Hedvig

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Hedvig

Inlägg av lgh140 »

I fredags fick vi så då vår lilla Hedvig, nummer fyra i barnaskaran och mycket efterlängtad av sina storasyskon :heart:

Jag har bestämt mig för att ta det lugnt denna gång och inte stressa över att det "ska" vara på nåt visst vis och tur är väl det för denna lilla donna uppför sig inte enligt mallen ;) För det första har jag hittills inte lyckats få till nån knock-out-slurk utan antingen somnar hon efter rapen eller så får jag lägga ner henne vaken och hoppas att hon somnar själv. Jag får inte heller till någon 1,5-2,5-rytm. Igår var det snarare 2/2,5-1,5 och idag är det omöjligt att få i skruttan mer än första omgången från bröst 1 innan hon slocknar i ytterligare 1-2 h. Jag väljer att se det så att det ju ändå är smekmånad och att det viktigaste är att hon får lära sig att mat behöver man inte oroa sig för. Eller tänker jag fel? Borde jag kämpa mer med att få i henne mera mat vid ett och samma tillfälle? Det där att amma i lugn och ro är ju inte så lätt att få till med två treåringar och en fyraåring som vill hålla henne :P
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Hedvig

Inlägg av Ylvispylvis »

Hurra!! :D \:D/ :heart: Stort Grattis till Hedvig, kära du!! :D :heart:

Jag tycker absolut inte att du tänker fel, njut av lillan och låt övriga familjen också göra det, och försök få lite lugn och ro vid amning (viktigare när hon blir lite äldre) inte minst för din egen skull!

Du kan ju det här, så känn in henne nu och ha en härlig smekmånad så kommer hon säkert (med din milda ledning) in i rytmen när det är dags. Det är ju ändå stört omöjligt att hålla en sömnig nyfödd vaken, ingen idé att försöka tänker jag! :roll: :sleep: :heart:

Stor kram och så härligt det ska bli att få följa er resa så småningom!

Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Hedvig

Inlägg av Nat »

Men så härligt, stort grattis :heart:
Håller med Ylva, njut så mycket det går för det går snabbt, helt plötsligt är dom inte så pyttiga längre och då är den där härliga snusiga bäbiperioden förbi och dom är lixom stora stabbiga bäbisar :D

Jag hade jätte svårt att både hålla vaken och få i vår 3.a ordentligt med mat och det var lite som du skrev att man inte hinner när man har flera småttingar. Jag fokuserar rätt mycket på storasyskonen vilket jag tror man måste men då blir det lite si och så med SM. Jag kom på rätt körl när vi var hos mina föräldrar under pappans semester och min mamma och storasyster var mycket med vår äldsta son, min pappa tog vår 2 1/2åring på utflykter och jag och min man kunde ta det riktigt lugnt och fokusera på lilla bäbin. Då kunde vi turas om att hålla henne vaken och jag kunde i lugn och ro lägga mig och amma helt själv i en säng mitt på blanka dan med en bok, hör och häpna när nånsin händer det annars?!? aldrig.... :shock: 8)

Nu kanske du inte har möjligheten att göra exakt samma sak som den lyxen vi hade nu i sommar men kanske du kan få lite tid en helg och din man eller annan familj kan hjälpa till med storasyskonen bara så att du kan få "jobba in" lite SM, lite mer mat och lite mer vakentid.

Om inte så kommer det ju av sig självt också bara man lite försiktigt petar dem (bäbisarna) i rätt riktigt så att säga :D

Kram och lycka till med 4.an, kommer gå prima :heart: :heart: :thumbsup:
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Hedvig

Inlägg av lgh140 »

Tack för er input tjejer! Min man har tagit de stora barnen hela veckan så nu har vi kommit in i ett lite mer "normalt" mönster med mat och sömn. Tyvärr är sovperioderna kortast på natten men jag vet ju att det brukar ordna upp sig så småningom. Nu vaknar pluttan äntligen - längtar efter sängen! ;)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Hedvig

Inlägg av TorsMamma »

Hurra Frida och grattis!!! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Hedvig

Inlägg av lgh140 »

Tack igen TorsMamma :D

Nu är minisyster drygt tre veckor och smekmånadsperioden är helt klart över. Hon somnar för det mesta själv men vaknar allt oftare efter 1,5h på dagarna och har börjat kvällstrassla en del. Det känns dock inte som läge för vagning då det är hungerskrik snarare än svårt-att-komma-till-ro-skrik så jag matar på vid uppvak ett tag till :roll: Känner att det finns gott om tid att få till en bra rytm och styr hellre lite lätt i rätt riktning :) På nätterna sover hon oftast i 2,5-3h-pass så då hinner ju även jag få lite sömn. Över lag har vi det alltså väldans fint och jag förundras ständigt över hur LÄTT det kan vara att bara ha en bebis ;) (och dessutom erfarenheten såklart). Storasyskonen bara älskar att klappa, pussa och passa upp på sin syster och hjärtat liksom bara smälter :heart: (men gärna en åt gången för mammans tålamod ;) )
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Hedvig

