Behöver lite akut hjälp

Skriv svar
a

Behöver lite akut hjälp

Inlägg av a »

Vi har lite kris i paradiset idag. Det hela började i förrgår. Lillen (9 månader) fick akut en i raden av öroninflamationer. Vi hade misstänkt att det var på gång på förmiddagen och varit i kontakt med vc. På eftermiddagsluren vaknade han en halvtimme för tidigt och gallskrek direkt. Det var inte läge att göra något mer än att plocka upp och åka till Vc. han får ofta ont när han ligger ned då öronen täpps igen. Detta "felsteg" av oss har stökat till det ordentligt. Igår vaknade han igen på eftermiddagsluren en halvtimme tidigare och gallskrek igen. Jag ramsade tills han lugnat sig och sen tog jag upp. Insomning igen gick tyvärr inte. Natten fungerade bra trots lite bök och mutter vid läggning och jag väckte i morse. Idag när han skulle sova på eftermiddagen(sover på promenad på fm) började han gallskrika ca 5 minuter efter läggning. Detta har inte hänt när han sovit i sängen på månader(vi hade mycket bekymmer med detta i början av kuren). Jag gick in och mycket riktigt hade han fastnat i spjälorna. La tillrätta och gick. Men då tog det fart. Sen skrek herren i 20! minuter. jag försökte bara tänka på alla kloka råd på forumet. Ramsan ska ta. Det gjorde den inte. En gång till gick jag in och lade tillrätta när han arbetat upp sig ordentligt. Men han bara skrek värre när jag gick efter en liten studs solfjädrande. Tillslut så lugnde han sig lite emmelanåt. Varje gång han blev tyst fick han en mjuk bekräftelse. Det tog säkert 5 bekräftelser innan han tystnade för gått. Sen sov han oroligt och jag plocka uppp honom direkt när han började vakna. han hann inte börja skrika men han skulle ha gjort det om han fått ligga kvar. Det hördes på stönen när han vaknade.
DETTA måste jag bryta direkt! Jag behöver lite råd och peppning. Han vet ju vad som gäller.
Kanske ska han bara ha en ramsa när han han börjar skrika och sen får han lösa resten själv även om han arbetar upp sig?
Vad gör jag när han vaknar och skriker direkt? På natten är det lättare att få honom att somna om å ramsan. Dagtid tycker han att han sovit klart.
Lillen ligger ofta ca 10 minuter och stökar innan han somnar. Vi har bara gått ut efter tillrättaläggning. När han var yngre så var själva tillrättaläggningen nästan sövande i sig, men nu har han som vana att titta runt i sängen och snurra och stöka innan han somnar. Men det kan väl inte vi göra något åt?
Eftersom vi varit så lyckligt lottade att vi inte behövt använda verktygen på senare tid, känns de rostiga. Kan de ta tid innan de sätter sig hos barnet igen(ramsan och solfjädern). Vi ramsar så klart när vi går ut från rummet, men då börjar herren sin upptäckfärd i sängen.

Mycket tacksam för snabb hjälp för här ska vargarna bort direkt, helst ikväll!!!!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D En så gammal och sedan länge Säker Sovare behöver man inte ens lägga till rätta vid nattning. Man kan tom sätta honom i sängen och glatt ramsa sig ut! Vad han sedan väljer att göra under sovtiden är hans ensak... :wink: Då kommer också tillrättaläggandet att återfå sin effekt de gånger de kan tänkas behövas.

:idea: Inte kul med ont i öronen - då vill de inte ligga ner... Så det är helt naturligt att det bidde som det bidde!

:idea: Tycker att du handlade rätt med uppvaknandet på dagen idag - även om det kanske var lite överdos på verktygandet. Ingen fara, dock! Nu gäller det bara att backa och ge tilltro under morgondagen. Du tänker rätt när du säger att ramsan ska ta hand om "allt" imorgon. Ramsan + vanliga vardagliga ljud. Ramsan tar när du låter den ta :thumbsup: ! Då kommer han tryggt att kunna somna om!

:idea: Ha mörkt i rummet även på dagen - då har de lättare att somna om.

:idea: Ge en ramsomgång vid första uppvakningsljudet och avvakta sedan. Låte honom få reagera ut och när han toppar så ger du en ramsomgång till. Avvakta sedan i det längsta och ha vardagliga ljud som bekräftelse. Varning för överfokusering - ramsa i dina händelsers centrum (som inte är barnet :wink: ).

