Min "daglursmästarinna" kommer numera inte ti

Nancy

Min "daglursmästarinna" kommer numera inte ti

Inlägg av Nancy »

Enligt verktygslådan behöver barn 7-8 månader 14,5 tim sömn. Leia är nu 8 månader fyllda. När Leia var mellan 4-6 månader sov hon som en liten klocka dagtid :sleep:

Då Leia var 6-7 månader hade hon ett schema med enbart 2 daglurar men då var hon ledsen och trött nästan hela dagen. Det glada humöret :D återkom med 3 daglurar men det ledsna/arga landade på själva daglurarna istället :?

Hennes schema ser ut såhär sedan några veckor tillbaka:
:arrow: natt 19.30-07.30
välling 08
:arrow: sova 09.30-09.50
lunch 11.30
:arrow: sova 12.30-14.00
gröt 14.30
:arrow: sova 16.30-16.50
"middag" 17.30 (får plocka med små bitar smörgås o dyl.)
välling 19.15

Det som också krånglar är tidig morgon. Leia vaknar allt mellan 06.30-07.30. Jag har verktygen att hantera mornarna MEN det får sedan stor inverkan på resten av dagen :!:

:arrow: De dagar hon vaknar tidigt är hon mycket trött redan 09.00 men det känns inte bra att "flytta visarna". Väntar jag till 09.30 är hon övertrött och ligger arg/ledsen ca 15 min innan hon somnar.

Igår väckte jag henne 07.30 (en av få ggr) och lade att sova 09.30. Tog även nu LÅNG och ledsen :cry: stund innan hon somnade.

:arrow: Oavsett hur morgonen ser ut sover hon djupt efter 20 min och har hon varit vaken sedan 06.30 skär det i :heart: att väcka då. Dock bäst att göra det tror jag eftersom det annars blir ännu mer krångel med långluren.

:arrow: Hon har flera dagar vaknat redan efter 30 min på långluren (efter lång insomningssträcka) och haft svårt att somna om, ibland inte somnat om alls :? Andra dagar sover hon till 14.15 och jag får väcka henne :?

:arrow: em-luren 16.30 varierar, ibland tar det upp till en halvtimma :!: att somna.

:D Kvällen är det som funkat bäst, somnar på ca 5-15 minuter efter lite gnöl. Jag undviker in i det längsta att ingripa.

(vända sig tiilbaks till mage kan hon numera själv men har utökat sin repertoar till att lägga sig på mage åt fel håll, sover som Pippi med fötterna vid huvudändan (om någon minns min envisa vändningstråd :wink: ))

:?: nöten kvarstår att knäcka:
20 + 1,5 + 20
45 + 1,5 + 20
20 + 2 tim + 20

(ibland har det blivit så tokigt som 45 + 45 + 45)

Mycket tacksam för respons och idéer :!: :D
(klockan är nu 09.48 och hon har legat och tjutit till och från i snart 20 minuter)
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej NancyDrew,

tiden går ju fort fort med de här små. Kan det vara så att tiden nu är mogen för två daglurar :?: :roll:

Du skriver att hon vaknar tidigt, samt har svårt att komma till ro på daglurarna. Du kanske erbjuder för mycket sömn? Samtidigt upplever du henne som övertrött 9.30 redan..hmm. men då kanske hon har varit vaken i ca tre timmar och det är logiskt att hon ska sova...Tre timmar kanske är lagom för henne. Särskilt eftersom hon inte ville somna 9.30 då hon verkligen sovit fram till 7.30....

Jag vet ju hur svårt det är med premisar att bedöma ålder osv, men Leia börjar kanske komma ikapp, och är närmare 8 månader "på riktigt" om man säger så. Jag märkte själv på Vega att hon tog ett språng då ( men det är ju individuellt förstås)

Jag vet att du har babysim ( eller hade tidigare) som gjorde att det var lite klurigt med tider men visar vårt schema som förslag.
19-07 natt
10-11.30 sova ( vi hade 2 timmar ett tag, men hon sov alltid 1.5 så jag ändrade det ganska snart)
15-15.45 sova.

Leia skulle kunna dricka välling 7.30 och lunch direkt när hon vaknar 11.30 osv. Det kanske blir lite tätt mellan middag och välling.... :?

Ett annat alternativ är att ha 11 eller 11,5 h natt och lägga mer sömntid på dagen.

Jag har faktiskt aldrig varit jättenoga med marginalkvartar utan snarare använd halvtimmar....det kanske är tokigt, men just i övergångsperioderna har det varit nödvändigt för oss. Jag lade Vega 9.30 i början ganska ofta tex. Det tog 1-2 veckor innan det satte sig. Nu verkar hon tagit ett språng igen. Jag upplever sällan henne trött alls på dagarna inför lurarna. Men hon sover verkligen som en liten klocka ändå.

oj vilket svamligt inlägg detta blev. Kanske finns det fler därute som kan ge svar.. :? :D :D :D
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Nancy

Inlägg av Nancy »

Tack LindaVega för ditt inlägg :D

Instämmer, det ÄR svårt att bedöma behov som antal sovtimmar eller antal sömnpass.