Inlägg av lgh140 »

Dryga fem veckor har nu gått sen Hedvig kom till oss och jag känner att det börjar bli dags att styra upp lite mer. Jag gör morgon vid sex varje dag för att hinna amma en stund i lugn och ro innan det är kelsjuka storasyskon överallt och Hedvig är sen vaken til sju-halvåtta innan hon totalt slocknar vid tutten. Sover alltifrån 1,5-3h första luren, är sen vaken MAX 1,5h och sover sen 1,5-3h till. Sen vill hon inte sova så mkt mer... Orkar oftast inte vara vaken mer än 1,5h men sover bara 45 min. Sedan några dagar har jag försökt förlänga luren till åtminstone 1,5h så hon hinner bli ordentligt hungrig men det brukar inte bli mer än 5-10 min åt gången innan jag måste vagna några omgångar igen. Natt gör jag runt åtta ungefär men det känns som det skulle behöva bli tidigare. Hur tidigt kan man införa 11-12h natt? Tror att tvåmånadersrytmen 12-1,5-2-45 kan passa bra om några veckor om inget ändras. Äter oftast vid tolv-ett och tre-fyra på natten.
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Hedvig

Inlägg av Nat »

Halloj
Vi försökte med 11 timmar natt när Skruttan var runt 8 veckor vilket inte gick. Hon sov 10 min vaknade sov vaknade fram till 22. Så vi släppte det och lade 22:30 istället. När hon var 10 veckor testade vi igen och då var hon redo för 11 timmars natt. Nu är hon 12 veckor och sover 12 timmar med 2 korta matuppvak.

Lätt hänt att hamna i vagnträsk så var lite sparsam med verktygen. Jag erbjöd en lur i cykelvagn eller vagn när bebin var runt 5-10 veckor när hon hade för många uppvak. Fick då in mer sömn som gav mer hunger etc.. En positiv spiral. Sen efter några veckor behövdes det inte längre

Kram
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hedvig

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag har haft 12 timmars natt med båda mina pojkar från 2 månader vilket fungerade utmärkt.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Hedvig

Inlägg av lgh140 »

Tack Nat och MamaA! Hedvig införde själv elvatimmarsnatt för en dryg vecka sen. har sovit mer än sex timmar i sträck ett par ggr men ibland är det var tredje timme som gäller. Jag har äntligen fattat det dör som alla säger här om att det är lättare att mata vid uppvak än ställa sig och vagna. Så skönt att bara ha en bebis denna gång ;) Hon grymtar massor på nätterna så jag funderar på att flytta ut henne i hallen för att få sova lite bättre. Ofta tar jag nog upp henne när hon skulle ha somnat om själv, eftersom jag ändå är vaken. Och då sover jag ändå med öronproppar :lol:
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Hedvig

Inlägg av Nat »

Låter som en enkel lösning på problemet. Allt som kan få föräldrarna att sova bättre och som samtidigt inte skadar barnen är tummen upp :)
Vi flyttade ut bebin när hon var runt 12 veckor och det var sköönt att slippa vakna varje gång hon grymtade till ;) Med larmet på och bebin i ett rum nära vårt rum känner jag mig helt trygg. Pigga föräldrar = nöjda barn :wink: :mrgreen:
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Hedvig

Inlägg av lgh140 »

Halloj! Behöver lufta några funderingar:

Lillasyster blir två månader nu i veckan och har en ganska tydlig rutin. Tänkte dock avvakta med fast schema ett tag till då jag inte riktigt orkar hålla på alla tider. Visst brukar det gå bra att vänta lite med schema? Jag satsar dock på rytmen 12-1,5(2)-2-45. Hur brukar det funka för er med matning inom timmen? Jag har försökt jobba mot det senaste veckan, men Hedvig sover aldrig de längre lurarna ut om hon inte får en slurk innan hon ska sova (vilket fortfarande brukar vara runt 1,5h efter målstart). Jag har inte märkt att det skulle påverka aptiten än, men det kanske det gör ändå. Vi har nyss tagit oss igenom ökningsfasen vid åtta veckor men pluttan är ju nästan konstant förkyld och klarar sig inte så bra när hon inte sover ordentligt.

