min lilla semla...

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Kerstin!
Inte alls så dum idé att minska ner... Jag tror ju faktiskt att det är mest "myset" hon vill åt, iaf på kvällen! På morgonen är hon ju mer hungrig, men ska prova att ge halv portion välling i morgonkväll. Många bäckar små...
Kramis Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Krümel
Inlägg: 620
Blev medlem: fre 10 dec 2004, 12:28
Ort: Borlänge

Inlägg av Krümel »

Intressant det här!
Så här tror jag (eller snarare, jag är övertygad om att det är så här...). Det beror på vilken blodgrupp man har om vällingen (och många kolhydrater från spannmål) är "dåligt" eller inte. De som har blodgrupp A mår bra av fullkorn, välling, gröt, bröd, mm. Men de som har blodgrupp O har en stark tendens att bli tjocka av det. Blodgrupp B och AB är lite mittemellan.
Tyvärr så får man ju inte reda på vilken blodgrupp ens barn har.

Jag är också övertygad om att GI-metoden funkar men det fungerar olika bra för olika blodgrupper. För O som är en vanlig blodgrupp fungerar den tex alldeles utmärkt. För A är den inte riktigt lika lämplig. Blodgruppsdieten är helt enkelt mer anpassad till hur olika vi är pga blodgrupp. Faktiskt. Jag är lika övertygad om det här som jag är om att Barnaboken står för ett bra förhållningssätt mot barn! Gissa om många tycker jag har skumma idéer!!!

Vill man ge välling till en liten O-tjej skulle jag göra den själv på tex, dinkelmannagryn, hirsflingor, rismjöl, havremust och sojamjölk, rismjölk eller havremjölk! Iochförsig skulle jag göra det till en liten A också... :-)

Fråga gärna eller kolla här www.dadamo.com för mer information.
Kram
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Ojjj!
Det är så mycket man verkligen inte vet! Kanske kan detta förklara varför alla mina barn, som får amma mat och rör sig ganska lika mycket, ser så olika ut! Liksom vi alla människor gör! Men hur ska jag nu kunna utröna vilken sorts blodgrupp hon har? Jag vet ju min egen, men det är väl ingen hjälp på vägen? Intressant, iallafall...
Kramis Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Mamma S
Inlägg: 673
Blev medlem: tor 11 aug 2005, 10:34

Inlägg av Mamma S »

Det har ar ju superspannande, blodgruppsteorin. Jag kan itne sa mycket men horde att anledningen att man tal olika saker beroende pa vilken blodgrupp man har harstammar fran vart ursrpung langt bak i tiden. Enligt denna skulle 0 (eller var det b?) vara den aldsta blodgruppen, den som jagaren och samlaren hade en gang i tiden. darofr mar de som har den blodgruppen inte sa bra av spannmal som ar en relaivt ny kost.... Hittade foljande lilla info pa natet...

"
1. Blodgrupp 0, jägaren: Har fördel av att äta kött och undvika vete, de flesta spannmålssorter och mjölkprodukter samt att utöva krävande motion. Fel kost kan öka risken för bl a magsår och inflammationer som t ex ledgikt.
2. Blodgrupp A, bonden: Har fördel av att äta vegetariskt, undvika nattskuggagrönsaker och mjölkprodukter samt utöva blid motion och meditera. Fel kost kan bl a medföra ökad risk för hjärt-kärlsjukdomar och cancer.
3. Blodgrupp B, nomaden: Har fördel av att äta varierad kost med både kött, grönsaker och mjölkprodukter samt utöva moderat motion. Fel kost kan bl a betyda ökad risk för virussjukdomar, som kan angripa nervsystemet.
4. Blodgrupp AB, den mer sällsynta, moderna människotypen: Har en stor del av blodgrupp A och B's svaga och starka sidor. Har det mest toleranta immunsystemet av alla, men dessvärre till gengäld bl a en känslig mag-tarmkanal. Har nytta av avkoppling.www.vitaviva.com
kul tycker jag!!
3 fina...2005, 2007, 2010
Lovis
Inlägg: 424
Blev medlem: ons 19 okt 2005, 12:16
Ort: Borås

Inlägg av Lovis »

Ja, visst är det intressant det här med blodgruppen! Jag tror mycket på att gå tillbaka till ursprunget och kolla...typ stenåldersmaten m.m. Det här med GI ska man ju vara försiktig med när det gäller aktiva människor (t.ex. barn) eftersom kolhydraterna behövs för kroppsarbetet.
Vi är olika och det är inte alltid som rörelse håller vikten i schack. En del människor lägger lättare på hullet. När min man och jag har varit i Grekland förr om åren, ätit i stort sett samma mat och druckit lika mycket vin :D så har han gått upp två kilo medan jag inte har gått upp alls.
Men hjälp vad jag vimsar iväg, nu gällde det ju din lilla semla 8) . Jag tror nog mycket på det som Kerstin skriver...

