Vill inte, jag arg på dej, gå dit, sluta nu! Tro
Vill inte, jag arg på dej, gå dit, sluta nu! Tro
Så låter min drygt 2-åriga son nu för tiden (han är 2 år och 4 månader). Allt ifrågasätts och han har ett hiskeligt humör. Han ska inte klä på sig, klä av sig, byta blöja, läsa saga, äta, osv. Tidigare har han alltid varit hemskt snäll och lugn kille men inom loppet av ett par veckor blev han som förbytt. Vi brukar numera kalla honom för 85cm ilska
Som tur är så är han fortfarande hemskt söt i sin ilskna uppenbarelse och folk runt omkring skrattar gott åt hans arga utrop och uppsyn. Min undran är nu om detta är trotsåldern som gjort entré? Är inte det lite tidigt? Jag har läst AWs barnabok utan och innan och lyckats med bla "förvägrametoden" för att få min vilja igenom (har varit mkt bra i matsituationen). Men nu börjar jag snart misströsta, ALLT ifrågasätts. Varenda morgon är det likadant när det gäller att ta av pyjamasen, byta blöjan, ta på kläder, borsta tänder och hår, ta på ytterkläder: det gapas och skriks från den lilla människan. Han ska minsann inte göra någonting... Har någon tips hur jag ska handskas med situationen?
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Antingen är det tidig trotsålder eller sen "försmak" (som brukar inträffa i 18-månadersåldern pch pågå i ca två månader).
Hur som helst vill jag utfärda en varning för överkoncentration. Lär dig rycka på axlarna, bildligt och bokstavligt
Blir det riktigt illa, tror jag du kan finna handlingsinspiration i "Hjälp! Ada vill inte klä på sig" i Barnaboken
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022