Vi har även fått en kvällstrasslare av rang. Nästan direkt efter sista luren skriker hon som en tok och vill bara äta om jag går runt när jag ammar. Funkar inte med en extra lur så igår, när det var riktigt illa, duschade jag med henne, stoppade henne i sovpåsen och vagnade. Hon somnade på tio min, vaknade efter 20, åt i mörkret och sov sedan för natten vid halv sju (!). Tips för att få bukt med dessa galna skriksessioner?
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Re: Hedvig

Inlägg av blivandemamma »

Hej!
Va roligt med din tråd, jag känner igen mig i mycket du skriver! Otto är född 12/8 så det skiljer bara en vecka! Även här är det ju fjärde barnet. Jag tycker att det är ganska tydligt på barnen var de befinner sig i utvecklingen i förhållande till åldern. Otto är väldigt tidig och därför är jag ett steg före med honom, tänker honom som lite äldre. Hur är det med Hedvig i förhållande till sin ålder? Ibland måste man backa lite om man märker att man är för snabb och ibland är det tvärtom.

Jag försöker jobba på mat inom timmen nu men som du kanske också vet så är det inte alltid man hinner truga tillräckligt under den där timmen :wink: speciellt när man har fler barn. KAN du så är det ju det som krävs då. Att man kör rätt strikt standardmodellmatning den timmen och kanske erbjuder fler gånger än vad standardmodellen säger. Jag tänker då mat 1, rap, mat 2, rap... går det ner mer? Truga truga... Byta blöja. Truga truga... och när du bestämt dig för att det går inte mer så är det ju social delaktighet. Och då är matningen avslutad. Så tänker jag. Men ibland kommer det ju nåt emellan där, matfix, nåt med de andra barnen mm, och då kan jag känna att jag inte erbjudit tillräckligt och då trattar i lite till innan läggning. Tycker inte det gör så mycket nu i början. Viktigast är ju ändå att barnet är mätt. Man får ju ändå tänka att man strävar efter 1 timme men ändå vara lite flexibel. Det blir ju inte så att barnet är exakt moget på 2 månadersdagen.

Rätt vanligt med det där kvällstrasslet. Jag hade det precis så med trean. Jag tolkade det som att han var för trött för att äta och för hungrig för att sova. Vi löste det med en powernap i sjalen. Det var enda stället jag kunde få honom att somna och komma till ro just den tiden. Det är ju ganska snabbt övergående nu när de är 2 månader, är iaf min erfarenhet. Så då kanske man kan bjuda på det för att bryta det dåliga mönstret. Men är det alltid precis efter luren? Kanske hon skall sova lite längre på sista luren? Otto brukar somna till en femminutrare i mitt knä efter halva vakentiden på sista luren och jag tror det är de som gör att vi undvikit det hela. En annan tanke är kanske att försöka hålla natt tidigare. Kanske är hon redo för 12 timmars natt ändå?
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Hedvig

Inlägg av lgh140 »

Tack för toppensvar blivandemamma! Jag läste precis din tråd, roligt att läsa hur det är för dig som ju gjort detta ett par ggr :)

Jag tror Hedvig är rätt i fas med sin ålder, särskilt om jag jämför hur det var med mina mellanbarn. Men jag har inte sm:at så strikt utan mest haft målet för ögonen och jobbat ditåt. Tack för tips om sjal, får nog köra på det. Har försökt ha 1,5h lur på em, men hon vaknar efter 30-40 min och sen går det inte att få henne att somna om. När jag har lyckats få i henne mkt mat sista vakenpasset kan hon definitivt klara 12h natt, men nu när det har börjat strula såhär mkt vaknar hon titt som tätt fram tills jag går och lägger mig och ger en påfyllning så jag måste verkligen hitta nåt som funkar. Syskonen sover 18:30-6:30 så det skulle vara skönt att ha natt typ 19-07 ett tag framöver för att hinna lägga de stora på kvällen och fixa frukost på morgonen. Ska satsa på det och ta till mig av dina fina tips :D
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Hedvig

Inlägg av Nat »

Hej

När vi har en skrikig eftermiddag eller om nån av storebröderna är bråkig så brukar jag köra utetid. Alla får gå ut oavsett om någon hellre vill vara kvar inne. Bebin är i babybjörnen och blir då super nöjd och lugn. Är hon trött så powernapar hon kanske 5-20 min. Bröderna brukar snabt hitta grejer att göra om inte tar vi en tur med cyklar eller sparkar boll.

Jag kör mat inom timmen men kan ge en extra slurk lite när som helst under dagen om det är bråkigt eller för gnällgt. När hon bara äter fast föda kommer jag inte ge mat bara för att hon gnäller men så länge hon är liten och ammas tycker jag inte det är så farligt.

Vi har en förkyld bebis som dessutom är i en utvecklingsfas just nu, kul jul... Skrik i kubik..
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"