Nöjd 7-veckors bebis, finns det?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
MariaOliversMamma

Re: Nöjd 7-veckors bebis, finns det?

Inlägg av MariaOliversMamma »

Ja, jag minns det där med vagnträsket från storebror men jag tycker att jag verkligen är restriktiv med insatserna - jag vagnar bara honom tyst vilket han blir efter 3-4 "ryck", avvaktar och ser om han bara jämrar sig eller skriker upp sig (till det där vibratot som skär i ryggraden), tyvärr är det ofta det senare - i alla fall nattetid - och det verkar inte bli nåt bättre heller. Nån enstaka gång har jag vagnat till sömns (när jag själv varit helt klubbad av sömnbrist) men oftast slutar det med att han, efter 30-45 minuter, "ger upp" och somnar. Men det är låååånga minuter mitt i natten, framförallt när han vaknar 30 minuter senare...

Men du har kanske rätt ang mättnaden, SÅ svårt att veta med amning. Med storebror gick vi ju över till enbart fast föda samtidigt och han gluffsade i sig för glatta livet. Vi har fyllt på lite med ersättning men upplever att magen krånglar då och ja, då sover han ju ännu sämre. Kall mat vägrar han tyvärr, fryner som om det vore den där kalla gröten, vilket ju gör det till ett större projekt nattetid.

Han sover på mage i vagnen med larm alla sovstunder nu, vi har helt gått ifrån att vara "en vandrande säng" som AW skriver, vilket vi var tills ganska nyligen. Har alltid andra ljud nära dagtid - men som sagt, dagtid är det sällan problem med sovandet, det är mellan kl 1-7 som det är värst.
Han är väldigt med på att nattas vid 19-20 i alla fall - TACK för den inputen från er! Sover som en stock i vagn under skynke i angränsande rum till där allt liv pågår. Likaså upp kl 7, de två senaste mornarna har han varit en solstråle mellan 7-8 och sen sovit gott 1,5-2 (med vagnande i skarvarna men dock). Ska försöka få till ett schema med 2x45 på eftermiddagen istället och lite kortare vakenperioder eftersom han nog inte orkar 2h egentligen, men är lite rädd för att det ska bli för mkt sömn så att han inte sover bra på nätterna sen (eller ja, det gör han ju inte nu heller så...). 1h-1,5h vaken - 45min -1h sömn hade nog passat honom om han får bestämma, men det blir ju väldigt hattigt - eller???
Det som är jobbigast nu är som sagt nätterna, innan kunde 22-04 vara ganska ok flera nätter men nu när han sover 19/20-00/01 så känns det som att han har haft sin långa sovperiod och sedan är det nattklubb för resten :-/

Detta kör vi nu:
7 - godmorgon
8:30-10:30 sova 2 (skarvar oftast ett par gånger)
10:30-12:30 vaken
12:30-14:30 sova 2 (bäst sömn denna lur)
14:30-16:30 - vaken 2
16:30-18 sova 1,5 (funkar ibland, ibland inte alls)
18-20 vaken
20 - godnatt
(Dock har det blivit natt kl 19-19:30 eftersom han inte sovit bra på sista luren och varit sååååå trött)

Förslag på hur jag kan dela upp sista luren och kanske korta ner vakentiderna till 1,5h så att han är på gott humör hela den stunden? :-)
Oliver född 2010 kurades vid 5 månader :heart:
Elliot född 151126 ska kuras inom kort! :D
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Schemat funkar om du minskar alla vakenpass till 1,5 timme och lurarna till 2-2-45-45 då blir det morgon 7 och läggning 20. Nattraslet kan ju bero på att han är övertrött på dagen så var inte rädd för mer sömn på schemat - sömn föder sömn :idea: .

