Varg/ulvtimmen og gråt i løpet av natta

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Hilde
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 18 mar 2015, 14:35

Varg/ulvtimmen og gråt i løpet av natta

Inlägg av Hilde »

Hei,

Jeg kom ved et lykketreff over boken til Anne W og den snakket rett til hjertet mitt, helt rørende å se hvor selvstendig og lærevillig lille Josine er.

Jeg og Josien på 10 måneder er nå inne på siste natt i oppfølgingsuken. NAtt 2 sov hun helt stille i 12 timer, helt fantastisk. Men så snek uroen min seg inn i forholdt til at hun sovner hver kveld med et klynk, klynker til flere agnger i løpet av natten og ble stille av seg selv og protesetrer høylytt om morgenen fra 0530 og til 07. Jeg har ikke lykkedes å ta henne opp blid og glad fra sovende tilstand, men tar henne opp i et rolig øyeblikk, gjerne stående i senga med forgrått ansikt. (Ja jeg begynte å synes synd på henne og ble veldig usikker, så natt ti ble et skikkelig tilbakesteg, og fortvilelsen ble stor når jeg har lært henne å sette flere spørsmål igjen og ikke helt vet hva som blir riktig nå)

HUn roer seg som oftest i regla, men hun avslutter alltid med en siste protest, og på morgenen skriker hun meg også ofte til seg, protestrer hlyere og høyere i regla. så mine konkrete spørsmål blir:

1) hun klynker, gråter før hun sovner (tar 1 minutt så stille), skal jeg jobbe med å få inn ei bekreftelsesregle, selv om hun våkner og gråter på nytt??? vi jobber med å finne en balanse på nattalatteren uten at det blir for kunstig, hun er så trøtt så trøtt og ser bare dumt på meg

2) alle netter har hun klynket og sovnet selv uten regle, i natt gråt/protesterte hun mer og mer, hun og fikk regla, ble stille noen sekunder og protesterte videre, sovnet etter 20 min, ga henne bekreflesesregla og hun holdt det gående i nye 20 minutter
kan jeg gi regle ved første kny på natta??
skal jeg her gi bekreftelsesregla på dette stadiet om natta??

3) ulvetimen er jeg raskt ute med en på minnelse ved minste kny, og hun roer seg og sovner to ganger, men også her sovner hun i protest, skal jeg bekrefte ettter dette??

4) hun protesterer mer og mer fra 0630 til 0700, jeg lykkedes aldri med att ta henne upp fra sovande, bare i et lite rolig øyeblikk

5) er skjemaet ok , eller skal hun sove senere på dagen, hun vil ikke sove fem minutter. evnt når kan jeg endre? (jeg har allerede endret eng gang fra 1,5 t på morgenen til 45, da jeg trodde vargtimmen var vanskelig pga mye soving på dagen)

Altså er regelen å la dem i fred så mye som mulig, selv om hun da sovner i gråt/protest, eller skal jeg ta en natt med bekreftelsesregla som siste ordet, eller går vi da enda mer bakått??

Blir veldig glad for alle inputt,
Hilsen Hilde og Josien (10 mnd)


Josine er 10 måneder og vi følger skjemaet fra boka

0700 morgen
0830-0915 hvil (justert fra 0800-0930 som hun har vært vant til )
12-1330 hvil (denne har vært fast lenge)
1900 kveld (hun er skikkelig skikkelig trøtt fra kl 1730...blir dermed usikker på skjemaet

hun er nå veldig veldig sutrete om kvelden...

Ekstra detaljert info:

morgen natt 1:puffing solfjør regler, sint, gråt osv xxx måtte til slutt holde henne nede med solfjære og ta henne rett opp fra solfjæra kl 0715, hun var ikke stille lenge nok til at ejg fikk tatt henne opp på annen måte

morgen natt 2: våknet med et klynk 0645, jeg styrtet inn med hurra rop og tok opp

morgen natt 3: våkner med gråt 0630 regle-solfjær (fordi hun reiser seg og blir sittentde på rumpa, får ikke lagt seg tilbake på magen)-regle. 0650 regle med bekreftelse, tar så opp

morgen natt 4 regler og solfjær fra 0600 til 0700, hun roer seg nå ikke i regla, roper og skriker, hører hun blir mer og mer lei seg, urolig når ejg sier regla. Tok henne opp når hun trakk pusten mellom gråt