Kommenterar dina synpunkter (och förtydligar) :D

:arrow: oavsett när Leia vaknat på morgonen och oavsett när jag lägger henne för första luren tar det lång tid för henne att komma till ro.

:arrow: att jag ger välling först 08 beror på att hon inte är hungrig direkt när hon vaknar. Skulle jag ge tidigare äter hon kanske bara hälften så mycket.

:arrow: "middagen" är mest som ett mellanmål där mängden styrs av hur mycket hon lyckas pilla i sig :wink:

:arrow: babysimmet slutar lördag 11/3 så snart behöver inte hänsyn tas till det (skönt :D )

:arrow: eftersom Leias humör under vakenpassen förbättrats så avsevärt sedan återgången till 3 lurar är jag rädd för att bara ha 2... :?

:arrow: nuvarande schema ger ca 14 tim 10 min och jag undrar om det verkligen kan vara för mycket :?

Tack igen för din respons :D (även om det kanske lät som om jag tillbakavisade varenda råd du kom med :roll: :D )
Nancy

Inlägg av Nancy »

Lyfter min tråd för jag skulle verkligen behöva få mer synpunkter på det jag upplever som "problemet" :arrow: att min lilla "Säkra Sovare" blir så ledsen :cry: vid alla läggningar dagtid. Med tanke på att vi gjort ungefär samma sak i fem månader nu så vore det att underskatta hennes intelligens att tro att hon inte begriper att det är sova hon ska och att det inte är farligt.

Hon sover verkligen DJUPT :sleep: på kortlurarna och jag får väcka henne varje gång. Känns lite knasigt att hon skall vara ledsen 30 min och sova 20 min... :?

OT: i tre dagar har hon sovit till 07.30 men alla tre dagar vägrat äta mer än halva vällingflaskan på morgonen. KAN det vara så att om hon tidigare legat vaken sedan ex 06.30 så smakar vällingen bättre vid 08 än den gör om hon sovit ända till 07.30... :roll:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Frågan är vad du gör när hon gnölar? Du skriver att du väntar in i det längsta med att ingripa men jag tycker inte att du ska behöva ingripa alls. Du har en Säker Sovare och det är nog snarare din intelligens som inte förstår det :twisted: :wink: :lol: !

:idea: Hon blir nog irriterad av att väckas när hon väl somnat och på det sättet får hon inte chansen att njuta av den goda sömnen och att längta till den. Hon blir snuvad på konfekten liksom och då kan man bli sur :wink: ! Dessutom lär hon sig inte att sova över sömnskarvarna på dagen.

:idea: Jag hade satsat på två lurar nu - hon växer och blir större och du måste hänga med. Framför allt måste du göra det du tror på. Om du känner att det är fel att väcka henne så bör du lyssna på den känslan och förändra.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:idea: Förslag:

:arrow: Morgon 07.30
:arrow: Sova 10-12 (ca)
:arrow: Sova 15-15.45
:arrow: Natt 19.30

:idea: Det tar en dryg vecka innan de gamla läggtiderna inte innebär en downperiod men sedan funkar det! Vid downperiod så pausar man med en saga eller så i 20 minuter. Kanske en frukt också. Sedan är de på g igen!
Nancy

Inlägg av Nancy »

Tack för svar Mammut Maria :D

Måste nog korrigera mig själv lite :arrow: undviker in i det längsta att ingripa och lyckas avstå HELT säkert 19 ggr av 20 och ramsar bara om hon är riktigt ledsen (jodå, jag lyssnar på dina råd :wink: :D )

:idea: Kan berätta att läggningarna kvällstid har förbättrats STORT sedan jag fattade att jag bara eldar på om jag springer och "trixar" :evil: :wink:

:?: kan du förklara det där med "sömnskarvarna" lite mer :?: (i samband med att jag väcker efter 20 min)

:arrow: schemat du föreslår är snarlikt det jag hade innan. Upptäckte då att jag varit för snabb med att göra Leia "stor" och det var därför jag återgick till 3 lurar. Kanske dags att ta en titt på lilla/stora barnet igen...
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Människor har olika sömnskarvar vid 20 minuter, 45 minuter och 1,5 timme. Typ. När du väcker henne vid 20 minuter så har hon seglat upp till ytan och upplever känslan av att den känslan innebär att hon ska vakna! Om hon hade fått sova över skarven där så hade hon fått tillfälle att sväva upp till lätt sömn och sedan dyka ner i en ny sömnperiod. Nu får hon inte tillfälle till det. Och inte får hon känna känlan av att sova och vakna utsövd - vilket är målet. Hon snubblar på mållinjen och fattar inte vad det är för mening med att sova på dagen... Typ... :wink: Allt enligt Mammut Marias filosofier och erfarenheter :D !