Tänk på att inte tända lampa på natten, i så fall endast med rött ljus. I övrigt så gör matstunden så ointressant så möjligt utan prat och endast blöjbyte om det är nödvändigt. Min minste hade svårt att somna om på natten om jag rapade honom och bytte blöja så jag struntade i det såvida han inte bajsat och lät honom somna till i famnen efter maten för att sedan lägga ner honom. När det väl fungerar så börjar man lägga ner vaken, det funkade för oss.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
MariaOliversMamma

Elliot är nu 2½ månad och vi har på bvc's barnläkares inrådan varit hos annan barnläkare där han fått medicin mot reflux (sura uppstötningar) eftersom han kräks, spottar och är spänd som en fiol dygnet runt, förstoppad och missnöjd. Tyvärr "funkade" inte medicinen nämnvärt men han fick däremot biverkningarna :/ så vi slutade med den igen. Håller på att packa ihop ett helt hus inför flytt så det har varit lite slarv med rutinerna men jag gjorde ett schema enligt råden från mamaA ovan. Vad tror ni om ett schema i denna stilen?

07.00 Vaken 1,5 tim
08.30 Sova 1h
09.30 Vaken 1,5 tim
11. Sova 1,5 tim
12.30 Vaken 1,5 tim
14.00 Sova 1,5 tim
15.30 Vaken 1,5 tim
17.00 Sova 45 min
17.45 vaken 1,5
19:15 godnatt
1st Nattmål
16h sömn 8h vaken

Om man följer Elliot så sover han gärna kort på morgon och sen eftermiddag men längre mitt på dagen. Kan man göra så?
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Nja, riktigt så sa jag inte väl :wink:

Visst kan man göra så men 1 timme är inte ett bra sovpass, men räknar du 45 min med 10 min insomningstid så hamnar du väl däromkring ändå eller kan lägga den där kvarten tidigare hela dagen så att natten blir 19.00.

Rapningar är extra viktigt vid reflux, många gånger under maten, inte endast efter. Studsa i knät brukar vara effektivt, liksom gå upp och ner i trappa förutom den klassiska rapställningen.

Windy gaspipar(apoteket) är jättebra för att få ut gas. Testa!

olja (raps eller kokosolja) i ersättningen kan hjälpa mot förstoppning. Hos oss gjorde det ingen större skillnad, inte heller laktolos, men det funkar för vissa. Det som verkligen hjälpte var katrinplommonpuré så när han närmar sig tre månader så kan du ge honom några teskedar av det. Päronpure´brukar också funka.

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
MariaOliversMamma

Nej det gjorde du inte haha, menade att schemat var skapat utefter dina råd :)
Tyckte jag läste någonstans att de hade 1 timmes pass. Anledningen till 1-timmerslurar är för att funka med hämting och lämning på dagis för stora pojken.
Han har nog inte reflux, då skulle medicinen ha hjälpt säger läkaren. Rapar gör vi som dårar, vankar av och ann hur länge som helst på natten för att få till den. Windy är testade men vidrigt stora så de används inte, en oljad tops går lika bra. Olja funkar inte och laktulos ger honom mer gaser (han verkar få alla biverkningar). Katrinplommon trodde jag var från 4 månader?

Okej, så vi utgår från följande istället men marginalkvartar där det behövs, tror du det blir bättre?
07.00 Vaken 1,5 tim
08.30 Sova 45min
09.15 Vaken 1,5 tim
10.45 Sova 1,5 tim
12.15 Vaken 1,5 tim
13:45 Sova 1,5 tim
15.15 Vaken 1,5 tim
16.45 Sova 45 min
17.30 vaken 1,5
19:00 godnatt
1st Nattmål
16,5 h sömn 7,5h vaken blir det då, har läst att det ska vara 16 och 8. Han vaknar iofs ofta lite innan 7 på mornarna plus att vi ju är vakna när vi äter på natten så det jämnar nog ut sig.
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Det där ser väl fint ut! =)

Anledningen till 45 min sovpass är att de sover ytligare efter 45 min (därav den klassiska skarven!) men sedan hamnar i djupsömn igen och kan vara svårväckta samt bli sura om de väcks efter 1 h.