morgen natt 5: 0628, regler, solfjkær og puffing, jeg blir hengende mer og mer inne hos henne, må bruker mer og mer verktøy for å roe henne....tar opp fra solfjæra

morgen natt 6:0615 til 0645, regler og solfjær, tok henne opp et rolig øyeblikk mens hun sto i senga

morgen natt 7: 0540 regle stille 0600 regle stille 0622 oppe og står gråter roer seg ikke i regla eller solfjær, eskalerer

morgen natt 8: 0530 regle stille 0544 regle stille 0559 til 0645 regle solfjær, kort og lang, masse ut og inn....tar henne opp fra solfjæra

morgen natt 9: 0510 klynk, stille, 0520 klynk, regle, stille, 0543 regle med bekreftelse stille,0601 og 0607 regle gråt, blir stille 0623, får en bekreftelse 0625 sover i 20 min
Mamma til Josine 11 mnd (startet Sove hele natten prosessen 8, mars 2015)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Varg/ulvtimmen og gråt i løpet av natta

Inlägg av annawahlgren »

:D Hej kära Hilde, välkommen :P

Så skönt att lilla Josine nu får sova hela natten! (Ja, snart, snart!) Jag är så glad att du hittade SHN-boken och att "den snakket rett til hjertet mitt"!

Misströsta inte nu utan fortsätt arbetet lugnt och fint! Vad du först och främst behöver odla och förstärka är Attityden av Självklarhet, den du förlorade tillfälligt när oron grep tag i dig. (Det händer i de bästa familjer!) Lägg nu undan oron en gång för alla och ta fram internationella Sova hela natten igen. Läs den igen. Rakt igenom och här och där, varje dag / natt, tills du kan den utantill! (Nåja.) Då får du Attityden tillbaka! Och den behöver lilla Josine och frågar efter. Din osäkerhet är förödande för henne. Du är ju hennes överlevnadsgarant. Du måste helt enkelt vara självklar och lugn i din ledning och din hjälp, annars vädrar hon fara för livet! Och blir förtvivlad!

"Hun avslutter alltid med en siste protest", skriver du. Nu hamrar jag fast: Ramsan ska ALLTID ha sista ordet!

1) Du börjar med att ramsa. Du slutar med att ramsa. Läs på i Verktygslådan om ramsan. Träna olika tonfall, säg/sjung den länge och HÖGT (övertygande) tillräckligt och framförallt: lyssna på barnet, så lyssnar hon på dig, och få till stånd den allt förändrande, underbara dialogen!!

Balans på skrattet- till- go'nattet? Vad menas med det? Kör på, bara! Skratt kan man aldrig få för mycket av. Inte ens om man är trött.

2) Hon ska ha sin goda, glada ramsa med sig i sömnen. Om och när hon vaknar på natten sedan, kan du vänta, och bör vänta, för att se om hon möjligen löser problemet själv - tystnar och somnar om. Då behövs ingen bekräftelseramsa eller ramsa alls. Men börjar hon gråta eller skrika och inte "går ner" och tystnar mycket snabbt, måste du ramsa henne betryggande lugn. Och har du väl BÖRJAT ramsa, ska ramsan ha sista ordet. Det är ingenting att be för. Bara att göra! (UTAN att gå in, observera!)

3) Ge en upplysningsramsa direkt du hör henne i vargtimmen, gör den glad och vänlig och lite hurtig liksom i förbigående (men HÖG nog). Sedan inget mer ramsande utan husljud och annat som inte har med barnet att göra! Musik är bästa tipset: Mozart!

4) Läs "Frågor och svar" i SHN-boken (jag hoppas det är den svenska Internationella Sova hela natten du har och inget annat?). Se 3) och stör inte personligen, låt annat "störa" till glädje/omsomning! Det viktiga är inte att hon sover när hon ska upp! En vanlig missuppfattning. Det viktiga är att hon är lugn och nöjd. Och detta underbara måste man invänta med tålamod - och arbeta för med tålamod. Byggt på Attityden av Självklarhet!

5) Nej, återgå till 1,5 tim förmiddagssömn, tycker jag. Hon verkar alldeles för trött som det är nu, sedan du kortat till 45 min. Med 2x1,5 tim och 12 tim natt får hon visserligen lite "för mycket" sömn för sin ålder - 15 tim - med med långa lurar kan man alltid använda sig av marginalkvart, om man tycker. Det kan vara praktiskt!

