Är lite grön i detta forum, då min erfarenhet av denna site endast varit på SHN-forumet med storasyster för 3 år sedan.
Nu har liten blivit stor och fått en lillebror, lilla E.
Han är 9 veckor fyllda, och är såklart en liten guldklimp!
Eftersom jag fokuserat så mycket på förlossningen (använde psykoprofylax enligt barnaboken) så skummade jag mest igenom SM-kapitlen innan han kom, och missförstod tyvärr rejält för jag trodde man "började" med SM vid just 2 månader och lät allt vara innan dess... #-o
Så efter att pluggat på både i BB och här och antecknat minsta move i E:s liv under en vecka har jag samlat på mig en hel del frågor som jag hoppas kunna få hjälp med! Både jag och E (och övriga familjen) skulle må allra bäst av en tydlig struktur nu! Befarar annars att det kommer bli samma som för storasyster så småningom där mat och sömn satt ihop i en enda röra!
Jag håller på och skissar på ett schema men tänkte till att börja med beskriva vår tillvaro i stora drag:
Jag helammar och E är en frisk och stor kille från start som gick över tiden 2 v. Han väger nu ca 7 kg (!) och följer sin kurva fint (översta)
E sover natt i regel 12 h men ammar allt mellan 2 och 4 ggr på den tiden. Han är inte ledsen i sömnen utan jag vaknar av att han söker bröstet. Så somnar han om så fort han fått det. Han somnar genom att amma på sidan och sover sen bredvid mig i den positionen hela natten.
I regel ammar jag sista bröstet innan "läggdags" sent, runt 22-tiden, och då vaknar han efter ca 6,5 h. Som längst har han haft amningsuppehåll 8 h men det hör till undantaget.
Har trott att han varit en trött en som max klarar vara uppe 1,5 h i stöten men efter att ha antecknat ser jag att det inte riktigt är sant. Ibland är han vaken 2 h.
På dagarna (och detta är väl största bekymret) sover han på mig och klarar inte av att sova ensam i sin säng (på rygg alltså). Lägger jag ner så vaknar han efter 5 min. Så jag är en levande säng som antingen ammar honom till sömns i famnen eller bär omkring på honom tills han somnar. Om jag går omkring med honom i sele kan han sova 2 h utan att vakna eller somnar lätt om utan bröstet om jag "går runt" målinriktat ett tag.
Han kan somna i vagn och i bilstol av sig själv, om han är mätt och trött.
Har sedan han föddes (för denna kunskap bar jag med mig från systers tid då jag fick upp ögonen för Anna W) försökt få honom att amma 1+1,paus,1+1 (alltså 4 bröst enligt SM) inom 1,5 h men han har svårt för att ta mer än 1+1 alltså ett bröst, och ofta får det gå lång tid mellan gångerna. Så han brukar bli hungrig igen lagom till att han ska sova och detta har såklart blivit en ond spiral och han somnar ofta med bröstet, vaknar efter ett tag och vill amma i sömnen (eller sovamma som jag brukar kalla det) På kvällarna innan läggdags kan han sovamma i flera timmar utan att vakna.
Och detta känns ju inte så bra. Jag vet vart detta leder. Har varit där med en förtvivlad 9-månaders som åt nätterna igenom och vägrade mat på dagarna. Den tillvaron vill jag INTE hamna i.
Så det jag undrar över är:
Hur ska jag göra för att införa ett hållbart schema nu när jag missat en regelrätt SM "från start"? Ska jag börja som om han var 3 veckor och följa programmet successivt eller ska jag göra ett schema utifrån hans nuvarande ålder och sikta in mig på det ett tag tills det sitter? Och hur börjar jag? Efter en "bra" natt då han ätit sällan och aptiten är på topp?
Eller behöver jag kura? Hur isf? Som SHN med buff och ramsor och hela köret eller på något annat sätt? Min dröm vore att vagna inomhus på dagslurar (utom en då jag vill att han sover utomhus) och att kunna lägga i säng utan protester inför natten. Är det möjligt? (har några ggr kunnat lägga honom sovandes i sin säng på rygg och så han han sovit några h så) Och om protester kommer - hur ska jag bemöta dem? Som under kuren?
Och; någon som har ett bra schemaförslag som passar en "newbie" på det där med scheman?
Jag tänker natt 20-08 (eller 07:30, eller 07) och fyra lurar under dagen spontant, men om någon har ett bättre förslag så är det supervälkommet!
KRAM och TACK om någon orkar och kan hjälpa!