:idea: Inget är beständigt... :wink: :lol:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Liten uppdatering angående dagen som varit:

(sovschema:
natt 19.30-07.30
sova 09.30-09.50
sova 12.30-14.00 (ev 14.15)
sova 16.30-16.50)

:arrow: Vaknade 07.30 för tredje dagen i rad :D :D :D

09.30-10.00 prat/gnöl/ledset i sängen
:arrow: 10.00-10.30 sov

12.30-13.00 prat/gnöl/ledset
:arrow: 13.00 sov (beslöt att låta sova tills hon vaknade), sov, SOV :sleep: till 15.15 :!:

16.30 sova fanns inte på kartan efter långa luren innan...
17.10-17.25 prat/gnöl/ ilskna spottbubblor :evil: till ljudet "buuu"
:arrow: 17.25-17.45 sov, jag väckte efter 20 min

19.45 marginalkvart beroende på blöjbyte :wink: , somnade utan ett endaste pip 8) :sleep:

:idea: Har ju fått förslag på schema men är fortfarande osäker på hur jag skall lägga sovpassen så de passar Leia :? Instämmer med er andra om att 2 lurar kanske vore bäst ändå till min lilla/stora tjej :D

(tack till Mammut Maria för teorin om sömnskarvarna :D, låter vettigt )
A lie
Kontakt:

Inlägg av A lie »

:?: HUr länge sedan var det ni återgick till 3 lurar? Kanske har Leia hunnit växa i kapp? Är ju ingen expert, men tycker mammuts schema ser bra ut. När vi gick från 3 till 2 lurar för Widar så fick han sig en fem minutrare vid tillfället där sista luren varit under en ganska lång övergångsperiod de dagar han visade att han var trött. I början var det så gott som varje dag, sedan blev det allt mer sällan. Numera (efter 2mån - har varit så senaste månaden) tar han den själv i bilen på väg hem från babysimmet på torsdagarna, övriga dagar klarar han sig utan.

Det där med tidiga mornar verkar vara mer regel än undantag i 8mån åldern.. Widar har ju dem och när jag söker på tidiga mornar får jag upp hur många exempel som helst på just dem runt 8 månader...
Annelie; mamma till Widar (050606), och Vendela (060910)
Nancy

Inlägg av Nancy »

A lie: det har gått knappt en månad sedan vi återgick till tre lurar. I början reagerade Leia med stor lättnad och hennes glada humör kom tillbaka :D De senaste två veckorna har hon fortsatt vara lika glad under vakenpassen men haft allt svårare att somna under daglurarna.

(De tidiga morgnarna kom då jag i samband med återinförande av 3 lurar flyttade fram hela schemat en timma och lade natten 19.30 istället för 18.30 som innan. Ljusning dock den senaste veckan :D )

Tror som du att hon hunnit växa ikapp nu :D

Mammut Marias schema ser jättebra ut men Leia har ända sedan hon var knappt 4 månader sovit mycket runt 12-15 (hade länge en lur på 2,5 tim där) och det är nog av den anledningen jag drar mig för att ha långlur redan på fm :?

Har du lust att visa hur Widars schema ser ut (både "before and after" :lol: ) :?:
A lie
Kontakt:

Inlägg av A lie »

Ja, på en månad hinner det ju hända massor med de små :wink:

Widars Schema innan ändringen (första hälften av jan)
natt 20-8
fm lur 10.30-12
em lur 1. 15-15.45
em lur 2. 17.40-18.00

Widars schema efter övergången till två lurar
natt 19.45-7.45
fm lur 10.30-12
em lur 15- 16.05 (la ihop de båda lurarna därav den udda tiden, men har funkat bra för Widar, blev senare 15-16)

Nuvarande schema efter att han vaknar tidigare och tidigare på morgonen och är nästan 9 mån = minskat sömnbehov

natt 19.30-7 (vaknar fortfarande för tidigt men bättras så sakteliga...)
fm 10.30-12
em 15-16

Återkommer ska skratta lite mer till HCZ först :lol:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Nancy Drew,

lägger mig i igen ( trots avvisningsförsök :wink: )
du kan väl vända på lurarna
:arrow: 10-10.45
:arrow: 14-15.30 (alt 14.15-15.45 el liknande)

hmm kanske inte bättre, men långlur på em iallafall :wink:

Vega hade också alltid sovit länge mitt på dagen före vi ändrade till två lurar, dvs hon hade "aldrig" varit vaken runt 12.00, men det gick bra. Nu är hon som allra piggast mitt på dagen efter långlur och lunch...Det är nästan svårt att komma ifrån långt vakenpass mitt på dagen med två lurar. Dvs tänk inte "brukar" allt för mycket....Leia blir äldre.

Hoppas det går bra

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
A lie
Kontakt:

Inlägg av A lie »

Hade tänkt komma med samma förslag som LindaVega just gjort så...

*lycka till hur ni än gör*
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"