Kram!
---------------------------------------------------------------------

Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Igår fick Oline bara halv dos välling, och INGA protester! Skönt om det funkar! Jag undrar lite över hennes aptit, ibland är hon precis som mina hundar, hon äter av ren och pur avundsjuka... tror jag.
Ex: idag kom hon hem, och hade inte fått sin semla som vi köpt igår, så hon fick den (semla fick semla...) Efter ca en timme vankades middag, men jag sa till Oline att hon kunde äta senare, inte så smart kanske, men jag trodde verkligen att hon var mätt! Men bara för att jag sa så, trodde hon nog att jag missunnade henne maten, så hon åt, stånkade och suckade, tills jag trodde maten skulle rinna ur öronen på henne.
Som tur är, hör ju inte detta till vardagen, och jag tänkte dumt, jag vet det. Men jag tror att de flesta barn INTE skulle ha tvingat i sig maten. Eller?
Kan det vara så att hon inte riktigt känner mättnad/hunger?
Kramis Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
kerstin
Inlägg: 356
Blev medlem: mån 25 jul 2005, 15:16

Inlägg av kerstin »

Hejsan Mia!
Har själv en pojke som jag undrar om han är utan botten! Om han fick välja skulle han käka typ hela tiden!! (nu 6,5år)

Han är till skillnad från sina syskon lite mjukare i formerna o jag får helt enkelt stoppa honom! Skyller på allt utom att just säga att det beror på honom!
Han säger alltid att han är hungrig, det kan ha gått 15min efter senaste målet..Oftast är han bara sugen, hade jag satt fram samma mat hade han inte käkat!

Är det hans favvorätter kan han äta mer än mig....visserligen oja sig över magont sedan. Men man undrar ju hur de får ner allt!
De andra sparrisarna slutar ju äta när de är mätta. De känner att nu är det bra, nu vill jag inte ha mer.

Men så är det ju för smala människor, de stoppar till skillnad från tjocka som fortsätter äta! Spärren "Nu räcker det, jag är tillfredställd" fattas eller iallafall ignoreras.

Då borde det ju fungera på samma sätt för barnen!!
Så här har det alltid varit för min kille iallafall. Och jag får helt enkelt stoppa honom nu! Erbjuder frukt, nötter pumpafrön o grönsaker istället när han säger att han är sååå hungrig.

Minns en fest vi hade, jag hade satt fram en kartong chokladbollar o bett pappan hålla reda på kakmonstret. Lika väl lyckades han smyga till sig hela 9st!!! :shock: Gömd bakom bordet stod han glufsandes o lycklig, innan vi såg honom!! :lol: Än idag är chokladbollar hans absoluta favorit!

Kram :heart:
Krümel
Inlägg: 620
Blev medlem: fre 10 dec 2004, 12:28
Ort: Borlänge

Inlägg av Krümel »

Ja tänk om alla (vuxna som barn) kunde känna att "nu är jag mätt, nu är det bra!". Själv är jag också ett litet matvrak liksom hela min familj. Fascineras av dem som bara äter upp hälften på tallriken och kan lämna en hel pizza för att de är mätta! Vadå mätt, det är ju gott! Vissa blir ju tom äcklade av för mycket mat! :shock:
Med blodgruppsdieten är det så mycket lättare att hålla vikten eftersom jag vet vad jag absolut ska undvika och vad jag kan äta mycket av. Vid fika på stan väljer jag tex hellre en chokladboll än en bulle eftersom vetet är mycket mer skadligt än havregryn och fett!
Om man ska prata lite mer blodgrupps"diet" (sätt att äta och hålla sig frisk och må bra kallar jag det hellre...) så är det faktiskt ofta personer med blodgrupp A som inte gillar för mycket mat och de är överlag mindre intresserade av mat än personer med blodgrupp O eller B. Visst är det generaliserande men överraskande ofta stämmer det.
www.anderssonforlag.se under blodgruppsätande står det lite kort förklarat om varför vi reagerar olika på olika mat.
Det var en riktig Aha-upplevelse för min mamma tex när hon hittade Eat right for your type-boken i USA. Jag brukade häva i tomat i olika såser och hon beklagade sig alltid över det men jag tyckte det var så nyttigt och gott! Så visar det sig att tomat är riktigt dåligt för B och ger dem ofta stora problem med magen. Hm, och hon som trodde att det var de vita bönorna och inte tomatsåsen tex! Ja, jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om det här men sätter punkt här nu. :D
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Det är konstigt att det här med blodgruppsteorin inte uppmärksammats på samma sätt som GI-metoden. Det är då inte lätt att försöka vara kostmedveten...
Jag får nog försöka blanda och mixa metoderna efter bästa förmåga!
Problemet med blodgruppsmaten, är att jag inte vdet vilken blodgrupp min "semla" tillhör, jag tror jag helt enkelt måste få henne att lära sig att inte äta mer än en portion, en macka, en bulle osv...
Och att inte tro att vi missunnar henne. Jag är så himla rädd bara att maten ska bli en fixering, det är ju lätt så, att när det är nåt man inte får, DÅ vill man verkligen ha det. Till varje pris!
Nog finns det väl fler semmelföräldrar därute! Och tack till alla er som svarat, MYCKET har jag att tänka på nu!

