Känner att jag behöver lite råd och hoppas någon vill hjälpa mig! Jag har två barn sedan tidigare och kurade tvåan med SHN (var längesen så har glömt av det mesta dock), däremot har jag ingen erfarenhet av standardmodellen utan har precis börjat sätta mig in i den. Vi har en snart 3 veckor ung liten flicka hemma som jag vill skapa bra sömn- och matrutiner för. Sedan hon var 2 veckor har jag försökt tillämpa standardmodellen, men får inte riktigt till det. När jag gjort hela programmet så vaknar hon ändå så fort jag lägger ner henne, om hon då får en "komma-till-ro-igen-slurk" så är det samma visa när jag sedan lägger ner henne - vaknar igen. Samma sak på natten - hon somnar gott i min famn när jag ammat henne, men vaknar när jag lägger ner henne. Egentligen ska hon ju amma på båda brösten på natten också men det får vi inte riktigt till, blir bara på ena sidan. Hon kan dock sova flera timmar i sträck på natten.
Följande scenario har inträffat flera dagar i rad nu; jag har följt hela programmet till punkt o pricka (som tar minst 3 tim för oss då hon äter länge lilla matvraket - här behövs inte trugas!
Summa summarum, problemen är alltså att
- hon äter jämt (och alldeles för lääänge) och sover knappt på dagen, sover nästan aldrig sina lurer.
- hon vaknar så fort jag lägger ner henne trots att hon ätit hur mycket som helst.
- hon sover enbart i min famn/på mig. Känns osäkert med tanke på plötslig spädbarnsdöd.
Ja ni förstår vilken ohållbar situation! Första veckan sov hon gott "hur och var som helst" tex i sitt babynest på dagen, men det är helt förändrat. Tycker det är svårt att följa en modell, min bebis är tydligen ingen "standardbebis" som bajsar på bestämda tider.
Ursäkta om inlägget blev rörigt, men jag är så trött och läget känns lite desperat. Hoppas ni förstår helheten! Hur ska jag bära mig åt för att skapa sunda vanor för min tjej? Känner mig som en så dålig mamma!
Tack på förhand och kram så länge! <3