Hej!
De har ju ganska nyligen blivit storebröder, det tenderar ju att vända upp och ner på tillvaron.
När min lille var 1-1,5 år sov han på tok för kort på förskolan 45 min-1 timme och det var på tok för kort. Kvällarna var inte roliga alls

Vi löste det med att han bara var där på fm och sen sov han hos mormor men den lyxen har ju inte alla

. Var sover han på förskolan? I litet rum, vagn, ute i krubba? Kan man förändra på något sätt så det blir bättre sovmiljö? Är han (mellansonen) van att lyssna på ramsan för att sova vidare på middagsluren? Får man vakna när man vill kan det ju ställa till problem. Om han sover i vagn på förskolan kan personalen kanske ramsa honom?
Nu kan jag typiskt nog inte se i din signatur nu när jag svarar hur gammal äldste sonen är men är han gissningsvis 2,5 år? Då är ju trotsen i full sving, i alla fall hos oss. Min minsting blev två år

i september och det är inte så kul hemma hos oss om kvällarna heller, storebror är nämligen inne i 6-års trotsen också så det är trots de lux här

. Förtrotsen börjar ju vid 1,5 oftast. Hur gammal är mellansonen? Kan ju vara det men annars skulle jag sätta en slant på för lite dagsömn.
Jag vet inte riktigt vad som är rekommenderad middaglur vid 2,5 men min son sover 1 timme på förskolan och mer hemma på helgerna ibland och ibland somnar han inte alls men får ändå ligga kvar och vila(eller sura

).
Se till att natten blir 12 timmar, lägg t.o.m. gärna en halvtimme tidigare, speciellt den yngste, vid behov.
Kram