Lycka till nu - läs och läs på och tuffa vidare lugnt, fint och glatt! Så är du snart i hamn och lilla Josine når fram till själva Njutningen, den ljuvliga! =D> :P =D>
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Hilde
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 18 mar 2015, 14:35

Re: Varg/ulvtimmen og gråt i løpet av natta

Inlägg av Hilde »

Tusen tusen takk for ditt utfyllende og oppmuntrende svar Anna, dette har vært en revolusjon og jeg anbefaler boka varmt til alle :D

Jeg leser og leser, i den norske utgaven av sove hele natten, ser noe nytt hver dag!

De to siste netter har Josine sovet hele natten 1900-0530 og 1900-0615 uten klynk/gråt, hun har våknet og sovnet om helt stille, helt selv!! :D

OK, da skal jeg prøve å gi en lengre syngende god natta remse og se om hun roer seg i den og om hun gir en siste protest, gir jeg en siste bekreftelsesremse (x4) på kvelden slik at hun sovner med den. Og på natten skal regla ha siste ordert uansett.

Det er veldig utfordrende fra ca 0615-0645 (jeg tar henne opp 0645) på morgenen, hun gråter seg til meg, står oppe i senga, jeg regler med en gang og ca hvert 10 minutt, for da protesterer/gråter hun høyt høyt og fortvilet, hun roer seg litt i regla, legger seg ned, men protesterer høyt med en gang, når hun hører meg/huslyder gråter hun enda høyere. Jeg jobber så hardt med Attityden av Självklarhet....men det er så vanskelig når hun blir mer og mer fortvilet...

Godt å høre at hun ikke må sove, to siste morgener har jeg tatt henne opp ca 0645 i et rolig øyeblikk liggende nede i senga, skal fortsette med det.


HUn sover fint på balkongen i stor flat bag, men når kan jeg begynne å trille tur igjen? Har ikke flat sportsvogn så hun ligger på rygg, sover da ofte bare 40 minutter, (skal jeg øve opp vogneteknikken)?

Ha en strålende dag Anna :P
Mamma til Josine 11 mnd (startet Sove hele natten prosessen 8, mars 2015)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Varg/ulvtimmen og gråt i løpet av natta

Inlägg av TorsMamma »

Hej Hilde,

Strålande fint jobbat, fortsätt nu så här med målet i sikte. =D>

MIn erfarenhet är att just många barn faktiskt inte sover längre än just 45 min i vagn på rygg. Jag personligen hade inga lurar över 45 min i vagn utan i säng, resesäng eller så. När ni drar ner första fm luren till 45 min igen så kan du ha den i vagn om du vill. Då lägger man i vagn stillaståendes och när barnet sovit i minst 10 min DÅ kan man börja gå om man vill. så i ett tag till skulle jag med fördel ha just den långa luren som du har den. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Hilde
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 18 mar 2015, 14:35

Re: Varg/ulvtimmen og gråt i løpet av natta

Inlägg av Hilde »

Hei TorsMamma,

takk for gode tips. Problemet nå er at jeg har begge lurene ute på rygg (har fungert fint med 2*1,5 timer før kuren), men nå blir de kortere og hun klatrer ut av bagen. Jeg har ikke brukt regle eller noen verktøy, hun legger seg fint.

Men i morgen må jeg gjøre en endring; så jeg må sette ut sportsvognen med sele og sove på ryggen (ikke helt flatt) eller tror du det beste da ville være og ta begge de lange lurerne inne i senga?

Hvilke verktøy kan jeg"gåtilbake til" om hun setter spørsmåltegn ved å sove inne?
Mamma til Josine 11 mnd (startet Sove hele natten prosessen 8, mars 2015)
Hilde
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 18 mar 2015, 14:35

Re: Varg/ulvtimmen og gråt i løpet av natta

Inlägg av Hilde »

Hei igjen Anna,

Håper du kan hjelpe meg med et par oppklaringer til punkt 3:Etter opplysningsremsen i vargtimmen, protest og gråt, om hun sovner om skal jeg her også gi en separat bekreftelsesremse? Jamfør remsa skal ha det siste ordet?

Fortsetter jeg på dette satadiet og gi bekreftelsesremsa inn mot døren? Mens de andre er på vei bort fra døren.

