Hjälp m dagslurar, tack

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
josspossgirl

Hjälp m dagslurar, tack

Inlägg av josspossgirl »

Hej!

Vi är nu inne på tredje natten av sova hela natten kuren, eller tredje natten är precis genomförd, och tredje dagen börjar stunda. I natt sov Lina 11,5 timme i sträck utan uppvak, jag är helt förbryllad och lycklig :P :P

Nu till problemet.. :!: :!:
Vår dotter kan inte sova mer än 30 min per gång under dagslurarna, sen vaknar hon och är pigg. Kan tilläggas att hon även innan kuren alltid sovit 30 min åt gången, aldrig några långa pass. Så HUR får jg henne att sova så länge som jag vill under dagslurarna?? nån som har några tips?? Det jobbiga nu är ju att hon sover en timme för lite per dyng ungefär....

Tack för snabbt svar :wink: :cry:
mamma till Lina 060614, Vi startade SHN kuren på henne den 30/11!
josspossgirl

Inlägg av josspossgirl »

jag menar givetvis ALDRIG sovit mer än 30 min vid dagslurarna förut heller 8)
Ewa

Inlägg av Ewa »

Du hjälper henne. Till en början. Dvs vagnar över sömnskarvarna. Så fort hon vaknar till efter de 30 min. vagnar du rejäla tag (du kan säkert tekniken nu, annars träna) 2-3 min och avslutar med skak. När hon lärt sig sova över sina skarvar och somna om själv (blivit sin egen klocka) kör du liten avvänjningskur och vagnar mest som liten markering om det behövs. Men hjälp henne nu i början så hon får koll på det där med att somna om, även på dagen. :D
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
annaschedin

Inlägg av annaschedin »

Hej!

Jag hade/har ibland samma problem med Axel. Han sov också alltid prick en halvtimme på dagen. Men nu har det börjat ge med sig. Jag trodde det var omöjligt i början att få honom att sova mer, men det gick! Men det tog nog någon vecka och ibland vaknar han även nu, två månader efter kuren, men då är det hyfsat lätt att få honom att somna om.

Tänkte bara säga att det går faktiskt! För det trodde inte jag heller i början...
Anna/ Mamma till Axel född i mars 2006
Svantemamman

Inlägg av Svantemamman »

Hej!
Josspossgirl, hoppas det är okej att jag hoppar in här också även om jag mer har samma problem än svar än så länge...

Anna, vad skönt att höra från någon som faktiskt lyckats förlänga halvtimmessovare! En fråga bara, sov han någon av lurarna i sin säng eller vagnade du alla dagslurarna tills de funkade?

Jag har inte lyckats med omsomnandet alls än, ca tre veckor efter kuren (nätterna funkar dock jättebra :D ). Har nog fastnat i vagnandet ute och släppt in vargar när jag misströstat med förtvivlade uppvak efter en halva 1,5-timmesluren hemma...
/Karin
Mamma till finaste busfröna födda april 06 och jan 08
josspossgirl

Inlägg av josspossgirl »

karin, klart du får hoppa in här :P
Ja , det är himla jobbigt det här m att komma över sömntröskeln... och ännu svårare då jag aldrig vagnat skruttan till sömns..
kan man vagna fast man alltid kört buffning?? eller blir hon helt snurrig då tro??
olivia

Inlägg av olivia »

Lukas har också haft problem med att han vaknar efter 30 minuter. Jag har provat både att vagna, och även kört en "promenadkur". Men inget funkade riktigt bra i längden. Antingen fastnade jag i vagnandet eller så i promenderandet. Men det blev i alla fall hyggligt lätt att få honom att somna om (oftast med lite vagning). Fast efter ett tag så bestämde jag mig istället för att låta honom sova inne istället då jag inte fick det att fungera ordentligt. Då körde jag mer "pangramsevarianten" till lillklimpen, och då somnade han oftast om ganska lätt utan problem och sedan någon vecka tillbaka så vaknar han inte alls under långluren (vi har dock haft en hel del sjukdomsproblem längs vägen, då han bla sovit mer eller mindre hela dagar pga urinvägsinfektion och magsjuka, så det behöver nog inte ta tre månader, vilket det tagit för oss!).
Sommarbebis -08
Svantemamman

Inlägg av Svantemamman »

Olivia. Det där känner man igen, jag kände också att jag fastnade i både vagnande och promenerande. Nu blev jag vrålförkyld och orkade bara inte gå ut stup i ett, och det visade sig gå lika bra att sova hemma i spjälisen. Han blev också lite bättre på att sova längre än sin halvtimme.

Nu har vi gått ner från tre till två dagslurar, lite tidigt kanske att säga något säkert men idag gick båda läggningarna hemma bättre än vanligt och han sov 1,5 timme på förmiddagen!! Sover nu igen och är uppe i en timme hittills! :D
Inte konstigt att speciellt sista luren krånglat och inte alls blivit av senaste dagarna...

Josspossgirl. Det är nog inga problem att börja vagna, antingen konsekvent vid samma lur utomhus eller vid varje lur om du gör det hemma. Trixet verkar vara att inte fastna i vagnandet som sagt. Speciellt lite för lugnt vagnande verkar i det närmaste beroendeframkallande, lillkillen gastade jätteargt varje gång jag slutade...
/Karin
Mamma till finaste busfröna födda april 06 och jan 08
Ewa

Inlägg av Ewa »

Speciellt lite för lugnt vagnande verkar i det närmaste beroendeframkallande, lillkillen gastade jätteargt varje gång jag slutade...
Jo, som du själv förstått så är det däri felet ligger. Det är alltså inte alls något gullvagnande det är fråga om. Utan rejäla knyck, bara någon minut eller två, sedan 3 skak. Och så därifrån. Hojtas det (och stegras) får man samma svar. Dvs vagning någon minut eller två och sedan 3 skak. Och så håller man på. Då somnar inte barnet av vagningen, utan av egen maskin. :D

Men somliga sötegrisar tycker t.o.m. att de där knycken (även om ack så korta) kan bli lätt beroendeframkallande :wink: :roll: . Därav avvänjning. Så fastna inte, bara för att ni kör på 3-4 dagar för att sätta tiderna i kroppen på den lilla. Utan se sedan till att släppa och ge barnet förtroendet att själv klara det. Då sitter lurarna finfint och de somnar själva om i skarvarna. Låter kanske enklare än vad det är. När man är i det så tror man kanske aldrig att det ska bli bättre, men se det blir det. Så ta inte ut förlusten i förskott - utan ge det några dagar innan du utvärderar - är mitt råd. Och lycka till!
Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Soffangren

Re: Hjälp m dagslurar, tack

Inlägg av Soffangren »

Det här var en jättebra tråd som jag känner mig hjälpt och stärkt av! Imorgon ska vi ta itu med alla utflippade dagslurar med ny energi. Sjätte natten i kuren nu och nätterna funkar toppen, "bara" dagslurarna som krånglar.
Tack tack
Son född november 2013, SHN-kurades vid 1,5 år, sover fortfarande 11 h natt och 2 h dag.
Dotter född augusti 2016.
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Hjälp m dagslurar, tack

Inlägg av TorsMamma »

Heja heja!! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"