:idea: Näsdroppar både förebygger (har en avsvällande effekt på slemhinnan i näsan = mindre risk att det uppstår bakerieansamling) och hjälper vid öronbekymmer som kan leda till/lett till öroninflammation!

:D Krya på er och lycka till!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tackar för snabbt svar. Precis vad jag behöver. Skönt att höra att vi gjort rätt när vi lämnat honom till att böka så mycket han vill när han ska sova. Igår kväll gick nattningen perfekt igen men han vaknade 2 ggr och skrek inatt, första gången fick han en ramsa. Han fortsatte skrika ngn minut till men sen blev det tyst. jag lät honom vara utan bekräftelse. Andra gången gick det över på en halvminut(kan varit ett sömnskrik). då fick han ingen ramsa utan fick klara sig själv. Det kändes bra fast det är verkligen inte likt herren att bli osäker och fråga på natten.

Vi har faktiskt rullgardinen nere på dagen också men vi brukar ha dörren öppen till rummet. Och det blir inte lika mörkt på dagen. Men jag har bytt ut täcket till en tunn filt för täcket har han knölat ihop och fastna i( de här senaste dagarna, imorse bland annat). Då börjar han stöna och vara på gång att protestera direkt. Imorse tog jag upp för då var det morgon. Men jag vill inte bli tvungen att trafikera rummet pga av ett köligt täcke!!!!!

Om jag förstått dig rätt så ska jag ge en ramsa när protesten kommit igång för att markera. Sedan blir det ingen ny föränns han riktigt är i kris. Han vet vad som gäller och ska lämnas att reda ut sin frustration själv. Krisar det, en ramsa till. jag fortsätter att ge bekräftelse om det har varit mycket skrik när han lugnar sig, för att markera att han gjort rätt.

Nu får jag ladda för vargjakt och vi får hålla tummarna att jag inte behöver mer hjälp. Men Du är en ängel som stöder när det stökar i paradiset.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Du resonerar så klokt och bra!

:idea: Natten så som du beskriver kanske inte är likt honom sedan innan men i takt med att barnen blir större så kommer det några enstaka frågenätter då och då. Precis så "ska" det vara. VAd som förorsakat det hela kan man inte alltid veta och saken i sig är inte heller så intressant. Det intressanta är hur man svarar barnet! Om man svarar så som du gjort (med tilltro bakom förvåningen och det avstädade dammet från verktygen :wink: ) så ger man betryggande besked och sedan har man en Säker Sovare igen :thumbsup: !

:idea: Jag hade haft så mörkt det går i rummet även på dagen!

:D Lycka till!
a

Inlägg av a »

Här har det gått bättre. Lillen drog igång och galskrek i förrgår eftermiddag igen. Men jag kunde hålla mig och inte göra något alls. Så efter fyra minuter bestämde han sig för att mamma verkade vara så tråkig att han inte änns skulle få en ramsa. så herren lade sig ner och sov, hela passet på en och en halv timme. Mamma fick väcka! Tänk vad man kan ställa till med när man övertrafikerar.
Sedan dess har det inte varit något bekymmer med läggningar eller nattliga uppvaknanden.
Det enda som fortfarnade strular lite är att han vaknat någon gång , antagligen av drömmar och gråtit direkt. Då är det svårt att lugna honom dagtid, natten går mycket bättre.
Nu håller vi tummarna att det ska dröja länge innan vi behöver forumet igen(men det är tryggt att det finns).
Det är skönt att höra att frågor dyker upp då och då även hos Säkra Sovare när de blir äldre. Ibland kan man känna sig lite misslyckad när det strular trots att barnet vet vad som gäller.

Tusen tack Mammut!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Så bra - så skönt för alla!

:idea: Som jag brukar envisas med att säga: Själva kuren går inte ut på att barnet lär sig att sova för all framtid. Det kan det ändå :wink: ! Kuren går ut på att man som förälder lär sig ett förhållningssätt som man genom verktygen förmedlar ett lugn till barnet så att det kan somna/somna om! Av den aledningen ska man ju absolut inte känna sig misslyckad om det strular då och då. Nej - när det strular så ska man känna säkerheten i verktygen och AGERA! Det är vad SHN-kurens förhållningssätt och verktygande handlar om!

:D Ha det bra!
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"