Punkt 4: Se 3) och stör inte personligen, låt annat "störa" till glädje/omsomning!
Betyr at jeg skal forstyrre minst mulig??
Mamma til Josine 11 mnd (startet Sove hele natten prosessen 8, mars 2015)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Varg/ulvtimmen og gråt i løpet av natta

Inlägg av TorsMamma »

Hej :D

Kanske kan ha en resesäng ute om du vill ha lurar ute? Jag hade alltid långluren inne i det kolmörka sovrummet, det tycker jag var lättast. Många barn kan i vissa lägen lära sig sova långlur på rygg, men det kan vara svårt. Snart, mycket snart är ju en av lurarna 45 min så den kan du snart ha i vagn. Men låt allt sätta sig ordentligt först. :wink:

Nej, i vargtimmen (3) ger man ingen separat bekräftelse. Man ger en pangramsa/upplysningsramsa om att det fortfarande är natt. Inget mer. Blir det mycket missnöje sätter man på Mozart, HÖGT så det har något annat och lyssna på än sitt eget missnöje. Andra gör som man gör på natten, sover, för på natten händer ingenting.

Läs här under "våra favoriter" om vargtimmen!

Precis så är det, i vargtimmen är det mycket känsligt, då gör man minsta möjliga insats, annars om man går in, verktygar, fixar så har ju liksom morgonen kommit. :roll: 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Hilde
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 18 mar 2015, 14:35

Problem med soving på dagen/dagslurene skaper problem

Inlägg av Hilde »

Hei,

Lille Josine 11 mn og jeg har nå holdt på med sove hele natta prosessen i en måned. Nettene begnner nå å bli ganske bra, hun våkner mindre og kortere. Vi to er ikke i mål med den siste ulvetimen fra 05 til 06, så vi har bare fått til 11 t natt. Hun har begynt å krabbe på alle 4 (var veldig lenge fornøyd med å åle i full fart) og vil nå opp å gå med hjelp, tenner er også på vei og vi har hatt en sykdomsrunde, alt som lovet Anna :D

Da hun var stuptrøtt på kveldene (og våknet ofte) endret vi skjemaet etter 3 uker så nå er det morgen
0600-0630 mat
0730-0900 hvil
0945-1015 mat
1200 knockout slurk
1200-1330 hvil
1330 mat
1645 mat+nattaslurk

1) Jeg har prøvd på alle måter å få inn en 5 minutter på ettermiddagen, da hun med masse sosialt og fysisk stimuli ofte blir veldig trøtt 1530-16 tiden, hvordan legger man tilrette for 5 minutter?

2) Hvordan gjør jeg for å få til dagsduppen inne (fram til nå vogn ute), få dagsregle til å overta?? (jeg har ikke helt lykkes med at regla utløser rolig, søvndssende respons på natta, hun roer seg litt i regle men vil alltid protestere etter den er ferdig, jeg jobber nå med å få inn bekreftelsesregla tidlig nok og at hun tar den, ellers gir jeg henne masse tillitt og bruker regla lite på natta)

3) Jeg ser at dagsduppene blir jo vanskelige også da hun sover for lite på natta, våkner så tidlig. Skal jeg inn å legge tilrette på morgenen når hun står og kjefter?? Eller stole på en pang regle og at hun til slutt sovner om?? I en måned nå har hun ikke sovnet om, bare ropt og skreket til hun blir tatt opp i et rolig øyeblikk.

UTFORDRINGEN nå vil hun ikke sove mer enn 20 min + 45 min på dagen, og jeg har igjen en stuptrøtt unge på kvelden, som begnner å våkne flere ganger om natta igjen....

Utfyllende informasjon:
Dette skjedde vi har vært på påskeferie til besteforeldre ei uke, vi begynte ferien med 1,5 + 1,5 dagslur og nettene ble bedre og bedre. Hun begynte å sove godt hele natta igjennom, følte seg nok uthvilt, da hun lå i vogn på dagen og reiste seg opp, måtte vi inn og legg henne til rette, solfjædre, rugge i vogna osv osv, hun fikk kontroll, skrek seg til oss og vi gikk alle sammen inn mer og mer....Jeg har nå ei søt jente som roper og kjefter over seg hele dagen for å få viljen sin...kjenner ikke igjen jenta..