Kramis Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
kerstin
Inlägg: 356
Blev medlem: mån 25 jul 2005, 15:16

Inlägg av kerstin »

Hejsan!

Man får ju stoppa lite fint..
"Maten måste räcka till pappas jobbelåda, ojdå vad lite bullar o jag som lovat fåglarna lite.., Vi sparar lite till hustomten han ääälskar korvar! Åååhh ville du mer! Så tråkigt det ville jag med. Men det finns inte mer osv.."

Och så gömmer man kakor osv o plockar bara fram precis så att alla får ex vars två, samma med mackor odyl.

Frukt, nötter, pumpafrön, morotsstavar osv får ju barnen äta hur mycket som helst, utan att det påverkar vikten alltså!

Kram :heart:
Isobel
Inlägg: 261
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 00:58
Ort: Trollh?ttan
Kontakt:

Inlägg av Isobel »

Jag åt välling innan läggdags varje dag tills jag var sex år och innan 22 års ålder hade jag aldrig vägt ett gram över 50 kg. (Är 163 cm och väger idag hela 51 kg :shock: :) ) Jag hade problem att gå upp i vikt och fick under hela mellanstadiet gå till skolsyster och väga mig för att jag inte kom över 30 kg. Så inte är vällingen SÅ hemskt farlig som några av er skriver. Däremot måste man kolla över både arv och miljö och om man verkligen äter så nyttigt som man tror.

Välling kan vara en bidragande orsak, men jag tror inte att den är den största boven.
Nu verkar ni ju ha hittat Olines "problem" och lösningen på det så jag hoppas att det går väl för er alla! :)
Mamma till Izabelle 040416 :heart:
Startade SHN-kur 23/10 -04 och sen dess sover Iza gott om natten.
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Nu har jag bestämt mig! Jag tänker inte grubbla mer på Olines runda mage, och hennes mulliga armar... Jag bestämde det efter AW´s debatt i P1 i morse. Hon är bara tre år, och eftersom ingen annan är mullig av barnen, så är det ingen fara på taket! Om det nu är hennes "modell", så får jag acceptera det! Tack alla ni, som kommit med tips, råd och trösterika ord! Det här forumet är verkligen oumbärligt!
Kramis Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Lovis
Inlägg: 424
Blev medlem: ons 19 okt 2005, 12:16
Ort: Borås

Inlägg av Lovis »

:D Helt rätt Mia! Gör det som känns rätt i magen - det är det enda man behöver gå på.
---------------------------------------------------------------------

Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Ville bara berätta att helt plötsligt ville inte Oline ha välling längre "den är så stark, mamma" :shock: Så nu behöver jag inte fundera mer på det :!: Tack för alla fina tips och råd :heart:
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
kerstin
Inlägg: 356
Blev medlem: mån 25 jul 2005, 15:16

Inlägg av kerstin »

Hejsan!
Skönt att det löste sig!! :D

Vill bara klargöra en sak nu, det har ju blivit en del snack om vällingen "X drack välling si o så länge o X är så smal..."
Jo så ÄR det ju för naturligt smala människor, de kan äta o dricka i princip allt utan att det påverkar vikten!
Men en liten "semle" människa kan inte det!
De äter allt o ofta med stor o god aptit! Underbart är ju det!!!
Men man får vara aktsam...Inte lika kul med en trettonårig övervikten tjej/kille son våndas över varje tugga!
Som sagt snackar jag inte bantning o viktkontroller, utan sundt tänkande!
Är välling nödvändig efter två-treår om det äts bra i övrigt? Inte för en "semla" men kanske för en tunn liten sparris!
Man får se helhets begreppet här och vad som är bäst på långsikt!

Annars avgör man ju helt själv som förälder vad ens barn mår bra av!!

Kram :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"