Angående "från 4 mån" så är det många här på forumet som börjar med fast föda redan vid 3 mån när den ökade aptiten brukar göra sig gällande i form av mängder av nattliga uppvak, gnälliga dagar mm. Vi började vid 3,5 mån och det uppskattades storligen av de små. Messmör i ersättningen/flaskan (1 tsk per flaska tror jag det är) sägs vara en dunderkur mot förstoppning, kan vara värt att pröva?! Men katrinplommonpuré är super!

Kram!

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Sök på linfröslem är mitt tips!!! Man lägger säg en tsk linfrön i ett glas vatten över natten. Använder sen det "slem" som blir och har i ersättningen. Minns dock inte hur mycket de tar, men tror de fick 1-3 msk/dag. Det skall finnas bra inlägg om detta. Funkar på många.
Sen brukar jag rekommendera surkålssaft tilll minisar med magproblem. Man köper en ÄKTA ekologisk surkål gjord på bara surkål och lite salt. Inga konserveringsmedel eller pastörisering. Sen tar man pyttesmå teskedar och ger några gånger varje dag. Säg max 1/2 tsk 3 ggr/dag kan funka. Alltid värt.
Man kan också koka te på timjan och kamomill som får dra läääääänge och svalna. Samt mata med små skedar. Också bra för magen. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
MariaOliversMamma

Tack för alla mag-tips, ska se vad vi kan få till! Helammar fortfarande och flaska är han inte intresserad av så att blanda i ersättning funkar inte ännu (vi jobbar på med det så att mamma kan lämna huset någon gång). Men lite te på sked kan ju funka, slem kanske inte är så poppis :) Surkål trodde jag gav mer gaser, det gör det på mig, men det är ju samma som lactulos iofs, vissa funkar det kanon på och andra blir ännu mer gasiga.

Jag ska ge mig på att försöka hålla schemat, iaf dagtid, för på natten vill han fortfarande äta var 3:e timme. Jag blir ju så osäker på om han blir mätt eller inte på amningen så jag ger honom när han ber om det på natten, nån gång har han gått att vagna om men oftast skriker han fortfarande 45 min senare trots restriktiv vagning... Kanske ska få snurr på dagschemat innan man börjar kura natten längre?
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej på dig!

Flikar in med lite tips och erfarenheter av magproblem.
Vår minsta, snart 5 månader nu fick riktiga problem med magen när han var 3,5-4 månader. Det har riktigt jobbigt. Han hade så ont, försökte bajs, tog i så han blev röd och bara grät och grät. Inget bajs... Men, vi fick rätsida på lilla magen och nu mår han prima!

Så vad gjorde vi?

1. Vi gav honom surkålssaft, 2-3 teskedar vid matning kansk 2-3 gånger om dagen. (Det får han fortfarande och han tycker det är riktigt smaskigt)
2. MASSOR av katrinplommonpuré och päronpure. Vid varje mål mat. Vi gjorde egen på ekologiska råvaror. Köper du färdig så kolla att det BARA innehåller katrinplommon och/eller päron. många blandar katrinplommon med äpple... och äpple är ju stoppande... :roll: Ibland endast sådan puré och ingen vanlig grönsakspuré. För att han ska bli mätt smälte vi lite ekologisk smaklös kokosfett och blandade i frukten. Det smälter vid ca 26 gader, så det går smidigt att smälta. Kiwi ska oxå vara bra, men det har vi inte testat.
3. Linfröslem. Nu är detta inget slem som namnet låter en tro, utan snarare vatten. Jag sökte själv som en tok på forum och hittade lite olika inlägg om just linfröslem. Som även TorsMamma tipsade om. 4 dl vatten och 2 msk linfrön. Låt stå över natten. Dagen efter rör man runt och låter åter fröna sjunka till botten. Jag ger på sked då vår inte äter ersättning. Därför gör jag en halv sats. Det räcker och den använder jag utav i ca 2 dagar. Sen gör jag ny.
4. Undvik stoppande mat, som morot, äpple, blåbär och mat med mkt stärkelse.
5. Mer vätska. Ge vatten i pipmugg eller på sked. Gör purén lösare. Amma oftare (ett tag funkar det, bm är laxerande).