Jeg begynnte i dag og legge henne inne i sprinkelseng, jeg prøvde å puffe, hun reiste seg opp, kravlet unna, ropte og kjeftet, det føltes virkelig ikke godt å holde ungen med slik makt....(dette var ikke nødvendig da jeg startet kuren) tilslutt ble jeg stående i solfjæra i 20 min til hun sovnet og sa en rolig bekreftelse på vei ut. det samme gjentok seg når hun våknet etter 20 min, endte med at hun ikke sovnet og jeg tok henne opp rolig fra solfjæra. Jeg har nå hatt en skikkelig sutrete unge i hele morges og hun er nå stuptrøtt en time før legging


Trenger sårt alle råd jeg kan få, jeg må få tatt tilbake kontrollen!

Mamma til Josine 11 mnd, påbegynte Sove hele natta prosessen 8. mars 2015
Mamma til Josine 11 mnd (startet Sove hele natten prosessen 8, mars 2015)
Hilde
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 18 mar 2015, 14:35

Re: Problem med soving på dagen/dagslurene skaper problem

Inlägg av Hilde »

Og dagsluren kl 1200 gikk så:

la seg med kort solfjær og bekreftelse
våknet etter 20 minutter, tok ikke påminnelsen, ble hengende fast i solfjæra i 10 min
Våknet så etter 20 minutter igjen tok ikke påminnelsen, ble igjen hengende fast i solfjæra, hun gjesper og er trøtt men vil ikke sove og vil at jeg skal bli stående....

(så altså mykket semre enn i går da hun sov i 65 min uten påvåkning)

hvordan kure inn regla best på dagen??

BEgynner å bli sliten av at jeg ikke klarer å berolige henne, og at hun dermed protesterer og gråter mer og mer disse 4 uker, det er ikke godt for noen av oss, trenger sårt hjelp for å bryte mønsteret og få en god dialog med Josine...

Tusen takk for alle råd!
Mamma til Josine 11 mnd (startet Sove hele natten prosessen 8, mars 2015)
Hilde
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 18 mar 2015, 14:35

Problem med soving på dagen/dagslurene skaper problem

Inlägg av Hilde »

Nettene går mye bedre, og hun begynner å ta regla og bekreftelsene greit. Josine har krabbet ordentlig og begynt å gå, holder på å få tenner, vært litt syk og sosial og spiser mye mer, alt som lovet Anna :D

Utfordring:
1) fortfarende vanskelig å få henne til å sove i 12 timer, hun våkner 1 time før, og blir tatt opp etter ca 30 min med protest

2) de lange dagsduppene ute er et problem, på påskeferie reiste hun seg ofte i vogna, og vi måtte storme inn legge til rette, solfjedre, rugge vogna, ja du skjønner...på 4 dager raserte vi dagslurene fra 1,5+1,5 til 20+20.. Jeg flytter nå inn, hvordan trene inn regla på dagen???

Jeg begynte i dag, hun hylpotesterte jeg prøvde å puffe og hun krabbet alt hun klart unna (virkelig ikke godt å holde barnet med slik makt...holdt solfjær i 20 min, hun sov i 20, nektet å ta regla, solfjæret ville ikke sove, opp i et rolig øyeblikk. Neste dagslur kl 12 ble enda værre, solfjæret henne i søvn for to ganger 20 min....altså en STUPTRØTT unge til kvelden. Hvilke verktøy skal jeg bruke, hun er jo midt i prosessen...tror ikke puffing hjelper og nå står jeg fullstendig fast i solfjæra, og hun gråter seg til meg...

Jeg har virkelig lært JOsine å bli flyforbannet, sinna, protestere mye hele dagen igjennom...kjennes ikke godt! :cry:

3) Før kuren var hennes mønster i mange måneder å sove 1 time etter hun sto opp, 1,5 deretter sove igjen etter 2,5 t...men dette førte til 5,5 t våken ettermiddag, noe som ble en overtrøtt unge. For ei uke siden endret jeg til:
0600-0730 Mat
0730-0900 Hvile
0945 Mat
1200 knockoutslurk
1200-1330 Hvile
1330 mat
1645 mat
1800 natta

Men når hun våkner i 05 tiden så blir hun veldig overtrøtt til første dupp?? Skal jeg heller holde intervalene mellom duppene (1,5-3-4,5 t), enn tidspunktene?? Faren er vel at hun legger seg for natta kl 14 tilslutt :shock:

I skrivende stund våkner hun og står i senga allerede kl 1900...overtrøtt= dårlig søvn på natta igjen...

