiga sträckor och då är den super. Man vänjer sej vid storleken. Jag har den tom att frakta alla tre i vissa nödvändiga sträckor; typ vid vägar eller då man har brådis. De två stora i vagnen och lillan i knät på en av dem; funkar kanon!

Ska man vara luxuös (och det är ju du :wink: ) så ska man ha en enkelsittvagn, en sulky och en tvillingvagn i vagnparken. Då är man garderad!

:D Lycka till!
br

Inlägg av br »

hej
vi har tre år mellan barnen och vi har :

en tvillingavgn ( användes flitigt de första fya månaderna, därefter nästan aldrig, men igår körde jag två fyraåringar i den )=
en kombivagn Emmaljunga med liggdel och sittdel
en sulkyvagn, emmaljunga
en paraplysulky med "liggläge"

Jag kan säga att vi faktiskt använder alla, utom tvillingvagnen, som vi borde göra oss av med

Men eftersom du har kommer att ha så tätt mellan barnen så kommer du att ha användning av en tvillingvagn förutom vanlig sittvagn och sulky. Ja, mycket prylar blir det!

Lite trångt har det varit för min stora tjej men det har funkat ( har sk Stcokholmsmodell som är lite smalare :D )
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Hej :D Jag har ju Emil som var drygt två när han blev storebror till lilla Jonas. Vi började med att köpa en ståbräda. Jättebra! några dagar tills han började hoppa av i farten :? . Efter ett tag inhandlades i alla fall en syskonvagn. Det blev alldeles för trångt för mina små och ingen av dem gillade den "nya" vagnen, Men när vi var förkylda allihop och vi behövde komma ut och tanka lite friskluft då var den jättebra att ha eftersom Emil varken orkade stå eller gå.
Vi hade syskonvagnen ett par månader och använde den 5-6 ggr, men när vi använde den så fungerade det ganska bra :D NU ska kanske tilläggas att jan absolut INTE ville ha syskonvagn från början, tycker att de är alldeles för klumpiga.

Men mitt tips i alla fall är! Lägg inte ner en massa pengar på sysonvagnen, köp absolut en om du behöver en men köp en bättre begagnad. Det är så kort tid den används så (tyckte jag i alla fall) det är inte värt att lägga flera tusen på den... Vi köpte en -99:as Emmaljunga, fin men lite solblekt. Fungade alldeles utmärkt och när jag sålde den vidare fick jag lika mycket som jag gav för den :D
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Vivan

Inlägg av Vivan »

Med en syskonvagn kan du gå längre stäckor (vet inte hur långt man kan gå med ståbräda eller en sån ståbräda som även finns ett litet säte på, men det ser inte så väldigt bekvämt ut för varken förälder eller barn) om du har lust eller måste. Vi har använt vår mycket och jag rekommenderar ett köp. Den är dock tung och otymplig att lyfta i och ur bilen samt att man inte alltid kommer in/ut överallt. Vi har därför fyllt det gemensamma barnvagnsförrådet med kombivagn,sulky och syskonvagn, när vi är två vuxna tar vi varsin vagn.
Ja, det var lite synpunkter från mig och nu får du fundera vidare hur du tror blir bäst för er.
2 d?ttrar f?dda okt 02 och april 04.
"Kurat" minstingen 050101.
Och s? stortjejen f?dd 1989.
jennifer

Inlägg av jennifer »

Såg det här först nu och måste bara tipsa om syskonvagn på längden. Jag har två år och en månad mellan mina killar och tyckte att en vanlig syskonvagn skulle bli för trång. Barnen sitter nu mitt emot varandra i vagnen som därför blir lång och smal. Mycket smidig tycker jag, man kommer in lätt överallt. Vet däremot inte om det går att åka buss med den, det har jag aldrig gjort. Vår vagn är en Inglesina som jag köpte begagnad, vet inte om det finns fler som tillverkar såna här vagnar. Den har varit jättebra, de har aldrig behövts trängas i den och sedan lillebror började sitta i vagnen så sitter de alltid och skrattar och skojar med varandra. Insatserna går dessutom att sätta på lite olika sätt, lite olika långt ifrån varandra samt även brevid varandra.

Lycka till med valet!

/jennifer
Mamma till tv? pojkar f?dda i april -02 och maj -04
mammamy

Inlägg av mammamy »

Suveränt tips jennifer, visste inte ens att det fanns såna! Låter suveränt, väl värt komma ihåg om jag nånsin vågar låta lille E få ett syskon.
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"