Lycka till med lilla magen

:heart: Bianca :heart:
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
MariaOliversMamma

Ska det verkligen vara 4 dl vatten och 2 msk linfrön? Det blir ju en väldigt stor mängd.
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Tja... Alltså när jag sökte på det så var det ungefär det svar jag hittade. På hur man blandar.
http://www.annawahlgren.com/forum/searc ... t=S%C3%B6k

Men jag antar att de som blandar sån stor mängd kanske ger ersättning i flaska och då har större behov av mer linfröslem att blanda i ?!
Som jag skrev så gör jag en halv sats. Alltså 2 dl vatten och 1/2 msk linfrön. Det är lagom för oss. Använder samma blandning i ca 2 dagar. Men självklart kan du göra ännu mindre. Säg 1 dl vatten och 1 tsk linfrön. Passar den mängden er bättre? :)

:heart: Bianca :heart:
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
MariaOliversMamma

Nu har det gått några veckor sedan jag var här inne sist och ja, det har ju bara blivit sju resor värre här hemma. Vi har hunnit flytta till nytt hus och med all den kaos har det inte blivit ordning med någonting. Elliot styr familjen och har en vuxen som punktmarkerar honom hela tiden då hans goda humör håller i sig ungefär en kvart efter att han vaknat, sen bärs han runt på tills han kan nattas igen. På nätterna sover han knappt nånting, och om han sover gör han det i min famn, med mig halvsittandes och med helt förstörd rygg :cry: Jag vet hur sjukt jäkla fel vi gör och jag vill inget annat än att kura honom enligt konstens alla regler. Nästa helg kör vi, då är han 4 månader och 1 vecka gammal, först då har pappa möjlighet att avlasta dagtid så att jag kan få sova.

Jag har ju gjort det en gång förr med storebror som då var 5,5 månad och som buffades i spjälsäng i eget rum. Hittills har Elliot bara sovit i vagnen (utöver famnen - suck) och vi har "vagnat" honom till sömns. Spjälsängen är inte ens monterad än men det hinner vi ju tills nästa helg. Frågan är nu om vi gör bäst i att fortsätta med vagnen - fördel att han är van eller nackdel att vi "förstört" det för honom genom allt förbenat vagnrullande? Ska han vara i eget rum även med vagn? Ska man börja ramsa nu eller är han fortfarande för liten? Jag hade ju gärna velat att han sov i sin spjälsäng när vi är hemma och i vagn ute/på promenad men samtidigt är vagnande (när vi gör så som man SKA göra) väldigt effektivt, då tystnar han på ett par drag. Tänkte köra efter schemat i SHN-boken för 4-månaders så ser vi om det funkar, nu är det svårt att veta eftersom vi har noll rutiner...
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Vad skönt att ni bestämt er för att styra upp det. Du har kurat en gång, så du kan det här :thumbsup:

Du bestämmer var han ska sova, du kan visst ha säng på natten och vagn vissa lurar. Det brukar bli krångligare med lurar i vagn när man byter till sittdel, speciellt långluren i alla fall. Kortlurarna brukar gå bättre.

Du kör in ramsan under kuren, det kan man göra från 4 månader. Jag har alltid ramsat i vagn också men jag har förstått att man även kan använda skak i handtag i vagn också. Det kan du säkert få mer hjälp med inne på kurforum.

Antingen startar du en tråd där inne eller så ber vi någon kunnig här att flytta tråden dit.

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
MariaOliversMamma

Tack för svar! <3
Då startar jag en ny tråd där, behöver lite matråd också eftersom han hittills bara ammats och som jag förstod så krävs det lite mer intag när det ska kuras.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Jag har redan flyttat hela tråden åt dig. :wink: bara att fortsätta fråga och skriva. :P
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"