Evig takknemmelig for hjelp og støtte, vil så fortvilet hjelpe mitt barn å være trygg i sin egen søvn!
Mamma til Josine 11 mnd (startet Sove hele natten prosessen 8, mars 2015)
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Varg/ulvtimmen og gråt i løpet av natta

Inlägg av videunge »

Hej

Eftersom det är lättare för oss som svarar att ha all info som rör samma barn i samma tråd så har jag sammanfört dina två trådar. Hoppas det är ok :D

Med venlig hilsen Admin
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Varg/ulvtimmen og gråt i løpet av natta

Inlägg av TorsMamma »

Hej Hilde,

Då min Norska (?) är lite halvdan så ber jag om ursäkt om jag svarar fel på något. :oops:

1. Jag tycker ni verkligen skall göra ALLT för att få till 12 tim natt. Det finns barn som gillar 18.30-06.30 mer än säg 19.30-07.30 :roll: Då måste man tyvärr anpassa sig till detta. :wink: Sen måste man också se över mörkläggningen!! Det skall absolut vara KOLSVART om du går in mitt på dagen säg kl. 12 och då skall du inte kunna se handen framför dig! 8) :o Om du gör det se över den igen! Jag hade en tid just runt samma ålder när jag även fick lägga handdukar runt dörren för det kom in ljus under tröskeln. :shock:

Ta fram en strategi och inför även väckarklocka (går att läsa om under våra favoriter :idea: ) och håll er till den ang. tidiga morgnar. Om du börjar ta upp 30 min tidigare så kommer du snart stå och ta upp kl. 04, jag lovar!!

2. Om du har säg 12 tim natt kan du med fördel ha fm luren på 45 min (som sen blir 20) och då med fördel om du vill i vagn. Och då blir långluren 1,5 timme, som du med fördel då kan förlägga i det kolsvarta sovrummet! I alla fall medans hon lär sig att bli en skalman. Just dagslurar och tidiga morgnar kan ta några månader innan de sitter, så tumma inte på dessa tider är du snäll!

:idea: Säg att du har natt 18.30-6.30, då kan du ha fm lur 8.45-9.30 och långluren 12.30-14.00. Vill du ha natt 18-06 flyttar du bara fram alla tiderna med 30 min. :lol:

3. Sen skulle jag vilja peta lite i dina mattider.... :roll: :wink:
06 (eller 06.30, beroende på när ni har morgon) Någon trevlig frukost.
08 frukost med familjen, lite gröt, småplock, smörgåsbitar eller vad ni nu vill servera.
11.30 riktig lunch, både plockmat och pure om hon äter det.
14.30 mellis
17.30 Rejäl middag med knockoutslurk
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Hilde
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 18 mar 2015, 14:35

Re: Varg/ulvtimmen og gråt i løpet av natta

Inlägg av Hilde »

Takk for svar Torsmamma, smart at ha alle innlegg om et barn i en tråd, din norska er mycket bra, som min svenska :D

Jeg bor desverre i en liten leilighet og Vårt rum har ikke vindu, jag kan få det ganske mørkt, men da er det ingen luft der inne....

Men hur innfør jag reglan på dagen?? hvilket steg skal jag anvenda, hun vet jo egentlig hva som gjelder, men som det er nu har hun ropt/skreket seg til at komme upp från vangen i 3-4 dager og gråter straks hun vet hun skal i seng...

skall jeg puffe? solfjærde, til hun blir stille, la henne så rope seg til utmattelse??? eller gå inn å legge tilrette ut, inn legge til rett ut osv..leser i boken på tilbakefall/omkuring men finner ikke noe som passer til å gjøre endringer/stramme inn under selve kuren.
Mamma til Josine 11 mnd (startet Sove hele natten prosessen 8, mars 2015)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Varg/ulvtimmen og gråt i løpet av natta

Inlägg av TorsMamma »

Hej

Först länken http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=20621

Ang ledsna läggningar brukar man säga att ju mera ledsen de är desto mera och längre skratt innan! Så innan lur och läggning skall ni skratta så de kiknar i minst 15-20 min. Lägg fort och gå med den hurtigaste gladaste av ramsor jätteglad!! Övertygande. Sen har man rätten att reagera!

Ang mörkläggningen så har jag ibland lagt barn i vår klädkammare och då stänger jag helt vid läggning och när de sovit runt 10 min öppnar jag något om jag måste för luften. På natten stänger jag också och öppnar när jag själv lägger mig för att till 04-05 tiden gå och stänga igen så det blir kolsvart. Du får klura ut en lösning som passar er men mörkläggning är viktigare än du kan ana!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"